بخشی از مقاله

چکیده

ساختگاه سد مورد مطالعه در جنوب استان یزد و در 35کیلو متری جنوب غربی شهر هرات بر روی رودخانه اعظم واقع شده است . مصالح پوسته سد مخزنی هرات از مادن روستای حسن آباد که در فاصله حدود 12 کیلومتری کارگاه می باشد تأمین می گردد . در این مقاله به بررسی نتایج اجرای خاکریز آزمایشی با توجه به ضخامت خاکریز و نوع غلتک و تعداد عبور غلتک و نوع مصالح پرداخته شده است . لذا با بررسی نتایج خاکریز آزمایشی، مطلوب ترین دانسیته خشک در محل و همچنین نوع غلتک و تعداد عبور مورد نیاز آن تعیین میگردد.

واژههای کلیدی:سد هرات، خاکریز آزمایشی، دانسیته خشک

-1مقدمه

سد هرات از نوع خاکی با هسته رسی در جنوب استان یزد و در35 کیلومتری جنوبغربی شهر هرات بر روی رودخانه اعظم واقع شده است. راه دستیابی به محل سد از طریق جاده یزد هرات به فاصله حدود 220 کیلومتر می باشد.
براساس مطالعات تفضیلی - فاز - 2 معدن اصلی مصالح پوسته، منابع موجود شن و ماسه در روستای حسن آباد واقع در 12 کیلومتری پایین دست سد انتخاب شده است که جهت اجرای پوسته باید به کارگاه حمل گردد. براساس مشخصات فنی عمومی سدها قبل از شروع عملیات خاکریزی پوسته باید با استفاده از دستگاههای موردنظر اقدام به انجام خاکریز آزمایشی جهت تعیین تراکم مصالح برای تعیین رطوبت نسبی، وزن واحد حجم، نوع ماشینآلات جهت تراکم، تعداد عبور غلتک و ضخامت لایهها نمود. لذا به این منظور عملیات در دو بخش پیگیری گردید: اول مصالح موجود در رودخانه به صورت دقیقتری نمونهبرداری و طبقهبندی گردید و در مرحلهی بعد با استفاده از انواع مصالح خاکریز آزمایشی در ضخامتهای مختلف و با غلتکهای موجود در کارگاه اجرا شد تا براساس آنها مناسبترین ضخامت و روش، جهت تراکم لایهی پوسته بدست آید.

جهت ایجاد چسبندگی خوب لایه ها به یکدیگر، بایستی قبل از ریختن لایه جدید لایه قبلی را تا عمق 5 تا 10 سانتی متر تراشیده و رطوبت زده شود - بدون کشیدن و جابجا کردن قطعات درشت - . جهت پخش یکنواخت دانه های درشت و ریز، پس از تخلیه، مصالح باید در یک سطح افقی پخش گردند.ماکزیمم ضخامت لایه پس از تراکم مصالح سنگریز باید عموماً برابر 60 سانتی متر باشد. در هر حال خاکریز آزمایشی و بدست آوردن روش بهینه عملیات قبل از هر گونه خاکریزی الزامی می باشد . [1]بنابراین ابتدا شرح مختصری از نحوه خاکریزی پوسته داده شده است.

-2بررسی نتایج مطالعات رودخانه حسن آباد

-2-1 مشخصات رودخانه حسن آباد

رودخانه حسن آباد به عنوان قرضه تامین کننده مصالح سنگدانه بتن، زهکش، فیلتر و پوسته سد شناخته شده است. با حجمی در حدود دو میلیون متر مکعب است.مصالح این رودخانه از 5 کیلومتری شرق کارگاه و از مجاورت روستای حسن آباد قابل استحصال میباشد. پهنای کف آن بین40 تا80 متر و طول آن تا کوه پوزه سیاه حدود 11/5 کیلومتر میباشد . [2]

-2-2 مشخصات مصالح و نحوه برداشت

تیپ کلی مصالح به گونه ای است که از سطح رودخانه تا عمق حدود 2/5 متری مصالح از نوع شن و ماسه با مقدار کمی ریزدانه چسبنده میباشد . - GW - GM - در اعماق پایینتر رودخانه مقدار ریزدانه چسبنده افزایش یافته و طبقه بندی خاک بهGC نزدیک میشود.مصالح رودخانه حسن آباد از سطح تا عمق حدود 2/5 متری و طول تقریبی 11/5 کیلومتر برداشته شده و در داخل کارگاه در دو دپوی مجزا انباشت گردیده است. حجم این دو دپو حدود 400 هزار متر مکعب می-باشد. یکی از این دپوها جهت ایجاد مصالح بتن مصرف میگردد و دپوی دیگر جهت استفاده در بدنه سد مورد استفاده دارد.

-2-3 شرح انجام مطالعات رودخانه حسن آباد

پیمانکار به جهت کمبود مصالح بدنه سد به ادامه خاکبرداری از کیلومتر 11/5 پرداخته است. این مصالح نیز شن و ماسه تمیز به همراه زون های عدسی شکل رس است. مطالعات انجام گرفته بر روی بستر رودخانه حسن آباد از دو بخش تشکیل شده است:

الف - ابتدای مسیر - زیر پل حسن آباد - تا کیلومتر تقریبی 11/5 ب - از کیلومتر 11/5 تا کیلومتر تقریبی 13

در بخش اول با توجه به برداشت مصالح تا عمق حدود 2/5 متری به بررسی مصالح اعماق پایینتر رودخانه پرداخته شده است. 10 - گمانه -

در بخش دوم مصالح به منظور تعیین کیفیت از سطح رودخانه و تا عمق حدود 2 متری نمونه گیری شده است 6 - گمانه - .[2]

-2-4 بررسی نتایج آزمایشات

با بررسی نتایج نمودارها و جدول 1 نتایج خاکریز آزمایشی ، با سرعت 2/5 کیلومتر در ساعت ضخامت 31-35 و دانسیته خشک در محل 2/26 مناسبترین حالت میباشد و با 8 پاس عبور غلتک جواب میدهد. - شکل - 1

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید