بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

برنامه نویسی شی گرا : (Object Orie ted Programmi g (OOP

اگر چه زمان زیادی می برد، تا بتوانید در این برنامه نویسی خبره شوید، ولی منطق اولیه این نوع برنامه نویسی بسیار ساده است، ایجاد اشیا به همان صورتی که در طبیعت وجود دارند.

برای شروع موارد زیر را بررسی می کنیم:

ایجاد کلاسها

اتصال کلاسها به یکدیگر به گونه ای که یک کلاس خواص کلاس های دیگر را به ارث ببرد.

لینک کلاسها به یکدیگر از طریق Package ها و واسطها.

اسلاید 2 :

کلاسها و اشیاء :        Class & Object

اصول برنامه نویسی شیء گرا از جهان واقعی اقتباس شده است. در جهان واقعی یک شیء از اشیاء کوچکتر تشکیل شده است. بنابر این در برنامه نویسی شیء گرا قابلیت ترکیب اشیا برای ایجاد اشیاء بزرگتر یکی از اصول می باشد.

از کلاسها برای ایجاد اشیاء استفاده می کنیم، در واقع اشیاء نمونه های یک کلاس می باشند. برای مثال از کلاس به نام دانشجو می توان تعداد زیادی شیء دانشجو ایجاد کرد.

اسلاید 3 :

متغیر :Variable

یک متغیر محلی جهت نگهداری اطلاعات در زمان اجرای برنامه می باشد. مقدار متغیر را می توان در طول اجرای برنامه تغییر داد. روش ایجاد متغیر در زبان جاوا به صورت زیر می باشد.

Data_TypeVariable_ ame;

مثال :

i thighScore;

Stri g user ame;

boolea gameOver;

اسلاید 4 :

نكته

سه نوع متغیر متفاوت در زبان جاوا وجود دارد این سه نوع متغیر عبارتند از:

متغیرهای نمونهI sta ce Variable                      

این نوع متغیرها هنگام ایجاد یک شی از کلاس مقدار می گیرند، اشیا متفاوتی که از روی یک کلاس ساخته می شوند، می توانند دارای مقادیر متفاوتی برای این نوع متغیر باشند.

متغیرهای کلاس                                        Class Variable

متغیرهای کلاس در هنگام تعریف کلاس مقدار می گیرند، و مقدارشان برای تمام اشیا کلاس یکسان می باشد.

اسلاید 5 :

متغیرهای محلی                                          Local Variable

این نوع متغیرها درون یک متد یا بخشی از یک متد تعریف می شوند.

اسلاید 6 :

بر خلاف دیگر زبانهای برنامه نویسی در زبان جاوا متغیر Global وجود ندارد .

اسلاید 7 :

مقدار دهی اولیه به متغیرها : Default Value

 

 

 

مقدار دهی اولیه به متغیرها در زبان جاوا به صورت زیر می باشد.

Data_TypeVariable_ ame = Value;

i tzipcode = 90210;

Stri g ame = Bra do ;

boolea cheatedO Kelly = true;

i t age = 28, height = 70, weight = 140;

اسلاید 8 :

نكته

متغیرهای محلی باید قبل از استفاده مقدار دهی شوند، بنابر این بهتر است به تمام متغیرهای محلی مقدار اولیه نسبت داد.

نکته: متغیرهای نوع کلاس و نمونه بسته به نوع متغیر مقدار اولیه می گیرند.

متغیرهای عددی : 0                       

متغیرهای منطقی : false

اشیاء : ull             

متغیرهای کاراکتری : \O

اسلاید 9 :

نام گذاری متغیرها ami g Variables :

نام یک متغیر باید با یک حرف، u derscore  یا $ آغاز شده و پس از آن می تواند ترکیبی از حروف واعداد باشد .

نکته: به این دلیل که زبان جاوا از u icode استفاده می کند، نام متغیرها می تواند شامل هر کاراکتری که دارای کدu icodeاست، باشد.

نکته: زبان جاوا یک زبان Case-Se sitive می باشد.

نکته: برای متغیرهای خود نامهای با معنی انتخاب کنید. این امر باعث می شود که نام متغیرها بهتر در ذهنتان بماند.

اسلاید 10 :

قوانين نام گذاری متغیرها

جهت افزایش خوانایی نام متغیرها از قواعد زیر استفاده کنید.

.1برای اولین حرف نام متغیر از حروف کوچک استفاده کنید.

.2اگر نام متغیر بیش از یک کلمه است، اولین حرف کلمات بعدی را به صورت بزرگ تایپ کنید.

.3تمام کلمات دیگر را به صورت کوچک تایپ نمایید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید