بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

ضرورت بحث ملاقات

  • ملاقات به دلیل داشتن آثار منفی و مخرب (خرافات و مدعیان دروغین) در کنار آثار مثبت و سازنده (اثبات وجود امام و بالا بردن معنویت جامعه)، لازم است به گونه‌ای دقیق مورد بحث قرار گیرد تا در عین بهره‌مندی از آثار مثبت در دام آثار منفی گرفتار نشویم.

اسلاید 2 :

انواع ملاقات

  • 1. زمان دیدار:
  • 2. حالت دیدار:
  • 1. خواب
  • 2. مکاشفه
  • 3. بیداری
  • 3. شناخت امام:

اسلاید 3 :

1. زمان دیدار

  • 1. دیدار در زمان پدر بزرگوار امام عصر4 (سال 255 هجری قمری تا 260)
  • 2. دیدار در زمان غیبت صغری (260 تا 329)
  • 3. دیدار در زمان غیبت کبری (329 تا کنون)

–ویژگی مهمی که بر این دوره حاکم است، اعتقاد به تکذیب مدعی رؤیت است همین مسأله موجب شده است ملاقات کنندگان در این دوره، دیدار‌های خود را آشکارا و برای همه نقل‌ نکنند.

اسلاید 4 :

2. حالت دیدار

  • 1. خواب: نکته مهم، انواع خواب و هم‌چنین ارزش و اعتبار آنهاست.
  • انواع خواب:

–1. تخیلات نفسانی: چون رؤيا امری ادراكی است، قوه خيال در آن مؤثر است و در اثر عوامل بیرونی (سرما و گرما) یا ویژگی اخلاقی (محبت و نفرت) صحنه‌هایی در خواب نشان دهد.

–2. خواب‌های شیطان: شیطان در قوة خیال تصرف می‌کند و صحنه‌هایی در خواب نشان ‌می‌دهد.

–3. خوابهای راست: شخص حقیقتی را می‌بیند سه نوع است:

  • الف) خواب‌های صريحی: صاحب رؤيا در آن هيچ‌گونه تصرفی نكرده بدون هيچ زحمتی با تاويل خود منطبق می‏شود.
  • ب) خواب‌های غير صريحی: نفس صاحب خواب از جهت حكايت، در آن تصرف كرده، اين قسم رؤيا محتاج به تعبير است تا متخصصی آن را به اصلش كه در رؤيا مشاهده شده برگرداند.
  • ج) اضغاث احلام: از جهت دشواری و يا ناممکن بودن، تعبير ندارد.

اسلاید 5 :

  • حدیث: بحارالأنوار، ج58، ص181، ح 58: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ 6: الرُّؤْيَا ثَلَاثَةٌ بُشْرَی مِنَ اللَّهِ وَ تَحْزِينٌ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ الَّذِي يُحَدِّثُ بِهِ الْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَيَرَاهُ فِي مَنَامِهِ.
  • نتیجه: هر چند می‌توان امام عصر4 را در خواب ملاقات کرد اما اولا معلوم نیست که واقعا امام را دیده باشد زیرا ممکن است خواب او منشا دیگری داشته باشد. ثانیا در صورت حقیقی بودن خواب، باید آن را با شرع مقدس سنجید، اگر مخالف شرع بود نمی‌توان به آن عمل نمود و اگر موافق شرع بود می‌توان به آن عمل کرد. اما الزام آور و واجب نیست و می‌توان ترک کرد

اسلاید 6 :

  • 2. مکاشفه:

–کشف در لغت به معنی برداشتن حجاب است

–در اصطلاح یعنی اطلاع یافتن از معانی غیبی و امور حقیقی پشت پرده.  مکاشفه از زیر مجموعه‌های الهام محسوب می‌شود و دارای حقیقی و غیر حقیقی (شیطانی) است. برای جدا کردن دو نوع الهام از هم به ملاکی الهی احتیاج است.

  • نکته مهم در مکاشفه نیز بحث از حجت بودن آن است.
  • مکاشفه نیز مانند خواب به دلیل گونه گونه بودن و دشواری جداسازی آنها از هم، به خودی خود حجت و ملاک عمل نیست و باید عرضه به معصوم شود. اگر مغایر با نظر معصوم بود معلوم می‌شود مکاشفه‌ای غیر الهی بوده است و اگر هم‌آهنگ با نظر معصوم بود می‌توان به آن عمل کرد اما باز الزام آور نیست. زیرا مکاشفه دلیل شرعی و یکی از راه‌های اثبات حکم الهی نیست.

اسلاید 7 :

  • 3. بیداری: منظور از دیدار در بیداری این است که فرد در حالت عادی به محضر امام زمان4 برسید و با چشم سر (مادی)، بدن طبیعی امام عصر4 را ببیند.
  • بحث از این حالت اهمیت ویژه‌ای دارد و مانند حالت‌های قبل نیست زیرا اگر امام در حال بیداری مطلبی بفرمایند، حجت شرعی است و باید به آن عمل گردد و احتیاج به ملاک و معیار دیگری ندارد.

اسلاید 8 :

3. شناخت امام

  • 1. هرگز امام را نمی‌شناسد.
  • حدیث اول: كمال ‏الدين، ج2، ص350، ح 46: عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ7 وَ أَمَّا سُنَّتُهُ مِنْ يُوسُفَ7 فَالسِّتْرُ يَجْعَلُ اللَّهُ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ الْخَلْقِ حِجَاباً يَرَوْنَهُ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ.
  • حدیث دوم: غیبت نعمانی، ص 163، ح4: سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ7 يَقُولُ: إِنَّ فِي صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ لَشَبَهاً مِنْ يُوسُفَ... صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ يَتَرَدَّدُ بَيْنَهُمْ وَ يَمْشِي فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأُ فُرُشَهُمْ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ.
  • ترجمه: صاحب اين امر ميان آنان آمد و شد نمايد، در بازارهايشان گام بردارد و قدم بر فرش‌هاى ايشان گذارد و آنان او را نشناسند
  • 2. بعد از دیدار امام را می‌شناسد.
  • 3. هنگام دیدار امام را می‌شناسد.

اسلاید 9 :

امکان دیدار با امام زمان

  • امکان عقلی: دلیل امکان عقلی (ذاتی) دیده شدن امام زمان4 جسم طبیعی آن حضرت است.
  • دلیل عقلی: برهان لطف و علت غایی (هدف آفرینش)
  • دلیل نقلی: حدیث: كافي، ج‏1، ص 178، ح 8: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ7 قَالَ: قَالَ: وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ أَرْضاً مُنْذُ قَبَضَ آدَمَ7 إِلَّا وَ فِيهَا إِمَامٌ يُهْتَدَی بِهِ إِلَی اللَّهِ وَ هُوَ حُجَّتُهُ عَلَی عِبَادِهِ وَ لَا تَبْقَی الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَی عِبَادِهِ.
  • ترجمه: امام باقر عليه السلام فرمود: بخدا سوگند از زمانى كه خدا آدم را قبض روح نمود زمينى را بدون امامى كه به وسيله او بسوى خدا رهبرى شوند وانگذارد و او حجت خداست بر بندگانش و زمين بدون امامى كه حجت خدا باشد بر بندگانش باقی نمی‌ماند.

اسلاید 10 :

  • دلایل وقوع ملاقات:

–1. حکایت‌ها

دلیل‌های لزوم پذیرش حکایت‌ها

  • الف) تواتر
  • ب) اسناد معتبر
  • ج) کرامات

–2. اجماع تشرّفی (گرفتن حکم مسئلة فقهی از امام عصر4 و بیان آن به صورت اجماع)

–3. گواهی علما و عدم اختلاف در آن(گواهی گروهی از علما به وقوع آن و اختلاف نداشتن هیچ‌کدام از آنها)

–4. اعمال و اذ‌کار نقل شده (نماز و دعا و استخاره)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید