بخشی از مقاله

چکیده

تاکنون ابزارها و روشهای مختلف برای پردازش اطلاعات ساختیافته توسعه داده شده است که در نتیجه آنها ساخت پایگاههای اطلاعاتی و ایجاد انبارهای داده به سادگی صورت میگیرد. امروزه سازمانها قادرند با هزینه کم اطلاعات وسیعی از وضعیت کسب و کار خود جمع و نگهداری کنند و این موجب شده است که استفاده از روشهای دادهکاوی، ارزش قابل توجهی را برای سازمان، بهدست آورد. امروزه با گسترش سیستم های پایگاهی و حجم بالای داده ها ی ذخیره شده در این سیستم ها، نیاز به ابزاری است تا بتوان داده های ذخیره شده پردازش کرد و اطلاعات حاصل از این پردازش را در اختیار کاربران قرار داد.

1.    مقدمه

نگاهی به مفهوم اولیه دادهکاوی، به ما در درک بهتر این واژه کمک میکند.Mine به معنای استخراج از منابع نهفته و با ارزش زمین اتلاق میشودپیوند. این کلمه با کلمه داده، جستجویی عمیق جهت پیدا کردن اطلاعات اضافی مفید که قبلاً نهفته بودند، از دادههای قابل دسترس حجیم، را پیشنهاد میکند دادهکاوی انجام تحقیقات در رشتههای آمار، یادگیری ماشینی ، علوم کامپیوترخصوصاً مدیریت پایگاه دادهها شکل گرفته است.

"داده کاوی فرآیندی است که طی آن با استفاده از ابزار های تحلیل داده به دنبال کشف الگوها و ارتباطات میان داده های موجود که ممکن است منجر به استخراج اطلاعات جدیدی از پایگاه داده گردند، می باشد".

دادهکاوی فرصتهای تجاری سازمان را دریافت نموده و به اطلاعات برای انجام اقدامات لازم تبدیل میکند. نکته مهم در این مرحله این است که بهعلت اینکه ممکن است نتایج دادهکاوی منجر به الگوهای پنهان شود که نیاز به آشنایی با فرآیند تجارت داشته باشد لازم است در تحلیل نتایج دادهکاوی برای بهدست آوردن اطلاعات ارزشمند حتما افراد آگاه به فرآیند تجارت نیز دخیلباشند.

2.    چرخه تعالی داده کاوی

باید بتوان دادهها را به اطلاعات، اطلاعات را به عمل و عمل را به ارزش تبدیل کرد،این سلسله مراحل را چرخه تعالی دادهکاوی مینامند. به منظور دستیابی به این هدف لازم است دادهکاوی به صورت یک فرآیند ضروری در کنار سایر فرآیندها نظیر بازاریابی، فروش، پشتیبانی مشتری وکنترل موجودی درآید.

چرخه تعالی دادهکاوی یک فرآیند یادگیری تکراری و مرحلهای است که بر اساس نتایج در طول زمان تهیه میگردد. موفقیت در بکارگیری دادهها، وضعیت یک سازمان را از واکنشی به کنشگرا تبدیل خواهد نمود. با استفاده از چرخه تعالی دادهکاوی مطرح شده در این کارگاه، بیشترین سود از تکنیکهای دادهکاوی به دست میآید.

این چرخه شامل چهار مرحله است:

-1 تشخیص مشکل کسب وکار و تجارت -2 داده کاوی دادهها برای تبدیل آنها به اطلاعات عملی -3 کار روی اطلاعات -4 بررسی نتایج

کلید موفقیت، در گنجاندن داده کاوی در فرآیندهای تجاری است و اینکه بتوان راههای ارتباطی میان داده کاوان تکنیکی و کاربران تجاری نتایج یافت.

-1 تعیین فرصتهای کسبوکار و تجارت:

چرخه تعالی داده کاوی با تعیین فرصت های واقعی کسب وکار و تجارت آغاز می گردد. متأسفانه تحلیلگران زیادی هستند که معمولاً تلاشهایشان بی ثمر می ماند زیرا آنها مسائلی را حل میکنند که به 17 کسبوکار و تجارت کمکی نمینماید. دادهکاوان خوب میخواهند این وضعیت برایشان پیش نیاید. اجتناب از تلاشهای تحلیلی بیحاصل با اراده برای کار روی نتایج آغاز میگردد.

-2 مشکلات در راه کسب توانایی استفاده از نتایج داده کاوی:

دادهها در اشکال گوناگون و از سیستمهای چندگانهای ظاهر میشوند. تشخیص منابع درست دادهها و گرد آوردن آنها کنار یکدیگر از عوامل حیاتی در موفقیت میباشد.هر پروژه دادهکاوی مسائل خاص خود در ارتباط با داده ها را دارد: سیستم های اطلاعاتی ناهماهنگ، اطلاعاتی که هر چند ماه یکبار باز نویسی میشوند. در اینجاست که الگوریتمهای دادهکاوی بکار میآیند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید