بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی در تحقیق حاضر ، تولید نرم افزار جهت تهیه دستورالعملهاي جوشکاري پیشرفته که در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به کار می روند ، با استفاده از نرم افزار ACCESS می باشد .این مقاله از سه بخش اصلی تشکیل شده است ، در بخش اول بانک اطلاعاتی نرم افزار که شامل نام و مشخصات فنی فلزات کربن استیل و الکترود هاي مورد مصرف این فلزات و همچنین اطلاعات در خصوص نوع لبه سازي و مراحل جوشکاري ، میزان پیش گرمایش قطعات و نیز شدت جریان ، ولتاژ و سرعت جوشکاري مورد نیاز با توجه به استانداردهاي ASTM و ASME تهیه گردید. در بخش دوم ، اطلاعات بدست آمده در بخش اول را وارد رایانه نموده و با استفاده از نرم افزار ACCESS فرمت مورد نیاز جهت قرارگیري اطلاعات به طور هوشمند تهیه گردید. در بخش سوم نمونه هاي مختلف دستورالعملهاي جوشکاري با استفاده از نرم افزار مذکور تهیه گردید، که نتایج بدست آمده رضایت بخش و مورد تایید کاربران صنعتی بوده است.

واژه هاي کلیدي : دستورالعمل جوشکاري- استاندارد -ASTM نرم افزار ACCESS

-1مقدمه

در پروژه هاي نفت و گاز و پتروشیمی یکی از مسائل حائز اهمیت انتخاب دستورالعمل مناسب جهت جوشکاري لوله ها و مخازن تحت فشار و ذخیره و همچنین سازهاي فلزي مورد استفاده در خشکی و دریا می باشد. مناسب بودن دستورالعملهاي جوشکاري تضمین کنندة عمر قطعه و همچنین ایمنی افراد به لحاظ حوادث ناشی از انفجار و ترکیدن مخازن و لوله هاي تحت فشار بالا می باشد.با توجه به اهمیت بالاي سلامت جوش در پروژه هاي نفت و گاز و پتروشیمی ارائه یک روش مناسب جوشکاري که در صنعت تحت عنوان دستورالعمل جوشکاري - - Welding procedure specification نامیده می شود لازم و ضروري می باشد. اما متاسفانه اطلاعات مورد نیاز که در دستورالعمل جوشکاري ارائه می گردد به صورت پراکنده در استانداردها و هندبوك ها موجود می باشد. لذا جمع آوري این اطلاعات بسیار زمان بر و طاقت فرسا خواهد بود.
اطلاعات مورد نیاز جوشکاري که در این دستورالعمل قید می شود شامل موارد ذیل می باشد:

-1 انتخاب فلز پایه

-2 نوع لبه سازي فلز پایه

-3 محدوده ضخامت مناسب فلزپایه جهت جوشکاري با روش ارائه شده

-4 معرفی نوع الکترود دستی و اتوماتیک مناسب و کد مربوط به آن جهت جوشکاري فلز پایه

-5 محدودة مجاز آمپر، ولتاژ و سرعت جوشکاري مورد نیاز الکترود پیشنهادي

-6 ارائه مراحل مناسب جوشکاري

-7 میزان پیش گرمایش قطعه

-8 مشخص نمودن زمان مورد نیاز جهت عملیات تنش زدایی . لازم به ذکر است که کلیه اطلاعات فوق طبق استاندارد ASTM و ASME تهیه می گردد.

-2 مباحث تئوري

در این بخش به معرفی قسمت هاي مختلف نرم افزار و مراجع استفاده شده جهت جمع آوري بانک اطلاعاتی اشاره می گردد.

2- 1 جزئیات اتصالات - Joint Detail -

این قسمت از نرم افزار بر اساس استاندارد ASME جلد نهم بخش QW 402 تهیه گردیده است که شامل چهار بخش می باشد.[1]بخش اول اختصاص به انتخاب نوع لبه سازي قطعات فلزي که شامل اتصال ماهیچه اي - Fillet - ، لب به لب یکطرفه یا دو طرفه ..... می باشد،دارد.کاربر می تواند از طریق حرکت نوار لغزان نرم افزار مذکور یکی از حالتهاي مورد نظر را انتخاب نماید.در بخش دوم کاربر می تواند طرح اتصال انتخابی در بخش اول را به همراه جزئیات مربوطه به صورت گرافیکی مشاهده نماید. در بخش سوم در صورتی که قطعات جوشکاري شده با توجه به مشخصات فنی نیاز به تست ضربه - impact - و همچنین تنش زدایی - - Postweld heat treatment داشته باشند ، می توان این آزمایشات را از طریق کلیک بر روي آنها انتخاب نمود. در بخش چهارم شش مرحله از روش صحیح یک جوشکاري سالم ارائه شده است که می توان تمام مراحل و یا تعدادي از مراحل مورد نیاز را با توجه به نوع کار از طریق کلیک روي آن انتخاب نمود.در شکل 1 نماي کلی این بخش از نرم افزار نشان داده شده است.

2- 2 مشخصات فلز پایه - Base material -

این قسمت از نرم افزار بر اساس استاندارد ASME جلد نهم بخش QW 403 تهیه گردیده است.این قسمت از سه بخش اصلی تشکیل شده است ، در بخش اول درصد ترکیبات شیمیایی فلز مذاب جوش که بر روي فلز پایه حین جوشکاري قرار می گیرد مشخص می شود. در بعضی از روشهاي جوشکاري و با توجه به موقعیت جوش می توان از دو نوع الکترود با ترکیبات شیمیایی مختلف استفاده کرد، بنابراین با توجه به این موضوع این بخش از دو قسمت تشکیل شده است که یکی مربوط به ترکیبات شیمیایی مواد مذاب ته نشین شدة روي فلز پایه بوسیله الکترود اول و دومی مربوط به الکترود دوم است. در بخش دوم مشخصات فنی فلزات پایه که به هم جوشکاري می شوند تعیین می شوند. این مشخصات فنی شاملP NO. ، Group NO. و ترکیبات شیمیایی فلزات پایه می باشد . در نهایت در بخش آخر کمترین و بیشترین ضخامت رسوب گذاري با توجه به ضخامت قطعه که می توان بوسیله این روش جوشکاري نمود ، ارائه می گردد.

2- 3 خصوصیات الکترود مصرفی - FILLER METAL -

این قسمت از نرم افزار بر اساس استاندارد ASME جلد نهم بخش QW 404 ، ارائه گردیده است.این قسمت از دو بخش اصلی تشکیل شده است ، در بخش اول مشخصات فنی مربوط به الکترود مصرفی تعیین می شود .این مشخصات شامل ، نام الکترود ، گروه الکترود - - Specification ، سایز الکترود و کدهاي شناسایی گروه الکترود که شامل کد " F NO."، " A NO. " است ، که در استاندارد ASME جلد دوم قسمت سوم در دسترس است. در بخش دوم ، که اختصاص به

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید