بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

"مقدمه :

   مبحث اینترنت و زیرشاخه‌های آن -در یک نگاه کلی- شاخه‌ای از علم شبکه‌های کامپیوتری هستند. در واقع اگر بخواهیم به مباحث سطح بالا و کاربردی شبکه‌های کامپیوتری بپردازیم، اینترنت و تکنولوژی‌های آن از اولویت بالایی برخوردارند.

    در دنیای امروز که جهت‌گیری اکثر دولت‌ها به سوی بیشتر و زودتر دانستن است، به جرأت می‌توان گفت «فناوری اطلاعات و ابزار قدرتمند آن یعنی اینترنت در میزان پیشرفت علمی و فنی یک ملت نقش بسزایی دارد.»

    با درک اهمیت یادگیری و بکارگیری اینترنت در زندگی عادی مرور مختصری را روی آن خواهیم داشت.

" تاریخچه :

      پس از آنکه شوروی سابق اولین ماهواره‌ی مصنوعی را در سال 1957 به فضا پرتاب کرد، به دلیل رقابت تنگاتنگ نظامی میان آمریکا و شوروی، اداره‌ی دفاع آمریکا به دستور آیزنهاور (رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده) اقدام به تشکیل آژانس تحقیقاتی پروژه‌های پیشرفته (آرپا) نمود. به دنبال تشکیل آرپا و برای آماده‌باش و کنترل بیشتر بر روی منابع موشکی، پنتاگون بودجه‌ای را برای تحقیقات دانشگاهی در مورد ساختن یک شبکه‌ی ارتباطی بین مناطق مختلف نظامی آمریکا اختصاص داد. حاصل این تحقیقات بعدها آرپانِت نامیده شد که در ابتدا صرفاً 4 کامپیوتر در آمریکا را به هم مرتبط می‌کرد. آرپانت به سرعت گسترش یافت و با طراحی و
پیاده‌سازی پروتکل TCP/IP و همکاری دانشگاه برکلی در فراهم کردن رابط نرم‌افزاری مناسب به کمک سیستم عامل یونیکس این دانشگاه، اینترنت متولد شد.

"فناوری اطلاعات :

 

 

 

    آنچه امروز اینترنت را با اهمیت جلوه می‌دهد، دیدگاه گسترش ارتباطات و اطلاعات است. با این رویکرد می‌توان به اینترنت با دید یک ابزار قدرتمند برای گسترش فرهنگ، علم و فناوری نگریست. اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات تا حدی است که کلان‌ترین بودجه‌های دولت‌های پیشرفته و در حال توسعه را به خود اختصاص داده است.

    حرکت به سوی آموزش الکترونیکی، دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و بسیاری از محصولات و فرآورده‌های IT از سوی کشورهای مختلف، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

    درک عمیق تمامی این موارد نیازمند داشتن درکی مناسب از اینترنت و در واقع تکنولوژی تور جهان گستر است. به این منظور مروری خواهیم داشت بر روی مفاهیم اولیه‌ی اینترنت.

اسلاید 2 :

"مفاهیم :

 

        اینترنت :

 

         مخفف واژه‌ی I ter etwork است. بزرگترین شبکه‌ی دنیا که از به هم پیوستن تعداد زیادی کامپیوتر ایجاد شده است. این تصور که اینترنت بر روی چند کامپیوتر

       خاص در دنیا سوار شده به کلی غلط است. در واقع هر کامپیوتری که به طریقی به اینترنت متصل می‌شود، جزئی از اینترنت محسوب می‌شود.

        پروتکل :

        واژه‌ی پروتکل در لغت به معنای قرارداد است و از دیدگاه علم اینترنت، به قوانینی گفته می‌شود که 2 یا چند کامپیوتر برای ارتباط (رد و بدل کردن اطلاعات) با یکدیگر رعایت می‌کنند. به عنوان مثال هنگامی که کامپیوتر 1 در حال صحبت کردن است،

      کامپیوتر 2 به حال گوش دادن درمی‌آید و ضمناً میان صحبت کامپیوتر 1 صحبت نمی‌کند.

      پروتکل اصلی اینترنت، TCP/IP است، که قسمت IP آن وظیفه‌ی حمل بسته‌های اطلاعات از طریق کابل‌ها و شبکه‌ی اینترنت و قسمت TCP هم عهده‌دار تعیین صحت داده و رساندن آن به سطح قابل استفاده برای کاربر را دارد. یک سطحْ بالاتر و برای دسترسی به سایت‌های اینترنتی از پروتکل HTTP یا همان مجموعه قواعد دریافت اطلاعاتی شامل متن، صوت، تصویر و ...  (در قالب HTML) از تور جهان گستر استفاده می‌کنیم.

اسلاید 3 :

سرویسدهنده/ سرویسگیرنده : (( SERVER / CLIE T  

    تمامی سایت‌های اینترنتی که مشاهده می‌کنیم، از طریق یک سِرْوِر (سرویس دهنده) برای ما یعنی سرویس گیرنده (یا مشتری) فرستاده می‌شود. در واقع سرور منتظر یک تقاضای مشاهده‌ی صفحه‌ی وب از جانب مشتری است تا آن صفحه را برای او ارسال کند. مثلاً هنگامی‌که ما در نوار آدرس مرورگر وب خود‌ آدرس www.google.com را وارد می‌کنیم، مرورگر در نقش مشتری، درخواستی را به سِروری که صفحه‌ی گوگل را در اختیار دارد می‌فرستد. پس از آن سرور در پاسخ به این درخواست، صفحه‌ی گوگل را برای مشتری ارسال می‌کند و مرورگر پس از دریافت، آن‌را به ما نمایش می‌دهد. لازم به ذکر است که این درخواست و پاسخ –که به Request و Respo se مشهور است- از طریق پروتکل HTTP صورت می‌گیرد.

اسلاید 4 :

مرورگر وب (Web Browser) :

       برنامه‌ای است که می‌تواند صفحات HTML را به ما نمایش دهد. برای استفاده از تور جهان گستر، استفاده از یک مرورگر وب تقریباً اجتناب ناپذیر است، چرا که یک مرورگر وب علاوه بر آشنایی و توان نمایش صفحات HTML، می‌تواند به واسطه‌ی پروتکل HTTP صفحات وب را از سرور دریافت کند.

 

مرورگرها چگونه به خواندن صفحات وب ميپردازند؟

       يک مرورگر با کمک يک Request درخواستی برای خواندن يک صفحه از وب سرور ميکند.

       اين Request يا درخواست بر اساس استاندارد ارتباطی يا پروتوکل HTTP بوده و شامل آدرس صفحه مورد نظر ميباشد.

       آدرس يک صفحه وب چيزی شبيه http://www.khaterat.com/faq.html است. بخش //:http نوع پروتوکل و يا استاندارد ارتباطی را تعيين ميکند، www.khaterat.com نام دومين يا Domai است و faq.html نام صفحه ای است که بايد خوانده شود.

 

مرورگرها چگونه صفحات وب را نمايش ميدهند؟

چگونگی نمايش يک صفحه وب بصورت مستتر در آن وجود دارد.

مرورگرها از روی دستورالعملهای داخل صفحات وب و با کمک تگ ها به نمايش صفحات ميپردازند.

وظيفه اصلی تگ های اچتمل ( HTML tags ) بيان چگونگی نمايش اطلاعات ميباشد.

يک تگ اچتمل چيزی شبيه <p> اين تگ پاراگراف است! </p> است.

 

چه کسانی استاندارد های وب را تعيين ميکند؟

تعيين استاندارد های وب ربطی به شرکتهای مايکروسافت و يا نت اسکيپ ندارد.

World Wide Web Co sortium يا W3C متولی تعيين استانداردهای وب است.

HTML, CSS a d XML از مهمترين استانداردهای تصويب شده وب ميباشند.

آخرين استاندارد HTML استاندارد XHTML 1.0 ميباشد .

اسلاید 5 :

 

اکثر قریب به اتفاق صفحات وب در دنیا توسط مرورگر IE (I ter et Explorer) بازدید می‌شوند، چرا که Wi dows عام ترین سیستم عامل مورد استفاده در جهان است که به‌صورت پیش‌فرض IE را داراست. بعد از IE، پرطرفدارترین مرورگر etscape avigator ( ) نام دارد. مرورگرهای دیگری نیز وجود دارند از جمله Opera,FireFox، Mozilla، Safari و ....

اسلاید 6 :

جاوا اسکریپت :

 

       یک زبان برنامه‌نویسی که فقط در صفحات وب به کار می‌رود، چرا که برخی از امکانات معمول یک زبان برنامه‌نویسی مانند C را ندارد؛ در واقع JavaScript برای استفاده در وب طراحی شده و به همین دلیل زبان سطح بالایی است، به طوری که می‌توان با نوشتن یک خط کد در آن یک پنجره‌ی سؤال (Ok - Ca cel) باز کرد و از کاربر پرسش کرد. از آنجایی که HTML صرفاً شامل Tagهایی برای نمایش صفحات وب است، برای کنترل ساختارهای دیگر یک صفحه‌ی وب و یا استفاده از الگوریتم‌های برنامه‌نویسی و یا حتی ساختن صفحات پویاکه باید روی مرورگر وب اجرا شوند، به JavaScript نیاز داریم. در واقع JavaScript زبانی است که مرورگر وب مترجم و اجرا کننده‌ی آن است. همچنین یادآوری می‌کنیم که JavaScript زبانی است شامل بسیاری از ملزومات زبان‌های برنامه‌نویسی، نظیر حلقه‌ها، شرط‌ها، توابع، رشته‌ها و حتی رویداد‌ها.

مفهوم HTML   :

             HTML مخفف (Hyper Text Markup La guage ) که نوعی زبان توصیف کننده (کاملاً متفاوت و بسیار آسان‌تر از زبان‌های متداول برنامه‌سازی نظیر C و Pascal) است که برای نمایش دادن صفحات وب به کار می‌رود. تقریباً تمامی صفحات دریافتی ما از اینترنت به این زبان نوشته شده‌اند و مرورگرهای وب می‌توانند آن زبان را به ما نمایش دهند.

             در سال 1992 در دانشگاه مينه سوتا سيستمی به نام web به وجود آمد که دارای دو ويژگی خاص بود.

.1Graphic, Multi Media

.2Hyper Text (فقط کليک کردن و در سايت حرکت کردن )

             صفحات اين سيستم توسط برنامه ای به نام HTML ساخته شد.

             همچنين برای رد و بدل کردن اطلاعات :

(HTTP(Hyper Text Tra sfer Protocol                                                               

HTML Web page                                                               

اسلاید 7 :

HTML       

        يک text عادی و در حقيقت زبانی برای مارک کردن فايلهای text به يکديگر می باشد که آن را با TAG مشخص کرده و به صورت <tag ame> می نويسند. 

 

        به واحدهای سازنده‌ی یک کد  HTMLرا، تَگْ می‌گویند. در واقع تگ‌ها کلماتی کلیدی هستند که در زبان HTML قراردادْ شده‌اند و یک مرورگر وب با دیدن هر کدام از این کلمات، متون و یا تصاویر موجود در صفحه را به نوعی نمایش می‌دهد. به عنوان مثال تکه کد HTML زیر متن «سلام» را به کمک تگ <B>، توپُر نمایش می‌دهد.

<B>سلام</B>


يک فايل HTML چيست؟

HTML برگرفته از حروف اول Hayper Text Markup La guage ميباشد.

يک فايل HTML فايلی از نوع text ميباشد که متشکل از markup tag ها ميباشد.

مرورگر يا Browser از روی markup tag ها می فهمد که چگونه بايد صفحه را نمايش بدهد.

يک فايل HTML بايد دارای انشعاب htm و يا html باشد.

يک فايل HTML فايلی از نوع text ميباشد که با هر اديتور ساده ای قابل ايجاد است.

وظيفه اصلی تگ های اچتمل (markup tags ) بيان چگونگی نمايش اطلاعات ميباشد.

  •  
  • حال پس از مروری کوتاه بر روی مفاهیم اصلی وب، به زبان برنامه نویسی HTMLمیپردازیم .>>>

اسلاید 8 :

تگ های اچتمل (HTML Tags) :

با کمک تگ های اچتمل عناصر و يا Eleme ts ساخته ميشوند.

در زبان اچتمل حدود 80 عنصر تعريف شده است.

تگ های اچتمل بوسيله دو نويسه (char) > و < ساخته ميشوند.

تگ های اچتمل معمولا بصورت زوج ظاهر ميشوند، مانند <b>test</b>

تگ اول در يک زوج تگ مثلا <b> تگ شروع و تگ دوم مثلا <b/> تگ پايانی نام دارد.

متن بين تگ اول و تگ دوم در يک زوج تگ محتوای عنصر يا eleme t co te t ناميده ميشود، مثلا "test"

تگ های اچتمل را ميتوانيد بوسيله حروف لاتين کوچک (lower case) و يا بزرگ (upper case) بنويسيد و case se sitive نيستند. برای مثال دو تگ <b> و <B> معادل هم هستند ولی شديدا توصيه ميشود که به خاطر سازگاری با XHTML از حروف کوچک استفاده شود.

     ساده‌ترین و رایج‌ترین زبان برای ساختن صفحات وب است و بدنه‌ای مشابه مثال زیر دارد

اسلاید 9 :

        همان‌طوری که مثال 1 نشان می‌دهد، تمامی کد HTML بین دو تگ <HTML> و </HTML> قرار می‌گیرد. ناگفته پیداست که <TAG> نشانگر یک تگ آغازین و </TAG> یک تگ پایانی می‌باشد (به جای TAG هر کدام از تگ‌های رزرو شده‌ی HTML را قرار دهید.) شما می‌توانید مثال فوق را در یک فایل خالی نوشته و پسوند آنرا html (و یا htm) بگذارید، سپس آن‌را به‌وسیله‌ی یک مرورگر وب (مانند IE) باز کنید؛ با این کار یک صفحه‌ی HTML خالی را خواهید دید.

     حال به مثال دوم توجه کنید:


 این کار را در Wi dows می‌توانید به این صورت انجام دهید: otepad را اجرا کنید، متن مثال را در آن نوشته و پس از آن از منوی File، با انتخاب Save As، فایل را به نام دلخواه(مثلاً  ex01.html) ذخیره کنید. اکنون آن فایل را در My Computerبیاورید و روی آن دوبار کلیک کنید!

 

 

اسلاید 10 :

 

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این مثال از تگ‌های HEAD، TITLE و BODY استفاده کردیم. برای درک بهتر، این کد را در IE باز کریم و نتیجه به صورت زیر بود :

 

می‌توان حدس زد هرکدام از تگ‌ها چه وظیفه‌ای دارند:

HTML: تمامی کد ما باید بین این تگ قرار گیرد.

HEAD: اطلاعات مربوط به کد HTML و یا عنوان صفحه و سایر تنظیم‌ها در این قسمت قرار می‌گیرند.

TITLE: عنوان صفحه؛ در شکل مشاهده می‌کنید که متنی که بین این تگ قرار گرفته، بر روی نوار عنوان IE ظاهر شده است.

BODY: قسمتی از HTML که در داخل HEAD نمی‌آید، باید میان تگ BODY قرار گیرد. هر متنی که در قسمت BODY نوشته شود، عیناً در صفحه‌ی ما جا می‌گیرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید