بخشی از مقاله

بهینه سازی مصرف برق و آب در کولرهای آبی
چکیده
جغرافیایی ایران و آب و هوای گرم کشور ما، کولر را در رده وسایل کم مصرف و مناسب سرمایشی ضروری برای تامین رفاه خانواده قرار داده است. کولرهای آبی به دلیل قیمت ارزان ، سادگی استفاده و مصرف برق کمتر سبب شده در فصل تابستان نقش موثری ایفا می کند. کولرهای آبی ؛ بسیار کمتر از کولرهای گازی ؛ برق مصرف می کنند ) ۵۰۰ وات در برابر ۲۰۰۰ وات). تعداد کولرهای آبی بسیار بیشتر از کولرهای گازی است. با توجه به این که کولرها از لوازم خانگی موثر در افزایش مصرف انرژی و خصوصا در پیک مصرف در تابستان می باشند، بنابراین این موضوع می طلبد با راهکارهای ساده و عملی کارایی این کولرها را افزایش داده و در نهایت مصرف انرژی الکتریکی را کاهش داد.
در این راستا در صورت توجه و اجرای توصیه ها و راهکارهای ارائه شده، می توان کاهش قابل توجهی در مصرف انرژی این بخش ایجاد نمود. راهکارهایی مانند تغییر شکل و جنس بدنه کولر، تغییر شکل و مکان کانالهای کولر و تغییر در نوع پوشال در این مقاله ارائه شده است.
کلمات کلیدی: کولر آبی، بهینه سازی مصرف انرژی، بدنه کولر، جنس قطعات کولر، مصرف آب

مقدمه
کولر آبی مجموعه ای از قطعات مونتاژ شده در داخل یک اتاقک کوچک که به عنوان یکی از لوازم خانگی برای ایجاد محیطی خنک و مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله در خارج از ساختمان نصب و بر اساس فرایند سرمایش تبخیری، سطح آسایش حرارتی و رطوبتی محیط مورد نظر را تامین می کند.
کولرهای آبی مورد استفاده در سطح کشور متاسفانه از راندمان پایینی برخوردار بوده و علاوه بر اتلاف انرژی، از حيث مصرف آب نیز تلفات زیادی دارد. لذا چاره اندیشی در رابطه با کاهش این تلفات ضروریست. در راستای تحقق این هدف راهکارهایی ارائه شده است که امید است با اعمال آنها در کولرهای جدید راندمان بهره وری افزایش یابد.[1]
اهداف:
با توجه با اینکه کولرهای آبی را نمی توان صرف مصرف
راهکارهای عملی جهت افزایش بهره وری آن باید ارائه کرد. ارائه پیشنهاد و بحث: راهکارهای پیشنهادی به شرح ذیل می باشند:
غیر بهینه آب و انرژی حذف کرد، بنابراین باید
الف - تغییر بدنه کولر (اطاقک هوا)
اطاقک هوا از یک مکعب تشکیل شده است که دارای کف سقف و یک بدنه ثابت می باشد. سه دیوار دیگری که پوشال ها در آن جای داده میشوند . معمولا متحرک هستند، و می توان آنها را از اطاقک جدا ساخت. در مواقع تعویض پوشال ها و یا سرویس کولر این کار ضروری است. قسمت دیوار ثابت از طریق یک دریچه لبه دار بایک قطعه برزنت به کانال اصلی متصل می گردد. بدین ترتیب از انتقال ضربه و لرزش کولر به کانال جلوگیری می شود
١- تغيير حجم بدنه: تغییری که در این طرح در بدنه کولر داده شده است کوچک کردن حجم کولر و تغییر شکل آن به مکعب مستطیل است. ما بر این نظر هستیم که با کاهش حجم درونی باد سرد ایجاد شده سریعتر و با هدر رفت کمتر وارد کانال می شود.
۲- تغییر جنس بدنه: یکی دیگر از تغییرات مورد نظر در این طرح تغییر جنس بدنه به کامپوزیت آلومینیوم است.
مقاومت نسبت به تغییرات آب و هوایی محیطی ( رطوبت ، حرارت و اشعه خورشید) یکی از برجسته ترین خصوصیات ورق های آلومینیوم کامپوزیت در مقابل شرایط محیطی می باشد. در کشورهای گرمسیرو مرطوب ورق آلومینیوم کامپوزیت [2] بی رقیب می باشد، بدلیل وجود پلی اتیلن فشرده در مرکز دو لایه آلومینیوم ، ورق کامپوزیت بهترین عایق حرارتی می باشد که باعث صرفه جویی در اتلاف انرژی می شود، همچنین به دلیل سطح بسیار صاف و صیقلی برای آلومینیوم، اشعه نور خورشید را بازتابانیده و کمترین حرارت را از اشعه خورشید جذب می نماید.[3] همچنین ورق آلومینیوم از مقاوم ترین فلزات در مقابل رطوبت می باشد و زنگ نمی زند و تغییر رنگ آن کمتر است.
ب- تغییر در شکل و محل کانال
اگر از کولر آبی بر روی پشت بام استفاده شود با تغییر شکل خمیده کانال به حالت شیب دارد باعث می شود باد خنک مستقیما وارد کانال درون دیوار شده بهره وری انرژی را افزایش می دهد(شکل ۱)

پ - تغییر نوع پوشال
از معایب کولرهای پوشالی می توان به امکان جذب گرد و خاک محیط به پوشال ها و انتقال آنها به فضای خانه اشاره کرد. همچنین این پوشال ها نیاز به تعویض سالیانه دارند.
پوشال در کولرهای آبی دو کارایی اصلی دارد: یکی تامین هوای تازه به عنوان فیلتر ورودی هوا و دیگری تامین رطوبت مورد نیاز برای بهسازی هوا. تخلخل و اندازه تراشه های چوب و وزن و قطر بستر پوشال از عوامل موثر بر کارایی کولرهای آبی هستند. هر جه تخلخل و اندازه تراشه های چوب استانداردتر باشد، کل پوشال سبک تر خواهد شد. بنابراین معیار انتخاب پوشال با رعایت طول، عرض و ضخامت یکسان سبکی آنها خواهد بود.
| کولرهای آبی سلولزی به دلیل تراکم بالا، اجازه ورود گردوغبار و ذرات ریز را به درون پروانه موتور و درنهایت هم محیط خانه نمی دهند و حدود ۳ تا ۴ سال از هر پد برای یک دستگاه کولر می توان استفاده کرد. پد سلولزی داری ساختاری یکنواخت است که

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید