بخشی از مقاله

چکیده:

یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم گیری مدیران، اطلاعات است .داشتن اطلاعات دقیق ، صحیح ،بهنگام، باعث بالا رفتن سرعت تصمیم گیری شده و جلوی اتخاذ بسیاری از تصمیمات نادرست را خواهد گرفت.طی سالیان اخیر موج استفاده و بهره گیری از سیستمهای اتوماسیون اداری کشور مارافراگرفته است و بسیاری از سازمانها ، تمایل زیادی برای بهره گیری و استفاده از این سیستمها از خود نشان می دهند و حاضرند مبالغ کلانی را جهت استقرار و بکارگیری این سیستمها صرف نمایند

هدف اصلی ازاین تحقیق بررسی تاثیر ابعاد وظایف اتوماسیون اداری برکیفیت تصمیم گیری کارکنان امور مشترکین شرکت ارتباطات سیاراستان مازندران می باشد و شامل اهداف فرعی مانند بررسی تاثیر"تهیه متون" بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران وبررسی تاثیر"پست صوتی وتصویری"برکیفیت تصمیمگیری کارکنان،بررسی تاثیر "مبادله الکترونیکی دادهها"بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان، بررسی تاثیر"بایگانی الکترونیکی"بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان،بررسی تاثیر"دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی"برکیفیت تصمیم گیری کارکنان، بررسی تاثیر"دفاتر یا یادداشتهای روزانه"بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران می باشد.

روش تحقیق توصیفی ازنوع پیمایشی می باشد.ونتایج حاصل از تحقیق نشان داد که تهیه متون ، پست صوتی وتصویری، مبادله الکترونیکی داده ،بایگانی الکترونیکی ودسترسی به پایگاههای اطلاعاتی تاثیر معناداری برکیفیت تصمیم گیری کارکنان درشرکت ارتباطات سیاراستان مازندران داردو پیشنهاد می گردد مبانی مفهومی اتوماسیون اداری،در فراگیر ترین شکل خود درادارات دولتی و در یک قالب مبتنی بر توسعه فرهنگ سازمانی،به کارکنان آموزش داده شود.وبا توجه به سیاستهای کلی دولت درزمینه ایجاد دولت الکترونیک و اتوماسیون اداری که به آن پرداخته شده است برای تحقیق وسیع در سطح ملی دراین زمینه، از تیم محقق متخصص دارای امکانات تحقیقاتی وسیع و اساتید مجرب دانشگاه یا همکاری شرکت های متخصص اتوماسیون اداری استفاده شود.

مقدمه

سازمان ها در عصر جدید از بکارگیری سیستم های کامپیوتری و تکنولوژی اطلاعات و رسانه های پیش رفته گریزی نیست و آینده از آن آنانی است که با شناخت دقیق و صحیح، محاسن و معایب این سیستم هاراموشکافانه مورد امعان نظرقرارداده و از تجربه دیگران درس بگیرند بدون اینکه هزینه های آن تجربه رامجدداً تقبل نمایند. داشتن اطلاعات دقیق ، مرتبط و به هنگام و سریع باعث  بالا رفتن سرعت و دقت تصمیم گیری شده وجلوی انتخاب بسیاری از تصمیمات نادرست راخواهدگرفت.

دراین برنامه زمانی،یک کارمند کار آمد بدون داشتن اطلاعات مورد نیاز خود قادر به انجام دادن درست وظایف خود در سازمان و رسیدن به اهداف از قبل تعیین شده نیست.کارکنان به منظورمواجهه با محیط و تحقق اهداف سازمانی خود با مد نظرقراردادن متغیرهای محیطی ضرورتاً بایستی محیط را تحلیل ومتغیرهای آن شناسائی وتدبیر مناسب دربرخورد با آنها اتخاذنمایند.این امر مستلزم برخورداری از اطلاعات به هنگام درون و برون سازمانی و نیز امکان بهره برداری بهینه از آنها را دارد.

سیستم اطلاعات مدیریت درسطوح مختلف سازمانی و با بهره مندی از ابزار های نوین جمع آوری و پردازش داده ها می تواند مدیران و کارکنان را در جهت تحقق اهداف، یاری و پشتیبانی نماید.کامپیوتر،سر عت،دقت وصحت تصمیم گیری راافزایش داده ودرنتیجه سطح سرعت، صحت و دقت کاردرسازمان بالامی رودسیستم اتوماسیون تاثیر به سزایی در صحت،دقت ، اقتصادی بودن،بهنگام بودن تصمیم گیری مدیران را داشته در این تحقیق اثرات ابعاد وظایف اتوماسیون اداری برکیفیت تصمیم گیری کارکنان در شرکت مخابرات استان  مازندران را مورد بررسی قرار می گیرد.

بیان مساله

اغلب مدیران تصمیم گیری را رخدادی منفرد می پندارند که در یک لحظه مشخص از زمان به وقوع می پیوندد. اما در حقیقت، تصمیم گیری فرایند آمیخته با بازی نهایی قدرت ، سیاست ها ، اختلافات شخصی و تاریخچه سازمانی است  رهبرانی که قدرت تشخیص این موضوع را دارند . تصمیماتی به مراتب بهتر از آنهایی می گیرند که کماکان بر این تصور پای می فشارند که تصمیمات ، رخداد هایی هستند تنها در کنترل ایشان . از همین رو است که گفته می شود بعضی از فرایند های تصمیم گیری موثر تر و کار آمد تر از بعضی دیگر هستند

در اغلب مواقع،تصمیم گیران ، یک فرایند جانبدارانه را به کار می گیرند که شاید غیر بهره ورترین و ناکارا ترین راه برای انجام امور باشد.آنها تصمیم گیری را بسان منازعه ای می بینند که در آن به دفاع پردازش از راهکار های مورد نظر خود می پردازند.اطلاعات را به صورت گزینشی ارائه می کنند و با خودداری ازارائه داده های متضادمی توانندموقعیتی متقاعدکننده فراهم آورده،دربرابرمخالف ایستادگی کنند.اما فرایند موثر تر وجود دارد که فرایند جستجو گر است.

در طی این فرایند،افرادمجموعه متنوعی ازگزینه ها را پیش روی خود قرار داده و با همکاری یکدیگر بهترین راهکاررا جستجو می کنند.هرچنددرعمل این رهبری است که تصمیم نهایی را به کارمی گیرد اما فردی که در فرایندتصمیم سازی مشارکت دارند،بایدباور داشته باشند که دیدگاهشان در نظر گرفته شده و فرصت آن را یافته اند که بر تصمیم نهایی تاثیری گذارند . موقع تصمیم گیری ، دسترسی به اطلاعات دقیق،مرتبط،صحیح و به هنگام ، عامل بسیار موثری است . هر قدر محیط پیچیده تر باشد سرعت وشتاب افزایش بیشتری پیدامی کندوتصمیم گیری مشکل تر می شود.تنهاچیزی که می تواند تصمیم گیری را سهل تر و عدم اعتماد را کاهش دهد اطلاعات مرتبط ، دقیق و به هنگام می باشد . کیفیت اطلاعات وکارایی فرایند آن،درصحیح،مرتبط ، به موقع و مطلوب بودن آن جلوه گر می شود.

امروزه توسعه وپیچیدگی سازمانهای تخصصی،مدیریت سنتی گذشته را غیر کارآمد ساخته و سیستم های اطلاعات مدیریت،پدیده ای است که می توان آن رامشخص گذار از مدیریت سنتی به مدیریت » موثر جدید « دانست.مدیران سنتی باحضورفیزیکی درمحیط سازمان،به کسب مستقیم اطلاعات می پرداختندو با»آزمون و خطا« روشهای مورد نظر را تجربه می کردند .

مکانیزم های قدیمی اطلاعات مدیریت ، پاسخگوی شرایط پیچیده حاضر نیست و نمی توان در بر خورد با مسائل بغرنج ، فقط به افکارو یا گزارش های محدود و اقوال دست اندر کاران متکی بود . اداره اموربه شیوه های موثرو کارآمد،مستلزم پردازش انبوهی ازاطلاعات گوناگون است که با آهنگی سریع رشد کرده و تحلیل آنها را سخت می سازد. رقابت گسترده وفشرده ای که در سطح بین المللی ، بالا خص در حوزه عملیات اقتصادی وجود دارد، اقتضا می کند که شیوه های مدیریت نیز همانند سایر عوامل متحول گردند ، تا بقای سازمان تضمین شود.سیستمهای اطلاعات مدیریت نیز همپای مدیریت از تحول و پویایی متاثر خواهد بود.

نگهداری وپردازش انبوه داده هایی که برای تصمیم گیری موردنیازاست.بدون استفاده از کامپیوترهای توانمندعصرحاضرغیرممکن به نظرمی رسد.کامپیوترهاقادرندمیلیونها داده را در حافظه خود نگهداری کنندوطبق دستورالعمل های نوشته شده،داده های مزبور را با سرعتی شگفت انگیز به انحاء مختلف ، تحلیل و تلخیص نموده و به صورت اطلاعات قابل استفاده در اختیار تصمیم گیرندگان قرار دهند.

یک مدیر به عنوان تصمیم گیرنده درسازمان و یاحتی در جامعه،باید اطلاعات دقیق و مناسب را به موقع در اختیار داشته باشد که بتوانددراجرای وظایف مدیریتی خود تصمیمات مناسب را اتخاذ کند و به مرحله اجرا گذارده و در نهایت ارزیابی کند.

دراین موردسیستمهای اطلاعاتی به مدیریت یاری می کنندتا هرچه سریعتر اطلاعات دقیق را کسب نموده و بااستفاده بهینه از آنها،حداکثر کارآیی و اثر بخشی را بدست آورد.

ابزاردیجیتالی توانمندی های ویژه ما را بسیار بالا می برند:توان اندیشیدن،شکل دهی به اندیشه ها و توان همکاری با دیگران در پیاده نمودن آنچه را که اندیشدیده ایم.

روش شناسی

هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر اتوماسیون اداری بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران و اهداف فرعی این پژوهش:

1.    بررسی تاثیر"تهیه متون" بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران .
2.    بررسی تاثیر "پست صوتی و تصویری" بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران.

3.    بررسی تاثیر"مبادله الکترونیکی دادهها"بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران 4.    بررسی تاثیر"بایگانی الکترونیکی"بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران.

5.    بررسی تاثیر"دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی"بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار مازندران.
6.    بررسی تاثیر"دفاتر یا یادداشتهای روزانه"بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران.

فرضیه اصلی:
·    اتوماسیون اداری تأثیر معناداری بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران دارد.
فرضیه های فرعی:

1.    "تهیه متون" تأثیر معناداری بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران دارد.

2.    "پست صوتی و تصویری" تأثیر معناداری بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران دارد.

3.    "مبادله الکترونیکی داده ها" تأثیر معناداری بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران دارد.

4.    "بایگانی الکترونیکی" تأثیر معناداری بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران دارد.

5.    "دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی" تأثیر معناداری بر کیفیت تصمیمگیری کارکنان در شرکت ارتباطات سیار مازندران دارد.

6.    "دفاتر یا یادداشتهای روزانه" تأثیر معناداری بر کیفیت تصمیمگیری در کارکنان در شرکت ارتباطات سیار استان مازندران دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید