بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی فرهنگ استراتژیک و رابطه آن با هوش تجاری مدیران در شهرک صنعتی رفسنجان - مورد کارخانه های شهرک صنعتی - .می باشد. این پژوهش با استفاده از مطالعات مقطعی و روش توصیفی از نوع همبستگی در جامعه آماری 44 نفری مدیران کارخانه های شهرک صنعتی رفسنجان انجام گردیده است.

برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه فرهنگ استراتژیک با روایی 90 صدم و پایایی 92 صدم و پرسشنامه هوش تجاری با روایی 92 صدم و پایایی 95 صدم استفاده شده است در این تحقیق جهت توصیف داده های جمع آوری شده، از انواع آماره های توصیفی و همینطور انواع آماره های استنباطی مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین فرهنگ استراتژیک و هوش تجاری مدیران رابطه مستقیم وجود دارد.

-1 مقدمه

بی گمان با شتاب تحولات در حوزه فناوری در عصر ارتباطات، فرهنگ نیز دستخوش تحول شده و این روند تا سرحد تضاد با فرهنگهای سنتی پیش خواهد رفت. روند تحول در فرهنگ، دستاوردها و عملکرد مجموعه را نیز دستخوش تغییر قرار خواهد داد. در عصر ما هنوز هم مدیریت فرهنگ و نقش هوش مدیران در فرهنگسازی از نگاه عدهای موضوعی کم رنگ و کم تاثیر بوده و جایگاه آن در موفقیت سازمان چشمگیر به نظر نمیآید

فرهنگ استراتژیک یکی از عوامل موثر در توسعه هوش تجاری مدیران سازمان است و موجب کارایی بیشتر سازمان میشود. تحقیقات نشان داده است سازمانهایی که در آنها به فرهنگ استراتژیک توجه شده است ، دارای کارکنانی با هوش تجاری بالا هستند که به خود و شغل خود خوشبین هستند بیتوجهی مدیریت به مسأله فرهنگ سازمانی در سازمان موجب کاهش حس مسؤلیت افراد نسبت به وظیفه خود میشود

توجه سازمان به فرهنگ استراتژیک و اهمیت قائل شدن به این موضوع سبب توسعه هوش تجاری مدیران در سازمان ها می شود. لذا با توجه به رابطه فرهنگ استراتژیک و هوش تجاری مدیران، تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین این دو متغیر می پردازد. در این فصل عنوان تحقیق مطرح شده و سپس به بیان مسئله و اهمیت آن اشاره گردیده است. اهداف، قلمرومکانی و زمانی تحقیق مشخص گردیده و نهاتاًی تعاریف مفاهیم و متغیرها و نوع آنها نیز در پایان فصل بیان گردیده است.

-2 روش شناسی

انتخاب روش تحقیق بسته به هدف، ماهیت موضوع تحقیق و نیز امکانات اجرایی آن دارد. بنابراین، هنگامی می توان در مورد بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع پژوهش، هدف ها و نیز وسعت دامنه آن مشخص باشد

در تحقیق حاضر با توجه به موضوع تحقیق که عبارت است از بررسی رابطه بین فرهنگ استراتژیک و هوش تجاری مدیران شهرک صنعتی رفسنجان ، روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی مورد استفاده قرار می گیرد.در تحقیق توصیفی ، وضع موجود بررسی می شود و به توصیف منظم و نظامدار وضعیت فعلی آن می پردازد و ویژگیها و صفات آن را مطالعه و در صورت لزوم ارتباط بین متغیرها را بررسی می نماید

این تحقیق از نظر هدف کاربردی که به شیوه تحقیقات میدانی به جمع آوری داده ها پرداخته است.

-3 جامعه و نمونه ی آماری

جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران واحدهای شهرک صنعتی رفسنجان تشکیل می دهند که تعداد این واحدها 44 عدد می باشد چون جامعه آماری معدود است بنابراین نمونهگیری صورت نمیگیرد و حجم نمونه برابر با حجم جامعه است.

-4ابزارجمع آوری داده ها

در این پژوهش جهت جمع آوری داده ها، از دو پرسشنامه استفاده می گردد. پرسشنامه الف، که برای سنجش فرهنگ استراتژیک مورد استفاده قرار می گیرد، که به صورت پنج گزینهای - خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد - طراحی شده است. به گزینه خیلی کم نمره 1، کم نمره 2، متوسط نمره 3، زیاد نمره 4 و خیلی زیاد نمره 5 اختصاص داده می شود.

پرسشنامه ب، برای سنجش هوش تجاری مدیران مورد استفاده قرار گرفته است که به صورت مقیاس پنج درجهای از خیلی کم تا خیلی زیاد طراحی شده است و به ترتیب از نمره 1 تا 5 نمرهگذاری گردیده است.

-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها

دراین تحقیق جهت تجزیه تحلیل داده ها از هر دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. جهت توصیف متغییر های تحقیق در قالب جدول و نمودار از آمار توصیفی جنسیت، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات، سابقه خدمت استفاده شده است. در قسمت آمار استنباطی نیز برای تجزیه تحلیل داده ها جهت قضاوت در مورد فرضیات پژوهش پس از مشخص شدن نرمال یا غیر نرمال بودن داده ها به تناسب از آزمون های همبستگی پیرسون و اسپیرمن و رگرسیون به روش گام به گام - Stepwise - استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss ویراست 19 استفاده شد. سطح معنی داری در این آزمون 0/05 در نظر گرفته شد.

- 6 یافته ها

بین فرهنگ استراتژیک و هوش تجاری مدیران در شهرک صنعتی رفسنجان - مورد کارخانه های شهرک صنعتی - رابطه وجود دارد.

: H 0 بین فرهنگ استراتژیک و هوش تجاری مدیران در شهرک صنعتی رفسنجان - مورد کارخانه های شهرک صنعتی - رابطه وجود ندارد.

: H1 بین فرهنگ استراتژیک و هوش تجاری مدیران در شهرک صنعتی رفسنجان - مورد کارخانه های شهرک صنعتی - رابطه وجود دارد.

برای بررسی میزان رابطه بین فرهنگ استراتژیک و هوش تجاری از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد - متغیرها کمی نرمال - . نتایج حاصل از این آزمون در جدول 1 آمده است.

بر اساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی، ضریب همبستگی پیرسون برابر 0/915 و ضریب همبستگی اسپیرمن برابر 0/772 است که نشان دهنده این است بین فرهنگ استراتژیک و هوش تجاری رابطه معنی داری وجود دارد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید