بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
حضرت امام (ره):
آن روزی که زرق و برق دنیا پیدا شود و شیطان در بین ما راه پیدا کند و راهنمای ما شیطان باشد ، آن روز است که ابر قدرتها می توانند در ما تاثیر و کشور ما را به تباهی بکشانند .
اسلاید 2 :
تعریف غیبت
انواع غیبت
غیبت ؛ تهمت
انگیزه ها و علل و اسباب غیبت
حکم شنونده ی غیبت
آثار غیبت
کفاره ی غیبت
وجوه تشبیه غیبت به خوردن گوشت مرده
ترک غیبت مساوی ...
راه های درمان
اسلاید 3 :
قال الصادق ( علیه السلام ) :
الغیبه کفر و المستمع لها و الراضی بها مشرک .
[مستدرک الوسائل ، ج9 ، ص133 ، باب وجوب رد غیبه المومن و ...]
غیبت کفر است و شنونده و راضی به آن مشرکند.
اسلاید 4 :
آگاهی دادن بر چیزی در مورد شخص غائب که خوشایندش نیست اما نزد مردم نقصان و یا مایه ی مذمت اوست.
حال این نقصان ممکن است:
¯ نقص بدنی باشد ؛ فلانی کور است.
¯ نقص نسبی باشد؛ پدر فلانی حسین است.
¯ نقص صفت و اقول باشد ؛ فلانی بدخلق است.
¯ نقص در متعلقات شخص باشد؛ لباس فلانی چرکین است.
¯ نقص در قالب حمد باشد ؛ الحمدلله که ما ریاست طلب نیستیم.
¯ نقص در قالب دعا باشد ؛ دعا می کنم که خداوند از سر تقصیرات فلانی بگذرد.
اسلاید 5 :
ما روی عن عائشه انها قالت : دخلت علینا امراة فلما ولت او مات بیدی ای قصیرة قال
( صلی الله علیه و آله ) اغتبتیها . [ کشف الریبه ، ص14]
روزی زنی بر عایشه وارد شد ، وقتی بیرون رفت عایشه با دست خود اشاره کرد که این کوتاه قد است . حضرت ( صل الله علیه وآله ) فرمودند که غیبت او را کردی.
اسلاید 6 :
نقص یا عیبی را بر پایه ی گمان یا حدس به شخصی نسبت دهند که در شخص وجود ندارد . حال چه در حضورش باشد و چه در غیابش.
ابوذر غفاری از پیامبر ( صل الله علیه وآله ) پرسید: غیبت چیست ؟ حضرت فرمودند :
ذکرک اخاک بما یکره .
یادکردن برادرت به چیزی که از آن ناخرسند می شود.
ابوذر گفت :
یا رسول الله فان کان فیه الذی یُذکر به ؟
اگر این عیب در او بود چه ؟ حضرت فرمودند :
اعلم اَنّک اذا ذَکَرتَهُ بما هو فیه فقد اغتبته و اذا ذَکَرتَهُ بما لیس فیه فقد بَهَتَّهُ. [وسائل الشیعه ، ج 12 ، ص 280 ، باب تحریم اغتیاب المومن و ... ]
اگر او را به عیبی که در او بود یاد کردی غیبت کرده ای و اگر عیبی را که در او نبود متذکر شدی بهتان زده ای.
اسلاید 7 :
¯ تشفی خاطر
¯ همراهی و موافقت با دوستان
¯مثل پیداکردن
¯ پیشگیری
¯ تبرئه نفس
¯ اظهار برتری
¯ حسد
¯ شوخی و بذله گویی
¯ مسخره به منظور تحقیر
¯ تعجب از فحشا و منکر
¯ رحمت و شفقت
¯ غضب به خاطر خدا
در این سه مورد اخیر شایسته است اگر انسان مخلص است نام شخص را ذکر نکند.
اسلاید 8 :
ورود در جهنم
پیامبر اکرم ( صل الله علیه وآله) :
من مشی فی غیبه خیه و کشف عورته کانت اول خطوة خطاها وَضَعَها فی جهنم.
[کشف الریبه ، ص 10 ]
کسی که برای بدگویی و فاش کردن گناهانی که برادرش در خفا انجام می دهد گام بردارد ،اولین قدمی که می گذارد در آتش جهنم است.
خروج از ولایت الهی و ورود در ولایت شیطان
امام صادق ( علیه السلام ) :
من روی علی المومن روایهً یریدُ بها شَینَهُ و هَدم مُرُوء ته لیسقُطَ مِن اَعینِ الناس اَخرجَهُ الله من ولایَهِ الی ولایه الشیطان فلایَقبَلُهُ الشیطانُ. [ اصول کلفی ، ج2 ، باب الر.ایه علی المومن ...]
هر کس سخنی را در مورد مومنی روایت کند که به وسیله ی آن زشتی او آشکار و مروت او را پایمال کند تا او را از چشم مردم بیندازد ، خدا او را از ولایت خودش به سوی ولایت شیطان خارج می کند و شیطان هم او را قبول نمی کند.
اسلاید 9 :
انتقال حسنات به نامه ی عمل غیبت شونده
رسول اکرم ( صل الله علیه وآله ) :
فردی را در قیامت می آورند پس می ایستد در مقابل خدای بزرگ و نامه ی عملش به او داده می شود و او اعمال خیرش را نمی بیند ، پس می گوید پروردگارا نامه ی عمل من این نیست . به او خطاب می شود به درستی که ذره ای از کارهای خیرت را از بین نبرده و فراموش نمی فرماید، خیرات تو به علت غیبت کردن از مردم نابود شد.
پس فرد دیگری را می آورند و نامه ی عملش را به او می دهند و او در نامه ی عملش حسنات زیادی را می بیند ، می گوید پروردگارا این نامه ی عمل من نیست، من چنین کارهای خوبی نکرده ام. به او گفته می شود : فلان مرد صالح غیبت تو را کرد . حسنات او را برای تو داده اند.
اسلاید 10 :
از بین رفتن حسنات
پیامبر اکرم ( صل الله علیه وآله ) :
ان الغیبه حرام علی کل مسلم و اِنّها لتاکل الحسنات کما تاکل النار الحطب.
[ کشف الریبه ، ص9 ]
بدرستی که غیبت کردن حرام است برهر مسلمانی ، و تحقیقا غیبت می خورد حسنات را آنچنان که آتش هیزم را می خورد.
منع از صعود حسنات به عالم بالا
نبی گرامی اسلام ( صل الله علیه وآله ) :
در عالم ملکوت هفت آسمان هست که باید عمل از آنها عبور کند و در هر آسمان ملکی هست که جلوی عمل نیک را می گیرد ، یکی از آن ها ملک غیبت است. [ بحارالانوار ، ج67 ، ص246 ، باب الاخلاص و معنی قربه تعالی ]