بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

طراحی کنترل ها

پژوهش ها در زمینه طراحی کنترل به وسیله وزارت امریکا طراحی و پشتیبانی شده است . هدف اصلی این پژوهش ها وضع کردن و رشد بخشیدن به اصول طراحی بوده تا بتوان طراحی کنترل را استانده کرد .

اسلاید 2 :

انواع طراحی کنترل داده :

1- تناسب کنترل های دستی با نوع وظیفه    2- وسایل وارد سازی داده به رایانه    3- کلیشه های حرکت کنترل  4 – سازگاری کنترل و پانچ  5- رمز گذاری کنترل ها ، ابزار دستی ، قطعه ها و لاوک ها  6- سازماندهی اجزا و قطعه ها در ایستگاه کار 8- اصولی برای طراحی ایستگاه کار

اسلاید 3 :

1 – تناسب کنترل های دستی با نوع وظیفه : در این روش گزینش نوع کنترل باید به گونه ای باشد که متناسب با نوع وظیفه و نوع استفاده از آنها باشد . برای نمونه : اگر کار با کنترل ، به نیروی زیاد به نیروی زیاد نیاز نداشته باشد و دو حالت جدا از هم داشته باشد مانند کنترل خاموش روشن که دو حالت دارد . از سوئیچ اهرمی – دکمه فشاری و قفل کلیدی استفاده می شود و اگر چند حالت باشد کلید چرخشی مناسب است . اگر به نیروی زیادی احتیاج داشته باشد از کنترل های انگشتی استفاده نمی شود .

کنترل برای حالت پیوسته ( حالتی که هیچگونه جدایی در حرکت کنترل وجود ندارد ) از اهرم کنترل یا فرمان مدور دستی استفاده می شود .

اسلاید 4 :

- وسایل وارد سازی داده به رایانه : 6 نوع وسیله انتقال داده شناخته شده است : 1- موش واره  2- گوی کنترلی 3- اهرم کنترلی  4- صفحه لمسی  5- قلم نوری  6- صفحه نگاره ای

صفحه لمسی و قلم نوری هماهنگی میان چشم و دست را فراهم می کنند مستقیم  ترین وسیله انتقال داده هستند . صفحه لمس برای محیط های صنعتی مناسب است چون چیز متحرکی ندارد .

موش واره ، گوی کنترلی و اهرم کنترلی دارای بهترین چدایی پذیری ورود داده هستند .

گوی کنترل و اهرم کنترل از نظر جای استقرار برتری دارند . صفحه نگاره ای در کار های ترسیمی به کار می رود .

اسلاید 5 :

وارد سازی داده ها به شکل های گوناگون انجام می گیرد : 1- اشاره کردن همراه با تایید ( دو بار فشار دادن) 2- ترسیم 3- پیگردی بهترین وسیله اشاره کردن همراه تایید موش واره است . اهرم کنترل برای پیگرد های نظامی بسیار مناسب است .

بهترین وسیله وسیله ای است که به کمترین زمان نیاز دارد و سبب بروز کمترین خطا می شود .

اسلاید 6 :

- کلیشه های حرکت کنترل : انتظارات را در افراد شکل می دهد . برای نمونه بلند کردن یک شیء در جهت قائم انتظار می رود که دستگاه به طور عمودی حرکت کند .

برای باز و بسته شدن شیر آب باید به ترتیب بر خلاف جهت عقربه ها و در  جهت عقربه ها چرخانده شود .

اسلاید 7 :

 

4- سازگاری کنترل : پاسخ : چاپانیس و لیندنبوم در پژوهش خود بهترین جای استقرار مشعل های اجاق گاز را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که کنترل ها از چپ به راست و از 1 تا 4 شماره گذاری شده اند .

اسلاید 8 :

5 – رمز گذاری کنترل ها :

1 – جای استقرار  2- رنگ 3- اندازه 4- شکل 5- برچسب زدن 6- حالت کاربرد

اسلاید 9 :

 

1- محکم ترین و قوی ترین راه است 

 2- رنگ : بر حسب نوع و شیوه های کار به رنگ های مختلف رنگ آمیزی می شود . در این روش زمان واکنش طولانی تر می شود . رمز گذرای رنگی برای ماشین ها در معادن بی معنی است .

3- اندازه : به این مفهوم است که برای تشخیص کنترل ها برخی از کنترل ها را می توان به کوچک ، متوسط و بزرگ در نظر گرفت.

اسلاید 10 :

 

4- شکل : در کابین خلبان اساسا دارای شکل های متفاوتی است ولی وجود چنین رابطه ای در هوای کاربراتور و دود موتور موثر نیست .

5- برچسب زدن : برای شرح و توضیح کار کنترل استفاده می شود . از برچسب عمودی نباید استفاده کرد چون به زمان بیشتری نیاز دارد . عیب آن این است که مقاومت اندکی دارد و به سرعت آسیب می بیند .

6- حالت کارکرد : راننده پدال گاز و ترمز را می تواند تشخیص دهد چون نوع فشاری که وارد می کند فرق دارد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید