بخشی از مقاله

مقدمه 

اکثر سوخت هاي جامد، مایع و گازي داراي درصدي گوگرد هستند اثر سوختن به دي اکسید گوگرد تبدیل می شود، که میزان تبدیل بستگی به نوع و میزان ترکیبات شامل: دما و مقدار گاز اکسیژن موجود در محیط احتراق دارد. دي اکسید گوگرد یک آلاینده مهم  منجمله باران هاي اسیدي و مشکلات تنفسی را بوجود می آورد. حذف این گاز از دودکش هاي واحدهاي صنعتی به مانند نیروگاهها، پالایشگاه ها،و است و لازم است تا غلظت تخلیه آن به محیط زیست در حد مجاز قرار گیرد. 

روش هاي متعددي براي کاهش دي اکسید گوگرد وجود دارد که به طور کلی می توان ، تکنولوژي هاي در حال احتراق و تکنولوژي هاي پس از احتراق دسته بندي نمود. در زیر بصورت نمائیم: الف - تکنولوژي هاي پیش از احتراق: این فرآیندها، زغال را پیش از سوختن تمیز می کنند که شامل روش هاي فیزیکی یا شست و شو و روش هاي کردن براي حذف گوگرد و خاکستر می باشند. ب تکنولوژي هاي در حال احتراق: این روش ها در کوره، در جائی که زغال می سوزد انجام می شود. این روش آلودگی هایی مانند دي اکسید گوگرد و نیتروژن را حذف می کنند. یکی از این تکنولوژي ها، احتراق در بستر سیالی شده است.

پس از احتراق :کردن زغال پس از احتراق یا در حین احتراق براي حذف گوگرد قبل از سوختن یا در حین سوختن، با توجه به اصلاح سوخت ها - استفاده از سوخت هاي با گوگرد کم - به خاطر در دسترس نبودن ذخایر سوخت هاي با کم  استفاده می شوند و حدود 40 تا 90 درصد گوگرد زغال با روش هاي فیزیکی تمیز کردن وابسته به گوگرد  شود. از زیر اشاره نمود:  سیستم ، سیستم هاي، فرایند کلاوس ،استفاده از میدان در ایران روش پس از احتراق  است. روش آخر روش نوینی براي کاهش دي اکسید گوگرد بر اساس میدان قوي الکتریکی در و لهستان مطرح گردیده است که در مراحل ابتدائی خود قرار دارد. 

دي اکسید گوگرد گازي است محرك  تحریکات فوري بینی و گلو می شود. وجود مقدار 0/3 تا عژژ 1 از آن را یک شخص معمولی میتواند طعم است تا بو و مقدار عژژ3 از آن داراي بوي قابل
ملاحظه است. عژژ20 حداقل مقداري است را درصد از این گاز براي قسمت هاي مرطوب پوست در عرض چند دقیقه محرك است. هر چند کهحل میشود و استنشاق آن به طور عمده قسمت فوقانی دستگاه تنفسی و بونشها را متاثر می سازد، ها تنفسی شود.

تماس داشتن با این گاز در حدود 30 قسمت در میلیون که  رسیده است، براي مدتی، کمی بیش از 2 سال، در انسان ایجاد آثار قابل ملاحظه ل نازو فانژیتل کرده است بویایی، چشائی و همچنین اسیدي شدن شدید ادرار و ازدیاد خستگی بوده است. علاوه بر حیوانات، این که کمتر از نیم قسمت در میلیون ممکن است روي جوانه ها و برگهاي نباتات اثرات زیان آورد در سال 1991 حد مجاز قابل قبول براي تماس هاي طولانی براي 2 در 5/2 میلی گرم در مترمکعب هوا اعلام گردید و در این مقدار اثرات محرك آن به اندازه قوي و  باشد.

25 تا 50 قسمت در میلیون آن به عنوان حد مجاز براي نیم ساعت تا یک ساعت قسمت در میلیون آن به فوریت براي حیات آدمی خطرناك است. گاز دي اکسید گوگرد قابل اشتعال نیست  حذف دي اکسید گوگرد توسط میدان الکتریکی روش حذف آلاینده دي اکسید گوگرد بر اساس میدان الکتریکی یکی از تکنولوژیهاي پس از احتراق . روش به این شرح است که در راکتوري که وظیفه حذف دي اکسید گوگرد را بر عهده دارد میدان عمل باعث می گردد که ملکول هاي قطبی دي اکسید گوگرد در اثر میدان قوي الکتریکی اطراف خود می گردد باردار گردد و از یک الکترود دفع و به سوي الکترود دیگر هدایت گردد.

به طور شفافتر می توان چنین با توجه  که یکی از آزمایشات صورت پذیرفته در این زمینه است جریان هوا همراه با دي اکسید گوگرد می گردد در بالاي راکتور الکترود سوزنی بار منفی را به مولکول هاي دي اکسید گوگرد القا می نماید و مولکول ها تبدیل منفی دي اکسید گوگرد می گردند در قسمت زیرین راکتور الکترود مثبت قرار دارد که باعث می گردد یون هاي دي اکسید سمت مایع هدایتی هدایت گردند. مایع هدایتی می تواند آب و یا هیدروکسید سدیم باشد که نقش حذف دي اکسید گوگرد را بر دارد. در اینجا عملیات حذف توسط میدان الکتریکی به اتمام رسیده و جریان گاز از انتهاي راکتور خارج شده و وارد قسمت می گردد و دي اکسید گوگرد باقی مانده حذف می گردد.

مورد بحث 

تاثیر ولتاژ اعمال شده بر  متفاوت در آورده شده است. همانطور که از نمودار پیداست افزایش ولتاژ سبب افزایش  گردد و همانطور که مشاهده می شود هرچه غلظت دي اکسید گوگرد ورودي کمتر باشد میزان  تاثیر ولتاژ اعمالی بر راندمان حذف دي تاثیر ولتاژ اعمالی بر راندمان حذف و انتقال الکتریکی را مشاهده می نمایید. همانطور  افزایش راندمان و افزایش انتقال الکتریکی بر حسب افزایش ولتاژ اعمالی همانند یکدیگر می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید