بخشی از مقاله

چکیده :
هر محصول ویژگیها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیریهای لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود. در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات می باشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی ( نامگذاری بروکسل ) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.

مقدمه :
تالک، سنگ صابون یا استاتیت از زمانهای پیش از تاریخ به عنوان مواد خام استفاده شده است. قالب های کنده کاری شده از سنگ صابون در عصر برنج و اوایل عصر آهن برای ریخته گری سلاحها و ابزار مورد استفاده قرار می گرفتند. در فرهنگهای مدیترانه ای دوران کلاسیک، کنده کاریهای سنگی از سنگ صابون ساخته شدند و تالک برای مداوای زخمها و در تولید پودرهای آرایشی استفاده می شد. در روم قدیم، زنان از مقادیر زیادی پودر و روژ استفاده می کردند. لغت قدیمی عربی تالک که به طبیعت روغنی این ماده اشاره دارد، این نام را به این ماده داده است. در 1550 ، کاترین دو مدی سی آن را به شکل تالک پودر شده و رنگ آمیزی شده توسط افزودن رنگدانه ها برای آرایش صورت رواج داد.


مواد خامی که از معدن استخراج می شوند، عموماً به صورت سنگ می با شند و به طور مستقیم نمی توان در صنایع از آن استفاده کرد . این محدودیت بدین دلیل وجود دارد که عملاً حجم زیاد سنگ ها کارآیی را به شدت کاهش داده و گاهی اوقات به عدم کارآیی منجر می شود . بنابراین سنگهای معدنی باید به صورت پودر درآید. به دلیل اینکه این پودرها محد وده بسیار وسیعی را شامل می گردند، موادی مانند باریت، بنتونیت، کربنات کلسیم، اکسید آهن، تالک، کائولن، فلدسپات، میکا، سیلیس، دولومیت، اکسید منگنز، فلورین و ... را می توان در چنین واحدهایی به پودر تبدیل نمود . در این طرح به طور خاص فرآوری سنگ معدن تالک و تبدیل آن به پودر تالک مد نظر می باشد.

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کاربرد محصول
مواد خامی که از معدن استخراج می شوند عموماً به صورت سنگ می باشند و به طور مستقیم نمی توان در صنایع از آن استفاده کرد . این محدودیت بدین دلیل وجود دارد که عملاً حجم زیاد سنگ ها کارآیی را به شدت کاهش داده و گاهی اوقات عدم کارآیی را منجر می شود . بنابراین سنگهای معدنی باید به صورت پودر درآید که در این طرح تحت نام کلی پودرهای معدنی به آن پرداخته شده است. به دلیل اینکه این پودرها محدوده بسیار وسیعی را شامل می گردند، موادی مانند باریت، بنتونیت، کربنات کلسیم، اکسید آهن، تالک، کائولن، فلدسپات، میکا، سیلیس، دولومیت، اکسید منگنز، زغال و فلورین و ..... را می توان در چنین واحدهایی به پودر تبدیل نمود.


نام تالک از واژه ای قدیمی با منشاء نامعلوم، احتمالاً از واژه عربی طلق گرفته شده است . تالک از کانی های مهم اسکارنهای منیزیم دار است و در دگرگونی ناحیه ای سنگ های مافیکی، اولترامافیکی و دولومیت ها، در دگرگونی ناحیه ای حرارتی مت و سط تا پایین، موجب تشکیل تالک شیست می شود که مهمترین منبع تالک به شمار می روند. بیشتر تالک دنیا از تالک شیست و سنگ های سرپانتینی شده به دست می آید.


طبقه بندی محصول
با توجه به مصرف و انواع گسترده این محصول طبقه بندی های مختلفی وجود دارد که مهمترین این
طبقه بندیها عبارتند از:
• طبقه بندی از نظر درجه خلوص؛
• طبقه بندی از نظر نوع؛
• طبقه بندی از نظر مش.

مشخصات فنی محصول
مشخصات فنی انواع تالک:
- نوع اول :
که با درجه خلوص بالا و به ابعاد کمتر از 325 مش و به اندازه 5 تا 5/5 در مقیاس Hegman و با قطر متوسط دانه ها، حدود 4 میکرون و درخشندگی 87 تا 90 به عنوان پرکننده در رنگ های با کیفیت بالا و رزینها به مصرف می رسد.

- نوع دوم :
تالک با ابعاد کمتر از 325 مش و درجه ریزی 4 در مقیاس Hegman را نگهداری و حفظ می نماید. قطر متوسط دانه ها، 4 میکرون و درخشندگی آن 5/84 تا 89 می باشد . این نوع تالک جهت مصارف پرکننده در رنگ، پلاستیک، رزین و لاستیک به مصرف می رسد . حدود 4 درصد تولید، قابل مصرف در صنایع آرایشی است.

نوع سوم :
اندازه کمتر از 325 مش با درجه ریزی 6 در مقیاس Hegman قطر متوسط ابعاد 2/2 میکرون و درخشندگی 90 تا 5 ویسکوزیته و غلظت مواد خشک و مخفی در فرمول های پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.

بسته بندی محصول
یکی از عوامل مهم در هر واحد صنعتی جهت بازاریابی، بسته بندی مناسب می باشد . در این واحد نیز برای بسته بندی از پاکت های کاغذی کرافت استفاده می کنند . بدین ترتیب که ابتدا پودرها در یک سیلو ذخیره شده و سپس توسط دستگاه کیسه پرکن این پودرها به درون کیسه های 25 کیلوگرمی به ابعاد سانتی متر هدایت می شوند.

شماره تعرفه گمرکی محصول
در داد و ستدهای بین المللی جهت کد بندی کالاها در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بیشتر از دو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از طبقه بندی ها نامگذاری بروکسل و دیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین الملل می باشد.
روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران، طبقه بندی بروکسل است که بنابر نیازها و کاربردهای خاص موجود، بعضاً تقسیم بندیهای بیشتری در زیر تعرفه ها انجام گرفته است.

استاندارد محصول
جهت جلب اعتماد مصرف کنندگان محصول تولیدی و نیز رعایت کلیه نکات مربوط به کنترل کیفیت محصول، توجه به استانداردهای موجود، امری ضروری است . به طور کلی در مورد هر محصول، استانداردهای مختلف ملی و بین المللی وحود دارد . استانداردهای ملی توسط موسسه استانداردها و تحقیقات صنعتی ایران تهیه می گردد و کلیه تولیدکنندگان محصول ملزم به رعایت این استانداردها می باشند . با توجه به اینکه موسسه استاندارد از اعضاء سازمان بین المللی استاندارد می باشد و از آخرین پیشرفت های علمی و فنی و صنعتی جهان استفاده می نماید، همچنین شرایط کلی و نیازمندیهای خاص کشور را مورد توجه قرار می دهد؛ استانداردهای ذکر شده در این مورد مطابق با استانداردهای جهانی بوده و کاملاً قابل قبول و لازم الاجراء است.


کانی های تالک فرآوری شده، معمولاً براساس موارد استفاده و کاربردهای خاص آنها، مانند انواع آرایشی، سرامیک و قابل استفاده در صنایع رنگ طبقی بندی می شوند . به طور کلی واژه های تجاری استفاده شده، مشخصات آنها را توصیف می نمایند . توافق های انجام شده بین تولیدکنندگان و خریداران بر روی خواص فیزیکی، شیمیایی، کانی شناسی و یا مشخصات دیگر که برای خریدار مهم است، نوع تالک را مشخص می کند. انواع ت الک های تجاری در ترکیب

بسیار متفاوت بوده و از تالک حقیقی -که به صورت تئوری خالص است- گرفته تا کلریت های خالص را شامل می شود . ترکیب شیمیایی انواع تجاری تالک عمدتاً در مقدار و ترکیبات آهن کمتر می باشد. Al2O و 3 CaO متفاوت هستند و این تفاوت برای MgO و SiO2 تالک های آرایشی و دارویی حدود 90 درصد یا

بیشتر تالک و کمتر از 8 درصد کلریت می باشد . این نوع تالک ها باید رنگ سفید خوبی داشته باشند .. این نوع تالک باید عاری از / باشد. حداکثر آهک نباید از 5 هرگونه باکتری بوده و در مصارف آرایشی حتماً باید ضدعفونی گردد . صنایع آرایشی و دارویی نیاز به تالکی دارند که عاری از شن، ریگ، اجزاء دانه ای و یا فیبر می باشد . تالک مورد استفاده باید دارای خاصیت ورق های شدن زیاد، حالت لیزی و چرب بودن زیاد و ریزدانه بودن ( 98 درصد آنها از الک مش 200 عبور نمایند ) را داشته باشد.


به تالک های مورد استفاده در سایر مصارف، تالک های صنعتی گفته می شود و می تواند حاوی 45 تا 50 درصد تالک، 12 تا 49 درصد کلریت و 31 تا 37 درصد منیزی م باشند و حضور درصد بالایی از ناخالصی ها نظیر سیلیکات ها و کوارتز ممکن است وجود داشته باشد . میزان درخشندگی بین 64 تا 70 درصد و یا کمی بیشتر مشکلی را به وجود نمی آورد.


تالک های قابل مصرف در ساخت رنگ باید دارای رنگ سفید باشند و اجزاء آن به صورت ورقه ای و خیلی نرم و دارای قدرت مخفی سازی بالا (کدر بودن ) در رنگ باشد . به علاوه اندازه قطعات و شکل آنها، تراکم و به هم فشردگی و همچنین خاصیت جذب روغن، معمولاً از ویژگی های مهم این نوع تالک ها می باشد . اندازه 98 میکرون باش د. حضور ناخالصی هایی از قبیل ژیپس / قطعات و پراکندگی آنها باید به گونه ای باشد که 5 یا انیدریت و سولفات ها نباید در ترکیب و یا همراه آنها وجود داشته باشد.


تالک های قابل مصرف در صنایع سرامیک باید دارای خواص پوشش ترکیب شیمیایی، انقباض، رنگ مناسب پس از آتش سوزی و توزیع مناسب در اندازه ذرات باشند . سرامیک ها موارد کاربرد زیادی میانگین اندازه قطعات باید 6 تا 14 میکرون بوده و 90 درصد مواد باید از الکمش 325 عبور نماید. در سرامیک های کوردیریتی، تالک دارای ترکیب متغیرتر و ناخالصی بیشتر می باشد. تالک های قابل مصرف در صنایع کاغذ، باید نرم، عاری از هرگون ریگ یا شن و دارای مقدار کمی مواد آلکالی باشند. معمولاً به صورت میکرونیزه و با اندازه ابعاد کمتر از 5 میکرون هستند و باید رنگ سفید داشته باشند (درخشندگی 90 درصد در مقیاس جنرال الکتریک ) این نوع تالک به آسانی در آب پراکنده شده و قابلیت قبول جوهر را به طور رضایت بخش دارا می باشد . برای بهترین نوع ک اغذ، فقط تالک سفید و میکرونیزه و تقریباً فاقد میکا، کربنات کلسیم و اکسید آهن (حداکثر 2 درصد) مناسب می باشد.


تالک های مورد مصرف در صنایع پلاستیک، دارای درجه پایین تر است و رنگ آنها اصلاً مهم نیست . اندازه 99 درصد آنها، کمتر از مش 200 بوده و فاقد ریگ و شن باشد و نیز مقدار کمی آهن در این نوع تالک ها 5 بر داشته باشد.

کالاهای قابل جانشین
موادی که در صنایع مختلف می توانند جایگزین تالک شوند، متفاوت هستند . در صنایع سرامیک به جای تالک و پیروفیلیت می توان از کربنات کلسیم، دیاتومیت و کائولن استفاده کرد . در صنایع رنگ می توان از میکا به جای تالک استفاده کرد . در صنایع کاغذسازی، کائولن و کربنات کلسیم قابل ا ستفاده است . در صنایع پلاستیک رس ها، فلدسپات، میکا و لاستونیت و بالاخره در صنایع لاستیک سازی کربنات کلسیم، کائولن و سیلیس قابل جایگزین هستند.

بررسی بازار و قیمت فروش
بررسی امکانات فروش برای محصول تولید شده در هر واحد جدید صنعتی می تواند عامل بسیار موثری در ارزیابی موقعیت اقتصادی و آینده این گونه واحدها باشد. در این ارتباط با در نظر گرفتن ویژگیهای خاص هر صنعت، وضعیت تولیدات داخلی و میزان مصارف و نیازهای داخلی (بر مبنای ان واع کاربرد محصول ) مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و با تعیین میزان کمبود تولید داخلی محصول، باید سهم قابل کسب بازار برای واحدهای جدید ارزیابی گردد.
از سوی دیگر ویژگیهای خاص هر صنعت، ممکن است امکانات ویژه ای را برای فروش و بازاریابی محصولات آن فراهم آورد که در هر مورد باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. در این قسمت مسائل فوق الذکر در ارتباط با امکانات فروش محصول جهت ارزیابی نهایی شاخصهای اقتصادی واحد مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و قیمت فروش محصول مشابه بر مبنای نرخهای رسمی بازار ارائه خواهد گردید.

بررسی روند تولید
اساساً سه کشور عمده تولیدکننده چین، ایالات متحده امریکا و فنلاند بر تولید جهانی کانی های گروه تالک 3 میلیون تن و معادل 59 درصد از تولید جهانی تالک را در سال 1998 به خود / داشته و مجموعاً حدود 5 اختصاص داده اند . چین با تجاوز از دو میلیون تن، ایالات متحده امریکا با بیش از یک میلیون تن و فنلاند با حدود 495 هزار تن به ترتیب 32 درصد و 8 درصد از کانی های جهانی گروه تالک را در سال 1998 در اختیار داشته اند . بیشترین کاهش تولید تالک در چین اتفاق افتاده که از 4 میلیون تن در سال 1997 به دو میلیون تن در سال 1998 رسید . بیشترین رشد تولید در کشورهای استرالیا و فنلاند اتفاق افتاد، به طوری که تولید فنلاند از 435 هزار تن به 495 هزار تن در سال 98 و تولید استرالیا از 186 هزار تن به 200 هزار تن رسید.

بررسی روند مصرف
تنوع و گستردگی در پراکندگی تالک و دسترسی آسان به آن، باعث استفاده روزافزون تالک در دنیا گردیده است. از طرف دیگر مصارف و کاربردهای تالک در صنایع مختلف و قیمت مناسب آن باعث شده تا همچنان جایگاه تالک به عنوان یک کانی صنعتی مناسب در صنایع مختلف حفظ گردد . بی شک کشور ایران هم یکی از کشوره ای غنی در زمینه کانسارهای دگرسانی است . کشف ذخایر جدید در جهت بهره برداری و افزایش کیفیت و خلوص ماده معدنی در زمینه فرآوری تالک و در نهایت چگونگی ایجاد ارزش مناسب و بیشتر، همگی از جمله دغدغه هایی است که باید در برنامه ریزی های جدید مد نظر قرار گیرد . چرا که با توجه به توزیع زمین شناسی تالک در اکثر کشورهای جهان، کشور ما می تواند در عرصه صادرات این محصول به کشورهای همسایه موفق باشد و محصول با کیفیت بهتر و هزینه تمام شده کمتری را در اختیار مشتری قرار دهد.

بررسی قیمت فروش محصول مشابه
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:
-قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینه های متغیر ت ولید می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
نوع تکنولوژی مورد استفاده از طریق تاث یر بر سرمایه گذاری ، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات و … بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.
هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.
ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است، به این ت رتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد.
با توجه به نکات فوق، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر این که می بایست هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را بدست آورد.
همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مد نظر قرار گیرد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .


فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
نیروی تولید:

نیروی غیر تولید :

مطالعات فنی :
طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تئوری و برخورداری از دیدگاههای تجربی و عملی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید می باشد.
بررسی امکان احداث واحد ازحیث نحوۀ تأمین مواداولیه، تعیین میزان سرمایه گذاری ، تطابق تکنولوژی صنعت مورد نظر با میزان تخصصها و مهارتهای بالقوه و بالفعل موجود در کشور و …، مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادی، فنی، اقلیمی و جغرافیایی را ایجاب می نماید.


مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای ازتحقیقات درخصوص ماهیت م واد و محصولات، شناخت فرآیندهای مختلف تولید و تکنولوژیهای موجود و بررسی سیستمها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز می باشد . این بررسیها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت می گیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در داخل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد.


در بررسی های فنی ابتدا روشهای مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و پس از بررسی های لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و توانائیهای بالقوه صنعت تناسب داشته باشد، انتخاب می گردد. با انتخاب مناسبترین روش تولید هر محصول می توان دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرآیند منتخب، انتخاب نمود.


در این فصل، علاوه برتشریح فرآیندهای مختلف تولید و انتخاب مناسبترین فرآیند، کنترل کیفیت واحد تولیدی شرح داده خواه د شد . سپس ظرفیت و برنامه تولید بر اساس بررسی بازار تعیین می گردد و بر این اساس کاربرد و میزان مواد اولیۀ مورد نیاز و تعداد و نحوۀ عملکرد دستگاههای موجود در خط تولید شرح داده خواهد شد و پس از تعیین طرح استقرار ماشین آلات و جریان مواد، تأسیسات زیربنائی مورد نیاز جهت انجام و ادامۀ فعالیتهای تولیدی واحد مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه بر اساس اصول مهندسی صنایع، نیروی انسانی مورد نیاز و مساحت بخشهای مختلف محاسبه می گردد و سپس نقشۀ جانمایی ساختمانهای تولیدی، اداری، رفاهی، بهداشتی وخدماتی ترسیم می گردد . در خاتمه این فصل نیز برنامه زمان بندی طرح مورد توجه قرارگرفته است.

معرفی روش های مختلف تولید
با توجه به اهیمت این پودرها روشی که برای آن می توان ارائه داد تنها خردکردن سنگ آنهاست و برای آن نمی توان روشهای گوناگونی ارائه داد . مگر آنکه از روشهای تولید سن تی نام برد که در عمل مقرون به صرفه نمی باشد و در کل روش تولید آن منحصر به خردکردن سنگ توسط دستگاههای سنگ شکن که انواع گوناگونی دارد می باشد. بنابراین تغییرات احتمالی تنها به دلیل تغییر برخی دستگاهها و تکنولوژی می باشد.

تشریح فرایند تولید منتخب
در ابتدای تولید سنگ های معدن به وسیله نقاله به داخل دستگاه سنگ شکن هدایت شده، توسط دستگاه در ابعاد ماکزیمم تا 25 میلیمتر شکسته می شود . ظرفیت تولید این دستگاه 70 تن در ساعت می باشد، و 95 سانتیمتر می باشد . پس از تولید سنگ های دانه بندی شده این سنگها به * دهانه ورودی سنگ آن 50 وسیله نقاله زنجیری به دستگاههای چکشی انتقال می یابند و در آنجا این سنگهای دانه بندی شده طی اعمال نیروی چکشهای متوالی خرد شده و به صورت پودر در می آیند . مکانیزم خرد شدن سنگ بدین صورت است که 36 عدد چکش روی یک میل لنگ قرار گرفته و میل لنگ توسط یک الکترو موتور و گیربکس

به دوران در می آورد و در نتیجه چکشها ضربات پی در پی را به سنگ وارد می کند . این دستگاه با 45 سانتیمتر قابلیت خردکردن سنگ را تا 50 تن در ساعت داراست . پس از خرد شدن * دهانه ورودی 70 سنگها به وسیله سنگ شکن چکشی پودرهای ب ه دست آمده فاز ناهمگنی را ت شکیل می دهند . برای از بین بردن دانه های درشت و یکنواخت کردن پودر آنها، به دستگاهی به نام بال میل هدایت می شوند . در این دستگاه از یک سری گویهای فولادی و یک

سیستم فنربندی استفاده شده بدین ترتیب که فنرها به وسیله یک الکتروموتور به ارتعاش درآمده و باعث قرارگیر ی پودرها در بین گویهای فولادی می شود . بدین ترتیب پودرهای خارج شده از این دستگاه کاملاً یکنواخت و ریز می باشند. پودرهای به دست آمده از این سیستم به منظور جداسازی و طبقه بندی به سیکلونها انتقال می یابد . این انتقال توسط نقاله انجام می شود.


این سیکلون ها مش ها ی مختلف را جدا می سازند . بدینگونه که هر سیکلون می تواند یک مش خاص را جدا کند. سیکلون ها برطبق قانون انرژی جنبشی و جرم عمل می کنند . بدین ترتیب که ابتدا پودر به وسیله یک دمنده وارد سیکلون شده و توسط جریان گردابی هوای داخل سیکلون پودرها به تناسب جرم قرار گرفته و نهایتاً با درنظر گرفتن اصول طراحی سیکلون مش خاص موردنظر به بدنه سیکلون چسبیده و از خروجی سیکلون وارد سیلوی نگهداری می شود . لازم به ذکر است که سیلو و محفظه سیکلون همواره باید در شرایط بسته کار کند.


پس از تخلیص شدن یک مش و ورود آن به سیلوهای نگهداری، باق یمانده پودرها به سیکلون بعدی هدایت شده و این عمل در سیکلون بعدی با مش مورد نظر انجام می گیرد و نهایتاً پودرهای خارج شده از سیکلون دوم در یک سیلو انبار می شود . لازم به ذکر است که این پودر به دست آمده ریزتر از مش های خالص می باشد و جداگانه بسته بندی می شود و به عنوان کالای جانبی به بازار عرضه می گردد.


فرآیند تولید برای تک تک پودرها به ترتیب فوق است . فقط سیکلون ها برای مشهای مختلف تغییر می کند، بدین ترتیب که برای چهارچوب به سیکلونهای 200 و 325 و 400 مش نیاز می باشد . لازم به ذکر است که جهت انتقال پودرها از سیکلونها از لوله استفاده می شود.


پس از جمع شدن پودرهای خروجی از سیکلون بسته بندی انجام می گیرد . جهت بسته بندی از دستگاه کیسه پرکن استفاده می شود . مدل در نظر گرفته شده در این طرح دارای دو شیر است که با توجه به سرعت عمل اپراتورها به طور متوسط در هر دقیقه 8 کیسه 25 کیلوگرمی پر می شود . جهت یکسان بودن وزن بسته های تولیدی زمانی که وزن بسته ها به مقدار تنظیم شده رسید، توسط یک عمل خودکار جریان مواد قطع می شود.


عملکرد سیلو نیز بدین گونه است که در زیر آن یک اهرم نصب شده که عمل باز و بسته شدن سیلو را انجام می دهد.

بررسی ایستگاهها، مراحل وشیوه های کنترل کیفیت
رشد و تکامل صنایع جهان تاحدود زیادی مرهون رقابت بین واحدهای صنعتی می باشد . در این راستا هر واحد صنعتی با افزایش کیفیت محصولات خود، سعی درکسب سهم بیشتری از بازار را دارد و این روند به مرور زمان باعث بهبود کیفیت محصولات و در نتیجه رشدکیفی جوامع صنعتی شده است . کنترل کیفیت جهت تعیین صحت عمل تولید، مطابق مشخصات فنی تعیین شده برای محصول انجام می گیرد. این عملیات سبب می گردد تا ضمن جلوگیری ازتولید محصولات معیوب، ازهدر رفتن سرمایه ها جلوگیری به عمل آمده و قیمت تمام شده محصول کاهش یابد.
به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
• حفظ استاندارهای تعیین شده
• تشخیص و بهبود انحرافات درفرآیند تولید
• تشخیص و بهبود محصولات خارج از استاندارد
• ارزیابی کارآیی افراد واحدها
به عبارت دیگر می توان گفت کنترل کیفیت عبارت است از اطمینان از تهیه و تولید کالا و خدمات، بر طبق استاندارهای تعیین شده و بازرسی به عنوان یکی از اجزاء جدایی ناپذیرکنترل کیفیت به منظور شناخت عیوب و تهیه اطلاعات مورد نیاز برای سیستم کنترل کیفی در همۀ واحدهای صنعتی انجام می گیرد. مراحل بازرسی کلی با توجه به وضعیت هرصنعت به ترتیب ذیل می باشند:
1. درمرحله تحویل مواد اولیه


2. درمرحله آغاز تولید
3. قبل ازآغاز عملیات پر هزینه
4. قبل از شروع عملیات غیر قابل بازگشت
5. پیش از آغاز عملیاتی که سبب پوشیده شدن عیوب می گردد


6. درمرحله پایانی کار
هریک از این مراحل بازرسی ممکن است درمحل عملیات یا آزمایشگاه انجام گیرد. دراین واحد با توجه به ویژگیهای این صنعت ، هر یک ازمراحل ضروری کنترل کیفی و محل انجام این آزمایشها تعیین خواهد شد. مطابق آنچه گفته شد، کنترل کیفیت را باید در سه مرحله اعمال نمود.
1. کنترل کیفیت مواد اولیه


2. کنترل حین تولید
3. کنترل نهایی
که هریک از موارد فوق در زیر شرح داده می شود.

کنترل کیفیت مواد اولیه
با توجه به اینکه مواد اولیه این واحد عمدتاً به صورت سنگ خام از معادن تهیه شده و به واحد ارسال می شود، باید از هر محموله سنگ تهیه شده به صورت آماری مقداری به آزمایشگاه ارسال شود و از نظر ترکیبات و خلوص و سایر موارد، مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.
کنترل حین تولید
با توجه به فرآیند تولید واحد، کنترل حین تولید می با یستی به صورت چشمی و توسط اپراتور هر دستگاه انجام بگیرد و کنترل فرآیند برای هر دستگاه با توجه به عملکرد آن باید صورت پذیرد یعنی در هر مرحله تولید باید به صورت چشمی پودرها بررسی شوند و در صورتی که عیوبی در آنها دیده شد، به سرعت برطرف شود. مثلاً باید توجه شود که دانه بندی پودرها پس از خرد کردن و پودر کردن سنگ غیراستاندارد نباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید