بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش، نانوپودرهای فریت منگنز به روش سل- ژل احتراقی تهیه شد. در تهیه این فریت از مواد اولیه نیترات آهن، نیترات منگنز، اسیدسیتریک، آمونیاک و آب دی یونیزه استفاده شد . برای تشکیل فاز اسپینلی، نانوپودرهای فریت منگنز تحت دماهای مختلف و اتمسفر هوا و خلأ برشته شدند . مشخصه یابی نمونه ها به کمک SEM و الگوی پراش پرتو X انجام شده است. نتایج نشان داد که با افزایش دما، اندازه ذرات افزایش مییابد و نانوپودرهای فریت منگنز در دمای بالای 500 درجه سانتی گراد در اتمسفر خلأ تکفاز میشوند.
کلمات کلیدی: نانوپودر، فریت منگنز، سل-ژل احتراقی

مقدمه
کلیه اکسیدهای مغناطیسی که اکسید آهن به عنوان جزء اصلی ساختار بلوری آن هاست را صرفنظر از نوع ساختار بلوری، فریت گویند - . - 1-3 فریتها از نظر کاربردی عبارتند از : شش گوشها، گارنتها و اسپینل ها. فریتهای شش گوش از مغناطیس  های سخت به حساب می آیند و فرمول عمومی آن ها MO.6Fe2 O3 است که در آن    M نماینده کاتیون های دوظرفیتی عناصر قلیایی خاکی مانند Pb،  Sr، Br و یا ترکیبی از آن هاست. گارنتها ازمغناطیسهای نرم هستند.    فرمول عمومی آن ها 3M 2 O3 .5Fe2 O3  است که در آن   M نماینده کاتیونهای سه ظرفیتی عناصر خاکی کمیاب مانند Y، In و Gd است. اسپینلها از رده مغناطیس  های نرم می باشند.  فرمول عمومی آن ها MO.Fe2 O3   است که در آن  M نماینده کاتیون های دوظرفیتی مانند Mn، ZN، Ni، Co و  Mg یا ترکیبی از آن هاست - . - 4-7 فریت منگنز با فرمول شیمیایی    MnFe2O4    یک فریت نرم مغناطیسی با ساختار اسپینلی است که با توجه به خصوصیات ویژهای که دارد، از قبیل مغناطش اشباع نسبتاً بالا و میدان وادارندگی بالا نسبت به سایر فریت ها، از اهمیت بالایی برخوردار است - 8 و . - 9 تکنیکهای ساخت زیادی از قبیل روش سل -ژل ، مکانوشیمیایی، هیدروترمال و هم رسوبی، برای به دست آوردن نانوذرات به کار برده شده است . - 10-12 - در این تحقیق روش سل - ژل خوداحتراقی برای تهیه نانوذره ها به کار رفته است .

این روش برتری هایی همانند ارزان بودن، آماده سازی ساده و تولید ذرههای همگن با ابعاد نانومتر را دارد. روش آزمایش جهت تهیه نانوذرات فریت منگنز به روش سل-  ژل احتراقی، ابتدا پودرهای نیترات آهن ونیترات    منگنز را با  نسبت استوکیومتری 2 به 1 در آب دی یونیزه حل و تا دمای  70 درجه سانتیگراد حرارت داده، آنگاه    اسید سیتریک  با نسبت 1 به کل نیترات های موجود، به محلول اضافه گردید  وpH محلول توسط هیدروکسید آمونیوم    NH 4OH به    6 رسانده شد و تا زمان تشکیل ژل در دمای    70 درجه سانتیگراد حرارت داده شد   . بعد از تشکیل ژل، جهت خشک شدن و انجام واکنش    های خوداحتراقی، در دمای    200 درجه  سانتیگر اد به مدت  2 ساعت قرار داده شد . خاکستر حاصل  در دماهای    375 ، 400 ، 450 ، 500 ، 550 و 600 درجه   سلسیوس جهت تکلیس و رسیدن به فاز مط   لوب به مدت    1 ساعت حرارت داده شد  و برای بررسی  اثر اتمسفر در    تشکیل فاز فریت منگنز، پودرهای حاصل در دمای 600 درجه سانتیگراد، تحت ا تمسفر هوا و خلأ به مدت 1 ساعت کلسینه شدند  . از پودرهای برشته شده XRD و SEM گرفته شد .                                            
 فاز اسپینلی فری   ت منگنز از دمای  3000C تشکیل شده است به طوری که در دمای 5000C  تشکیل این فاز چشمگیرتر و کامل تر شده است. در این بازه دمایی از    3000C    تا    5000C   فریت منگنز تک فاز می باشد . با افزایش دمای کلسیناسیون شدت پیک  های متناظر بیشتر و پیک ها تیزتر وباریکتر می شوند که این افزایش رشد اندازه میانگین ذرات را با افزایش دما نشان میدهد. در دماهای بالاتر از  5000C همان گونه که در شکل  2 دیده می    شود علاوه بر فازهای ساختار  اسپینلی فریت منگنز، فازهای میانی    Mn2 O3  و    Fe2 O3     دیده می شود  . Mn2  در هوا ناپایدار است . کلسینه شدن MnFe2O4  در هوا در دماهای بالای 5000C سبب    می شود که    Mn2  در MnFe2O4  طبق معادله     - 1 - زیر اکسید شود و به    Mn3  تبدیل شود و این  سبب تشکیل فازهای میانی Mn2 O3  و Fe2 O3    میشود.        

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید