بخشی از مقاله

چکیده

نظر به اهمیت مقوله مدیریت سمت تقاضا - Demand Side Management - DSM و جلب رضایت مشتریان همراه با آگاه سازي جهت استفاده از تمام امکانات و تسهیلات موجود، به ویژه در رابطه با صنایع و واحدهاي تولیدي و در راستاي طرح تشویق صنایع، مطالعهاي بر روي تعداد 34 مشترك صنعتی انجام گرفته و با تجزیه و تحلیل و جمع بندي آنها نتایج بسیار ارزنده اي به دست آمد که با ارائه آن نتایج، مدیران صنایع در تصمیم گیريهاي آتی خود افقهاي روشنی را پیش رو خواهند داشت.

مقدمه

بخش توزیع در صنعت برق در مواجه رو در رو با مشتریان میبایست ضمن جلب رضایت مصرف کنندگان حامی منافع تولیدکنندگان برق نیز باشد و این مهم جز با اعمال طرحهاي بهینهسازي مصرف انرژي میسر نمیگردد.

بهینهسازي مصرف انرژي در بخش صنعت افزون بر حفظ منافع ملی و کمک به سالم سازي محیطزیست، کاهش سهم هزینه هاي انرژي در قیمت تمام شده محصولات را نیز به دنبال خواهد داشت.

افزایش تولیدات در شرایطی که قیمت کالاها ثابت می باشند شکوفایی اقتصادي را در پی خواهد داشت و این رسالت هر دولت موفقی در حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده است.

بخش صنعت کشور با دارا بودن مصرفی معادل 159 میلیون بشکه معادل نفت خام - سال - 1380 حدود %23 از کل مصرف نهایی به خود اختصاص داده است و با وجود اینکه از لحاظ مصرف انرژي برق پس از بخشهاي خانگی و تجاري و در رتبه سوم قرار گرفته است، اما به لحاظ استراتژیک در مقام اول از اهمیت قرار دارد.

بخش صنعت بهعنوان یکی از بخشهاي مصرف کننده انرژي الکتریکی از کل برق مورد استفاده جهت مصارف نهایی، حدود 23-30 درصد را به منظور نیروي محرکه، گرمایش، سرمایش و روشنایی به مصرف می رساند.

پارامترهاي موثر بر مصرف برق در بخش صنعت در یک طبقه بندي کلی به عوامل اقتصادي و فنی تقسیم میشوند.

قیمت نسبی برق و ارزش افزوده واقعی بخش صنعت، عمده ترین عوامل اقتصادي موثر بر تقاضاي برق از سوي صنایع می باشند، نوع تکنولوژي و درجه پیشرفت آن نیز از فاکتورهاي فنی موثر بر مصرف برق در این بخش است.

زیر بخشهاي عمده بخش صنعت شامل صنایع غذایی، نساجی، چوب و کاغذ، شیمیایی، محصولات کانی غیرفلزي تولیدات فلزي و ماشینآلات می باشند، تقریبا تمامی این صنایع انرژي بر می باشند و مصرف برق آنها خصوصا در صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، شیشه، سیمان، قند و شکر و نساجی بسیار بالاست. بنابراین لزوم توجه به هزینههاي پرداختی از سوي این مصرفکنندگان عمده و ارائه راهکارهاي متناسب با شرایط تولید و تجهیزات موجود مورد استفاده، اجتنابناپذیر می باشد.

در مطالعه انجام شده تعداد 34 صنعت - واحد تولیدي - مورد بررسی قرار گرفتند و با توجه به اطلاعات ارائه شده از سوي صنایع که در فرمهاي طرح تشویق صنایع منعکس گردید و نیز بررسی فاکتورهاي اصلی مصرف در یک دوره یکساله از قبوض برق نتایج ارزنده اي به دست آمد که در اینجا به ارائه 3 صنعت مورد مطالعه می پردازیم که شامل 2 کارخانه کاشی و سرامیک سازي و یک کارخانه شیشه سازي می باشد.

ستونهاي جدولهاي آتی به ترتیب به شرح:
•    میزان مصرف انرژي در دوره قرائت - KWH -
•    میزان مصرف انرژي در ساعات پیک - که اصولا نبایستی از %16 کل مصرف بیشتر باشد -
•    تعداد روزهاي هر دوره قرائت
•    ضریب بار

•    در ستون متوسط بهاي برق - گزینه / 1 گزینه - 2 با عنایت به روش محاسبه گزینهها متوسط بهاي هرکیلوواتساعت انرژي مصرفی محاسبه شده و با ستون مجاور که متوسط بهاي هرکیلوواتساعت که مشترك پرداخت نموده است مقایسه گردیده و ملاحظه خواهید نمود که با راهنمایی و انتخاب گزینه مناسب، از نظر صرفهجویی در پرداخت هزینههاي برق تا چه حد به نفع مصرف کننده خواهد بود.

نحوه محاسبه بهاي برق - گزینه /1گزینه - 2

همانطور که می دانیم متوسط بهاي هر کیلوواتساعت برق با ضریب بار رابطه معکوس دارد، یعنی با افزایش ضریب بار بهاي متوسط هرکیلوواتساعت برق کاهش مییابد.                       

در اینجا با توجه به نوع فعالیت - کد تعرفه - و سطح ولتاژ هر واحد تولیدي، با توجه به جدول گزینههاي سال 1382 بهاي دیماند - گزینه /1 گزینه - 2 و بهاي انرژي در ساعات عادي - گزینه/1گزینه - 2 در فرمول 1 جایگزین و با توجه به میزان ضریب بار براي هر دوره محاسبه گردیده است.

واحد تولیدي شماره .1 کاشی و سرامیکسازي 1

قدرت قراردادي: 3000 KW      شیفتهاي کاري: 3 شیفت    تولید سالانه: 2,400,000 مترمربع

همانگونه که در جدول ملاحظه میگردد به ازاي هر kwh مصرف انرژي، مشترك با انتخاب گزینه 2، - به طور متوسط - 20/51 ریال در هزینههاي پرداختی برق صرفه جویی می نماید. - با توجه به مصرف سالانه حدود 170,000,000 ریال صرفه جویی خواهد نمود. -

جدول شماره 1 

واحد تولیدي شماره .2 کاشی و سرامیکسازي 2                        
قدرت قراردادي: 1500 KW    شیفتهاي کاري:    3 شیفت    تولید سالانه: 200,000 مترمربع    
جدول شماره 2                
همانگونه که در جدول ملاحظه میگردد به ازاي هر kwh مصرف انرژي مشترك با انتخاب گزینه 2، به طور متوسط 33/91 ریال در هزینههاي پرداختی برق صرفه جویی می نماید. - با توجه به مصرف سالانه حدود 162,000,000 ریال صرفهجویی خواهد نمود -  

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید