بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

معرفی منابع:

  • مهندسی نرم افزار

اثر: یان سامرویل  مترجم: عین الله جعفر نژاد قمی

  • مهندسی نرم افزار

اثر: راجر اس. پرسمن  مترجم: دکتر محمد مهدی سالخورده حقیقی

  • تحلیل و طراحی سیستم‎ها

اثر: ایگور هوریس کیوویچ  مترجم: عین الله جعفر نژاد قمی

اسلاید 2 :

سرآغاز

  • مهندسی نرمافزار طراحی،برنامهنویسی، توسعه، مستندسازی و نگهداری نرم افزار با بکارگرفتن روشهای فنی و عملی از علوم کامپیوتر، مدیریت پروژه، مهندسی، محدوده کاربرد، طراحی رابط، مدیریت تجهیزات دیجیتال و سایر زمینهها است.
  • اصطلاح مهندسی نرمافزار بعد از سال ۱۹۶۸ شناخته شد، طی کنفرانس مهندسی نرمافزار ناتو ۱۹۶۸ (که در گارمیش آلمان برگزار شد) توسط ریاست کنفرانس F.L. Bauer معرفی شد، و از آن پس به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

اسلاید 3 :

نرم افزار عبارت است از:

  • دستورات (برنامه‏های کامپیوتری) که در صورت اجرا شدن باعث انجام عمل و كارهاي خواسته شده مي‏شوند،
  • ساختمان داده‏هایی که باعث مي‏شوند برنامه‏ها به طور مناسبي اطلاعات را دستكاري کنند، و
  • مستنداتی که توصيف كننده عملكرد و چگونگی استفاده از برنامه‏ها می‏باشند.

اسلاید 4 :

  • نرم‏افزار سیستمی
  • نرم‏افزار بی‏درنگ (Real time)
  • نرم‏افزار تجاری
  • نرم‏افزار مهندسی و علمی
  • نرم‏افزار جاسازي شده( Embedded)
  • نرم‏افزار کامپیوتر شخصی
  • نرم‏افزار وب
  • نرم‏افزار هوش مصنوعی

    مجموعه‏اي از برنامه‏هايي است كه براي دادن سرويس به برنامه‏هاي ديگر نوشته شده‏اند.

    نمايش تحليل و كنترل وقايع دنياي واقعي را در هنگام وقوع بر عهده دارند كه اجزاي آن عبارتند از 1- مولفه جمع‏آوري داده‏ها از محيط خارجي 2- مولفه تحليل 3- مولفه كنترل ورودي/خروجي 4-مولفه نمايش دهنده. (پاسخ بين 1 ميلي ثانيه تا 1 ثانيه)

    پردازش اطلاعات تجاري با دسترسي به يك يا چند بانك اطلاعاتي بزرگ

    داراي الگوريتم‏هاي كار با اعداد مانند CAD

    در حافظه فقط خواندني قرار مي‏گيرد و براي كنترل محصولات و سيستم‏هاي صنعتي و مشتري استفاده مي‏شود (محصولات هوشمند/اتومبیل/تلفن همراه) کار محدود و مشخصي را انجام مي‏دهد

    پردازش كلمه، صفحات گسترده، گرافيك كامپيوتري، چندرسانه‏اي، بازي

    صفحات وب شامل دستورات اجرايي و داده‏ها كه توسط مرورگرها بازيابي مي‏شوند

    از الگوريتم‏هاي غير عددي براي حل مسائل پيچيده استفاده مي‏نمايند.

    (سیستم خبره – تشخیص الگو)

اسلاید 5 :

شرايط نياز به سيستم

  • تغيير اهداف سازمان
  • تغيير وظايف سازمان
  • تغيير تكنولوژي (سختافزار، نرمافزار، ارتباطات)
  • تغييرات محيطي

اسلاید 6 :

نرم‏افزارهای موجود چرا باید تغییر کنند؟

  • باید با محیط‏های محاسباتی و فن‏آوری‏های جدید مطابقت داشته باشند
  • نیازمندی‏های جدید سازمان را برآورده کنند
  • باید توسعه داده شوند تا قادر به همکاری با سیستم‏ها و بانک‏های اطلاعاتی جدید باشند
  • باید در معماری نرم‏افزار تجدید نظر شود تا در محیط شبکه قابلیت سرویس‏دهی را داشته باشد

اسلاید 7 :

چرخه زيست سيستم

يك دوره زماني از هنگام نياز به سيستم تا پايان بهرهبرداري از آن

  • چرخه زيست سيستم شامل

تعريف (برنامهريزي استراتژيك، تحليل و طراحي مفهومي)

توسعه (طراحي تفصيلي، ساخت، استقرار)

اجرا

نگهداري و بهبود ميباشد.

اسلاید 8 :

هدف: تولید برنامه با کیفیت خوب

عوامل موثر در خوب بودن نرم‏افزار :

عوامل خارجی: توسط کاربر نرم‏افزار تشخیص داده می‏شود (اهداف)

عوامل داخلی: برای متخصصین کامپیوتر قابل درک است (ابزار رسیدن به اهداف)

عوامل خارجی :

  • صحت برنامه (Correctness)
  • استحکام (Robustness) : جوابگویی در شرایط غیرعادی
  • قابلیت توسعه (Extendibility)
  • قابلیت مصرف مجدد (Reusability)
  • سازگاری (Compatibility) : رعایت استاندارد
  • قابلیت حمل (Portability): اجرا در سیستم‏عامل و سخت‏افزارهای گوناگون
  • کارآیی (Efficiency): سرعت بالا و حافظه پایین

عوامل داخلی : واحد‏بندی

اسلاید 9 :

  • پیچیدگی و قدرت سخت‏افزار باعث شده که نوشتن نرم‏افزاری که بتواند از این پتانسیل سخت‏افزاری استفاده کامل کند مشکل گردد.
  • توان ما برای ایجاد برنامه‏های جدید به اندازه تقاضا نیست
  • توان نگهداری برنامه‏های موجود به خاطر طراحی ضعیف مورد تهدید قرار می‏گیرد.
  • برنامه‏های تولید شده مشکلاتی دارند .

–هزینه تولید نرم افزار دائماً افزایش می‏یابد.

–هزینه‏ها مطابق هزینه پیش‏بینی شده نیستند.

–عملیات مطابق برنامه زمان‏بندی انجام نمی‏گیرند

–نرم‏افزار تولید شده همه کارهای مورد نظر را انجام نمی‏دهد

–نرم‏افزار دارای خطاست

اسلاید 10 :

برای بر طرف کردن بحران نرم‏افزار سه عامل کلیدی برای کنترل فرایند تولید نرم‏افزار و ایجاد یک پایه و اساس برای ساختن یک نرم‏افزار با کیفیت بالا عبارتند از

  • روش‏های مهندسی نرم‏افزار (methods)
  • ابزار مهندسی نرم‏افزار (tools)
  • رویه‏های مهندسی نرم‏افزار: ابزار و روش‏ها را به هم پیوند می‏زنند، ترکیب به کاربردن روش‏ها/ کنترل کیفیت/ پیشرفت پروژه

مهندسی نرم‏افزار شامل قدم‏هایی است که از این روش‏ها ابزار و رویه‏ها تشکیل شده است.

مهندسی نرم‏افزار یک نظام مهندسی است که با تمام جنبه‏های  نرم‏افزاری محصول از مراحل اولیه تعیین مشخصات تا نگهداری سیستم سر و کار دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید