بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فلوئـــــــــور

فلوئور عنصری طبیعی است که تقریباً در تمام آب های آشامیدنی و خاک یافت می شود. اگر چه محتوای فلوئور آنها در سراسر دنیا بسیار متفاوت می باشد . اگر چه فلوئور به عنوان یکعنصر ضروری در نظر گرفته نمی شود، ولی این آنیون برای سلامتی استخوان ها و دندان مهم شناخته شده است. یک اسکلت با اندازه متوسط mg5/2 فلوئو دارد.

اسلاید 2 :

عملکـــــــرد

به علت اثرات مفید فلوئور

.1بر مینای دندان که سبب حداکثر مقاومت به پوسیدگی های دندانی می شود .

.2اثرات آن روی هیدروکسی آپاتیت اسکلتی ، فلوئور عنصر مهمی محسوب می شود.

.3فلوئور از طریق ممانعت آنزیمی به عنوان یک عامل ضد میکروبی در حفره دهان عمل میکند .

اسلاید 3 :

شیوع پوسیدگی های دندانی در کاهش یافته است که عمدتاً ناشی از فلوریده کردن آب آشامیدنی و استفاده موضعی از فلوئور است.همچنین ، شیوع پوسیدگی های دندان در جوامع بدون آب فلوریده شده کاهش یافته است. علت این مسئله مشخص نیست ولی احتمالاً استفاده از خمیر دندان فلوئوردار است.

نوشابه های غیر الکلی در کارخانجات نواحی شهری معمولاً با آب فلوریده شده تهیه می شوند.

اسلاید 4 :

فلوئور جانشین گروه هیدروکسیل روی ساختمان مشبک نمک های فسفات کلسیم (یعنی هیدروکسی آپاتیت ) استخوان و دندان شده و تشکیل فلوروآپاتیت می دهد  که سخت تر است وکمتر از هیدروکسی آپاتیت قابل برداشت می باشد. با این وجود بعد از مصرف فلوئور بافت های استخوانی تشکیل شده در سطوح خونی بالای فلوئور سالم نیستند و شکستگی های بیشتری را نشان می دهند که ناشی از قابلیت انعطاف کمتر این فلورو آپاتیت ها در مقایسه با هیدروکسی آپاتیت استخوان هایی است که فلوئور زیادی ندارند .

اسلاید 5 :

کمبـــود

پیوند شدن اتفاقی آن در کریستالهای هیدروکسی آپاتیت به خصوص از آب فلوئوریده شده سبب کاهش پوسیدگی دندان می شود ولی به نظر می رسد اثری روی کاهش شکستگی های ناشی از پوکی استخوان نداشته باشد.

اسلاید 6 :

DRI

AI برای مردان 4 mg در روز

برای زنان 3 mg در روز

کودکان و نوجوانان 3 – 2mg

کودکان 8 –1سال ا–0/7mg

اسلاید 7 :

منابع غذایی و دریافت

منبع عمده غذایی فلوئور آب آشامیدنی وغذاهای فرایند شده ای است که با آب فلوئوریده آماده شده اند . غذاهای دریایی نیز حاوی فلوئور بالایی هستند ، ولی محتوای فلوئور ماهی آب تازه کمتر از ماهی های آب شور است . توصیه استاندارد ppm1 فلوئور در آب است . دریافت بیش از mg2 احتمال خطر فلوروزیس خفیف را مطرح می کند، که در برخی از نواحی آمریکا گزارش شده است .

اسلاید 8 :

اگر چه  فلوئور در میوه جات و سبزیجات وجود دارد، ولی مقدار آن در بیشتر غذاها، به جز غذاهای دریایی ، ناچیز است . مقدار فلوئور در چای ( برگ های چای ) می تواند بسته به نحوه دم کردن کاملاً متفاوت باشد.

اسلاید 9 :

یک لیوان چای ممکن است mg1 فلوئور داشته باشد. سوپ ها و آب گوشت های تهیه شده با استخوان های ماهی و استخوان های همراه گوشت نیز مقادیر زیادی فلئور دارند. گوشت و مرغی که استخوان آنها برداشته شده است و نیز جگر گاو فلوئور زیادی دارند.پختن غذاها در ظروف تفلون که پلیمر حاوی فلوئور است ممکن است دریافت فلوئور را افزایش دهد ، اگر چه داده های علمی در این مورد در دسترس نیست.

اسلاید 10 :

مسمومیت

فلوئورزیس خفیف در مقادیر mg 0/1 به ازای کیلو گرم وزن بدن در روز ایجاد می شود  که بیشتر از ppm 3-2 فلوئور در آب آشامیدنی است . تغییر رنگ ایجاد شده دندان یا خال شدن معمولاً واضح نیست و عوارض جانبی به جز از نظر زیبایی ندارد. دریافت بیتر فلوئور منجر به خط دار شدن و عوارض جدی تر داندان می گردد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید