بخشی از مقاله

چکیده

تنظیف مرتب و روزانه هواکش خشک به جهت زدودن گرد و غبار نشسته بر لایه خارجی این صافی ها که براثر کار موتور در محیط هاي پر گرد و غبار کار می کنند تضمینی است براي جلوگیري از نفوذ سیلیس به داخل موتور، لیکن پاك کردن این صافی ها همواره یکی از دغدغه هاي سیستم هاي نگهداري و تعمیرات بوده است. استفاده از روش هاي معمول یعنی دمیدن هواي پر فشار بدرون منافذ این صافی ها علاوه بر عدم یکنواختی نقاط اثر، باعث کوتاه شدن عمر و افزایش هزینه هاي تعویض فیلتر می گردد. همچنین عدم دقت سرویسکار و آلودگی محیط به هنگام تنظیف و طولانی بودن زمان آن سبب شد دستگاهی طراحی و ساخته شود که توانایی تنظیف صافی هاي استوانه اي انواع ماشینهاي سنگین معمول را بر اساس اصول دینامیک ذرات، بدون آلوده نمودن محیط و با دقت زیاد داشته باشد. این دستگاه بصورت کارگاهی ساخته شده و توانایی تنظیف وتست هر هواکش را درکمتر از 1 دقیقه دارد.

مقدمه

بمنظور جلوگیري از نفوذ آلاینده هاي خارجی بخصوص سیلیس بدرون موتورهاي درون سوز استفاده از صافی هوا امري اجتناب پذیر بوده که در این میان هواکشهاي خشک به جهت قابلیت اطمینان بیشتر در شرایط سخت و امکان استفاده از کمپرسورهایی نظیر توربو شارژ کاربرد وسیعتري در ماشین آلات سنگین کشاورزي و صنعتی دارند. صافی هاي کاغذي خشک می توانند بیش از %99 گرد و غبار را با ایجاد محدودیت مکش کمتر از 0/5 پاسکال جدا نمایند، لذا تقریبا همه موتور هاي وسایل نقلیه جدید داراي هواکش هاي ازنوع خشک هستند - وب استر، . - 1982

صافی هاي هواي از نوع خشک در اندازه ها و شکلهاي بسیار متنوع تولید می شوند ولی اساس کار همه آنها یکی است. یک مدل صافی هوا از نوع خشک در شکل - - 1 نشان داده شده است. هواي مملو از گرد و غبار، موقع ورود به صافی، وادار به حرکت گردابی می شود، بنابراین پوسته خارجی نقش پیش صافی را بازي می کند. ذرات بزرگ کثافات و گرد و غبار در طول پوسته صافی هوا حرکت کرده و در فنجان گرد و غبار محبوس می شوند. بعد از پر شدن فنجان از گرد و غبار باید آنرا بطور دوره اي تخلیه کرد. بعضی از فنجان هاي گرد و غبار خود تخلیه کن هستند. هواي گردابی به طرف داخل حرکت کرده، از صافی کاغذي عبور نموده و از لوله وسطی خارج می شود.

استوانه کاغذي جهت فراهم آوردن بیشینه مساحت براي محبوس نمودن گرد و غبار و در عین حال ایجاد کمینه محدودیت براي جریان هوا داراي دیواره هاي چین خورده است. در محیط هاي پر غبار محدود کنندگی جریان هوا با انباشته شدن کثافات در روي سطح صافی هاي هواي از نوع خشک بیشتر و بیشتر می شود. اگر محدودیت جریان خیلی زیاد بشود، بازده حجمی موتور سقوط کرده و عملکرد موتور تحت تأثیر قرار می گیرد - سیرس، . - 1953

بنابراین اغلب، یک نمایانگر براي اعلام زمان نیاز صافی براي سرویس در نزدیکی صندلی راننده نصب می شود. نمایانگر صرفا یک خلاءسنج می باشد که خلاء مسیر هوا را بعد از عبور از صافی اندازه می گیرد. اغلب، رویه ي سنجنده براي نشان دادن سطح خلاء غیر قابل قبول قرمز و براي نشان دادن سطح خلاء قابل قبول سبز، رنگ آمیزي شده است. در موقع کثیف شدن صافی هوا، آنرا باید تمیز کرد و یا با صافی جدیدي تعویض نمود. بطور معمول سرویسکاران صافی را با زدن آن به کف، تا حدي تمیز و کثافات با قی مانده را با هواي فشرده تمیز می نمایند - شکل شماره . - 2 طبق توصیه کارخانجات سازنده ماشین آلات فشار هواي فشرده نباید از 690 کیلو پاسکال تجاوز کند و نازل هوا با ید در طول هر یک از چین ها از داخل به خارج هدایت گردد، لیکن فشار باد در اوایل عملیات تنظیف بالا بوده ودرصورت طولانی شدن زمان تنظیف بمرور کم شده و رضایت بخش نخواهد بود.

همچنین به علت آلودگی محیط بر اثر گرد و غبار ناشی از تنظیف، دید سرویسکار کم شده و دقت لازم جهت یکنواختی هدایت نازل در امتداد چین ها را نخواهد داشت. سلام ماندن کاغذ صافی و گشاد نشدن منافذ بطوریکه گرد و غبار از میان آن عبور نکرده و از نفوذ سیلیس به داخل موتور جلوگیري شود در فرایند تمیز کاري حائز اهمیت است. در برخی صافی ها بدلیل نداشتن توري محافظ، برخورد سر نازل با کاغذ صافی، باعث پارگی آن شده و صافی را از حیث انتفاع خارج می کند. درهواکشهاي دو مرحله اي، صافی خارجی بطور مرتب و بسته به شرایط کار، می بایست تمیز شده ولی صافی داخلی به علت حساس بودن منافذ آن نباید با روشهاي فوق تمیز گردد.

واگر به هر دلیل ذرات گرد و غبار بر رویه صافی داخلی مشاهده شد، بجاي تنظیف، به ناچار تعویض می شود. از اینرو غالبا تعویض صافیهاي داخلی و خارجی توأما صورت می گیرد. روش دیگر که براي تعداد معدودي از صافی ها کاربرد دارد، شستن صافی  با آب است که اگر دقت لازم اجرا نشود باعث مسدود شدن منافذ آن خواهد شد. در عین حال زمان زیادي جهت خشک شدن کامل صافی نیز مورد نیاز خواهد بود. بنابراین وجود وسیله اي که توان تنظیف صافی را بدون دخالت دست و خطاي انسانی داشته باشد الزامی بنظر می رسد. همچنین تست هواکش از نظر نشتی هوا که هم اکنون بصورت چشمی کنترل می شود نیز می تواند از طریق یک سیستم الکترونیکی بدون خطا قبل از نصب بر روي دستگاه صورت بپذیرد.

بررسی منابع

سیلیس به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی روغن سیستمهاي مکانیکی شناخته میشود. ذرات بسیار ریز سیلیس بصورت گرد و غبار معلق در هوا و در محیط کار ماشینهاي کشاورزي بوفور وجود دارد. سیلیکا به نوبه خود یا بصورت آزاد - کوارتز - و یا بصورت ترکیبی از اسیدهاي فلزي یافت میشود که در حالت اخیر به آن سیلیکات گفته می شود. ساختمان سیلیکا کریستالی بوده و در شکلها و ابعاد مختلف یافت می شود، اندازه این ذرات در شکل گرد و غبار می تواند از زیر یک میکرون تا چند ده میکرون باشد. سیلیکا یکی از انواع مواد معدنی می باشد که داراي سختی نسبتاً بالائی است، در شکل شمارة 3 سختی چند ماده معدنی از جمله کوارتز نشان داده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید