بخشی از مقاله

شبیه سازی مدل و بهینه سازی با استفاده از پرومدل


چکیده:
بهینه سازی پرومدل یک ابزار شبیه سازی و قدرتمند با استفاده آسان برای مدل کردن تمام سیستم های صنعتی گوناگون از کارخانه های کوچک و سلولهای ماشینی گرفته تا تولیدات انبوه بزرگ، سیستم های صنعتی انعطاف پذیر و تهیه ی سیستم هایی بهم پیوسته است. پرومدل سیستمی بر مبنای ویندوز، با رابطه گرافیکی و ساختاری شیء گراست که نیازهای برنامه نویسی را رفع می کند. این سیستم دو ویژگی انعطاف پذیر و عمومی بودن را متناسب با شبیه سازی datadriven ترکیب می کند. بعلاوه پرومدل ابراز بهینه سازی را که Simruner نامیده می شود و کار آن تجزیه و تحلیلwhat-if پیچیده است را مورد استفاده قرار می دهد و این کار را با اجرای طرحهای اتوماتیک پرومدل با ایجاد بهترین جواب ممکن انجام می دهد. این ابزار یک طرح اجمالی از بهینه سازی پرومدل می دهد و قابلیت های مدل کردن، آنالیزکردن و بهینه سازی آن را نشان می دهد.

مقدمه:
پرومدل یک ابزار شبیه سازی و انیمیشن است که برای مدل کردن انواع سیستم های صنعتی که سریع و درست کار می کنند بویژه سیستم های زنجیره ای بهم پیوسته طراحی شده است. مهندسان و مدیران ارکان مدل کردن و تصمیمات منطقی براساس قوانین این سیستم را بسیار ساده برای یادگیری و استفاده می دانند. کاربران هنگامی که درمی یابند پرومدل، توانایی مدل کردن سیستم های پیچیده آنها را دارد بسیار خوشحال می شوند. زیرا پرومدل یک روش شهودی و قابل فهم را برای مدل کردن بوجود می آورد. این سیستم برای پروفسورها در برنامه های تجاری و مهندسی جذاب است به ویژه کسانی که fi تدریس مدل کردن و تجزیه و تحلیل مفاهیم بدون نیاز به تدریس برنامه نویسی علاقمندند. اکثر سیستم ها می توانند با انتاب یکسری از ارکان مدل کردن پرومدل( برای مثال، منابع، زمان خاموشی و غیره) و اصلاح پارامتر های مناسبی که قابلیت های برنامه نویسی را تکمیل می کنند مدل شوند. همچنین اگر نیاز برای مدل کردن وضعیت های ویژه وجود داشته باشد پرومدل قابل استفاده است. مانند ویژگی های زبانهایی با ساختار درونی شامل if-then-else منطقی اصلاحات boolean،متغیرها، صفات، آرایه ها و حتی دسترسی به صفحه گسترده های خارجی و فایلهای متنی. برای کسانی که کدگذاری منطقی پیچیده را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی مثل، پاسکال، و بیسیک ترجیح میدهند. Subroutine های خارجی ممکن است بطور پایه به یک مدل پیوند داده شوند و ازهر جایی داخل مدل در زمان اجرا فراخوانی شوند. در این وضعیت پرومدل به آنالیز کننده های سیستم و متخصصان شبیه سازی این امکان را می دهد که از ابزاری که براحتی با آن کار می کنند برای ایجاد انعطاف پذیری کلی استفاده کنند. پرومدل همچنین چندین تابع توزیع درونی را که در اتصال با قسمت های جزئی دیگر ارزش های تصادفی مطابق با توزیع های آماری را برمی گردانند فراهم می کند. برای کمک به کاربر در انتخاب بخش مناسب برای یکسری داده stat ::fit باید در ابتدای پرومدل ضمیمه شود stat :: fit یک منحنی مناسب با نرم افزار است که بخش های آنالیزی را با داده ی کاربر متناسب می کند.
روند پیشرفت مدل کاملاً گرافیکی و شیء گراست تا حدی که ممکن است تمام ورودی به صورت گرافیکی فراهم شود و با اطلاعاتی که براساس نوع، دسته بندی می شود در یک فرمت صفحه گسترده مانند برای دسترسی سریع و مستقیم نشان داده شود. برای مثال هنگامی که شما ماشینی را تعریف می کنید،می توانید آیکن ها، ظرفیت، ویژگی های زمان توقف، قوانین ورودی و خروجی، خروجی های دلخواه و .... را تعریف کنید. پرومدل استانداردهایGUI را می پذیرد این به این معناست که افرادی که با دیگر استانداردهای ویندوز، مانند پردازشگر کلمات یا صفحه گسترده آشنا هستند در یادگیری اینکه چگونه پرومدل را استفاده کنند مشکلی نخواهند داشت دسترسی به داده ها و ورودی منحنی یادیگری را برای کسانی که تازه شروع به یادگیری کرده اند کاهش میدهد و قابلیت تغییر مدل های بزرگ و پیچیده را افزایش می دهد.
یک ویژگی منحصر به فرد پرومدل توانایی طرح منویی است که متناسب با زمینه ی جاری می تواند بصورت ناگهانی ظاهر شود و این ویژگی کاربر را در تعریف هرنوع اصطلاح یا گزاره ای مجاب می کند. این مشخصه باعث می شود هر اصطلاح یا گزاره ای فقط با استفاده از یک منو وارد شود. همچنین نیاز برای یادآوری متغیرها و دیگر اسامی پایه ای را که شما خواهان ارجاع آن با اجازه ی خودتان هستید را با امکان انتخاب از یک جعبه لیست رفع می کند.
اسناد آنلاین، سریع و متناسب بوسیله ی سیستم کمکی کامل پرومدل و کمک آموزشهای آنلاین قابل دسترسی اند.
سیستم کمکی، ویندوز راکه ماکزیمم انعطاف پذیری را برای جستجو در مورد هر چیزی از فرمانهای نحوی گرفته تا توضیحات در مورد ساختمان مادول های مدل بکار می گیرد.پرومدل همچنین آموزشهایی را که شامل درس هایی مختصر در مورد چگونه مدل ساختن، چگونه اجرا کردن، مدل و دسترسی به گزارش های ورودی و چگونه مدل کردن در خواستهای نرم افزاری گوناگون فراهم می کند.
برای کاهش بیشتر زمان توسعه مدل، پرومدل قابلیت هایی برای ترکیب شدن مدل ها را فراهم می کند تا امکان کارکردن همزمان چندین مدل منفرد روی مقاطع مختلف بوجود آید. بعلاوه سلول هایی که با رها تعریف شده اند یا حتی بطور رایج از تصمیمات منطقی استفاده می کنند ممکن است به صورت قالبهای زیرمدل ذخیره شوند که نیاز به دوبار طرح کردن منو را رفع می کند. این الگوها می توانند پارامتر های از پیش تعیین شده داشته باشند که قابل تغییر توسط کاربر است. توسعه ی انیمیشن با تعریف مدل کامل می شود.
یک نقص مهم محصولات نرم افزاری شبیه سازی این است که پیشرفت انیمیشن مستقل از پیشرفت مدل شبیه سازی است. این عامل موجب می شود تا نرم افزارهای شبیه سازی برای مهندسانی که انیمیشن را یک عنوان یک ابزار اثبات و اعتبار بکار می برند وقت گیر و نامناسب شوند. فرامدل سیستمها ی تعریف شده توسعه انیمیشن را جمعاً توسط یک تابع یکی قلمداد می کند. در مقایسه باتعریف مدل های جاری، عمل کننده ها، مسیرها AGV و غیره بگونه ای است که شما ذاتاً طرح انیمیشن را هم ارتقاء میدهید طرح صفحه یک صفحه واقعی است که می تواند به یک طرح واقعی برای یک خانه مقیاس داده شود.
نتایج شبیه سازی قابل اعلام هستند و می تواند در یک جدول ستونی یا دریک فرم گرافیکی نشان داده شوند تعداد زیادی از شبیه سازیها به فرمانهای خاصی نیاز دارند تا آمارهایی را تولید کنند که تفسیر آنها برای غیرشبیه سازان مشکل استpromodel انتساب سریع و مناسب گزارشها را ممکن می کند و گزارش های گرافیکی در مورد اجرای سیستم را فراهم می کند. گزارشهای خروجی چندین اجرا شبیه سازی می توانند روی یک طرح گرافیک متشابه مقایسه شوند.
فرامدل روی کامپیوتر های با استاندارد98 که دارای سیستم عاملهای widnows95,windowsNT,windows 3x قابل اجراست. اکثر مهندسان،مدیران، پروفسورها، به IBM و با کامپیوترهای سازگار با قابلیت های گرافیک WGAدسترسی دارند. فرامدل به هیچ کارت گرافیکی خاص یا مانیتور خاصی نیاز ندارد. این ویژگی باعث می شود این سیستم برای شرکت ها و مؤسسه های آموزشی که میکروکامپیوترهای استاندارد دارند مناسب و مقرون به صرفه می باشد.
1. ارکان مدل کردن
ارکان مدل کرن ، ساختار بلوکها را برای نشان دادن مکملهای منطقی و فیزیکی سیستم هایی که مدل می شوند ایجاد می کند. ارکان فیزیکی سیستم مانند بخشها، ماشینها یا منابع ممکن است بطور گرافیکی یابوسیله ی اسم ارجاع داده شوند. اسم ارکان مدل می تواند هر کلمه ای که حداکثر 80 کاراکتر را شامل می شود باشد. توضیحات زیر یک شرح مختصر از هر کدام از این مبناهاست «شکل 1 را مشاهده کنید».

2.1 بخشها(محلها)
محلهای جاری مکانهای ثابتی در سیستم هستند( مانند ماشینها، صفها، محلهای ذخیره شدن،ایستگاههای کاری، و ......) تا جایی که بخشها و اشیاء برای پردازش، ذخیره ساز ی یا برای اینکه براحتی در مورد مسیریابی تصمیم گیری شود مسیریابی می شوند. محلهای مسیریابی می تواند محلهای منفرد و واحدی باشد( مانند یک ماشین منفرد) یا محلهای چندبخشی باشد( مانند گروهی از ماشین های مشابه که یک عمل مشابه را بطور موازی انجام میدهند) محلهای مسیریابی ممکن است ظرفیتی بیش از یکی داشته با شند و ممکن است زمان تناوبی بعنوان تابعی از کلاک تابع( مانند تغییراتshift) زمان کاربرد(مانند فرسودگی ابزاری) تکررکاربرد، تغییرات عناصر( مانند setup ماشین) یابر اساس بعضی از وضعیتهای تعریف شده توسط کاربر داشته باشند.
محلهای مسیریابی ممکن است به قوانین ورودی و خروجی نسبت داده شوند و قوانین ورودی برای تصمیم گیری در مورد اینکه در مرحله بعدی چه چیزی پردازش شود استفاده می شوند. درحالی که قوانین خروجی برای درجه بندی کردن چیزها(ماند userdefined,LIFO,FIFO ) در یک محل چندظرفیتی استفاده می شوند.
دو نوع خاص محل هایی که حرکت ، تهیه کردن، نگهداری و توابع عملیاتی را فراهم می کنند ،صف ها و حمل کننده ها، هستند. یک صف رفتار یک خط انتظار را که حرکت چیزهایی را در طول یک خط شامل می شود تقلید می کند. حمل کننده ها، انبارگرها یا غیر انبار کننده ها هستند و یک سرعت خاص و فضای بارگذاری خاص دارند حمل کننده ها ممکن است با هم ترکیب شوند و شبکه های حمل کننده را ایجاد کنند.
ویژگی جدید پرومدل 4.1 توانایی جدول بندی و وردی های غیر مستقل است.این توانایی امکان ساد ه ایجاد کردن قرار ملاقاتهایی که بصورت اتوماتیک روزانه یا هفتگی تکرارمی شوند فراهم می کند. پرومدل هم اکنون می تواند شیفت و الگوهای ورودی را به حد مطلوب رساند. منابع می توانند گروه بندی شوند و کارها در یک دسته جمع آوری شوند. فرامدل همچنین یک کلاک روی صفحه ای 24 ساعته دارد و اینها می تواند و در چندین تابع جدید قابل دسترسی باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید