بخشی از مقاله

چکیده

برای مشخص شدن ریسک حوادث محتمل علاوه بر محاسبه احتمال 1 رخداد آنها، نیاز به بررسی شدت تاثیر و عواقب احتمالی آنها نیز هست .به بیان دیگر میزان خسارات و پیامدهای ناشی از حوادث به عنوان معیاری از حاد بودن آنها شناخته شده و در مدیریت ریسک مبنای قضاوت قرار می گیرند .پیش بینی اثرات و عواقب حوادث نامطلوب در یک واحد صنعتی به وسیله مدل های ریاضی، ارزیابی پیامد نامیده می شود. برای انجام ارزیابی پیامد روش های متنوعی وجود دارد ، که ساختار و خروجی های تقریبا مشابهی دارند . اما در جزئیات و تقسیم بندی مراحل، تفاوت هایی در آنها وجود دارد .به عنوان روشی مناسب برای ارزیابی پیامدهای ناشی از حوادث محتمل در یک واحد فرآیندی، شبیه سازی با استفاده از نرم افزار phast الگویی مناسب می باشد. ارزیابی غلظت توده ابر بخار در محیط ایستگاه فریمان مشهد بر حسب فاصله نشان می دهد که در شرایط آب و هوایی مورد مطالعه، با توجه به یافته ها، مربوط به فصل زمستان است. در این فصل، میزان تبخیر به دلیل سرما و برودت هوا کم تر است بنابراین با افزایش زمان نشتی، شرایط لازم برای شکل گیری توده ابر بخار و پراکندگی آن ایجاد می گردد. به همین ترتیب سایر کلاس ها مربوط به فصول تابستان - - D3، بهار - D4 - ، پاییز - C7 - می باشد که با توجه به نوع کلاس تعیین شده مدت زمان، نشتی آن ها افزایش یافته است.

واژگان کلیدی: ایستگاه مشهد فریمان، مدل سازی ارزیابی ریسک، مخزن کروسن، نرم افزارphast

.1مقدمه

چون گاز مایع - گاز مایع که بصورت مخفف LPGنامیده می شود معمولاً عمدتاً از دو ترکیب هیدروکربنی پروپان و بوتان با فرمول شیمیایی C4H10, C3H8 تشکیل شده است. بوتان خود شامل دو ترکیب ایزوبوتان ونرمال بوتان است - LPG . - G.L.Wells,1981که معمولاً در برخی نقاط دنیا به نام ترکیب عمده آن، پروپان، نیز شناخته می شود بعنوان محصول فرعی فرآیندهای تصفیه و تولید گاز طبیعی و پالایش نفت خام تولید می شود - قابلیت احتراق و انفجار شدیدی داشته و استفاده ناصحیح از آن ممکن است موجب خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری گردد، لذا این پژوهش به شبیه سازی حوادث قابل ایجاد مخزن حاوی گاز مایع در ایستگاه مشهد فریمان با نرم افزار phast نسخه7,2 می پردازیم.

مدل سازی بوسیله نرم افزار یک روش سریع و دقیق برای پیش بینی میزان گسترش دامنه رهایش مواد و شبیه سازی پیامدهای آن می باشد - مهدی گوهر رخی و همکاران،. - 1388 از آنجا که مدل های ریاضی موجود برای مدل سازی پیامد شامل محاسباتی پیچیده و بسیار زمانبر هستند، بکارگیری نرم افزارهای شبیه سازی در این مرحله اهمیت خاصی پیدا می کند و به دلیل اینکه ارزیابی پیامد خطراتی همچون رها شدن مواد شیمیایی پر خطر در محیط، یکی از ضروری ترین و اصلی ترین مراحل برای افزایش سطح ایمنی در واحدهای موجود یا در حال طراحی می باشد اهمیت استفاده از نرم افزاری با قابلیت های بیشتر دو چندان می شود - جلالی،. - 1389استفاده کنندگان از نتایج این پژوهش جهت کار راهنمایی امور مربوط به حمل و نقل، ذخیره سازی و توزیع گاز مایع تدوین و برای کلیه مؤسسات توزیع کننده گاز مایع در ایران و عموم افرادی که به این امر اشتغال دارند سودمند است.

.2تعاریف

-1 گاز مایع: گاز مایع مشتمل بر تمام موادی است که از یک یا چند گاز کهذیلاً ذکر میگردد تشکیل شده باشد: پروپان پروپیلن، بوتانها، - بوتان و ایزوبوتان - و بوتیلینها که تحت فشار تبدیل به مایع میشوند - ارقامی و همکاران،. - 1385

-2 بودار کردن گاز مایع: گاز مایع بهوسیله تولیدکننده با مواد مخصوصی از قبیل اتیل مرکایتان تایوفین و یا امیل مرکایتان بودار میگردد. مقدار این گونه مواد در گاز مایع به اندازهای است که اگر غلظت گاز در هوا به حداقل قابلیت انفجار آن برسد بوی آن به خوبی قابل تشخیص میباشد - عدل،. - 1386

-3 مخازن حمل گازمایع: مخازن حملگاز مایععبارت از مخازنیاست که برروی شاسی کامیون یا یدک کش، و یا نیمه یدککش نصب شده و برای حمل گاز مایع بکار میرود.

-4 مخازن ذخیره سازی گاز مایع : مخازن ذخیره سازی گاز مایع عبارت از مخازنی است که گاز مایع در آنها نگهداری میگردد.

-5 تأسیسات: تأسیسات گاز مایع مجموعهای است که شامل مخازن ذخیره سازی، لولهکشیها، وسایل بارگیری و تخلیه مخازن حمل و ذخیره سازی وسایل پرکردن سیلندر ساختمانها و سایر وسایل مربوطه میباشد - مظلومی،. - 1386

-6 سیلندر: سیلندر عبارت از مخزن قابل حملی است که ظرفیت آن حداکثر 450 لیتر بوده و برای مصارف خانگی یا تجاری و یا سایر مصارف که احتیاج به مخزن قابل جابجا شدن دارند بکار میرود. محوطه اطراف مخازن گاز مایع را باید حداقل تا حدود 3 متر از مواد قابل اشتعال از قبیل خاشاک و علف خشک پاک کرد.قراردادن مخازن گاز مایع در کنار مخازن محتوی سایر مواد قابل اشتعال یا نقطه اشتعال کمتر از 21 درجه سانتیگراد ممنوع است. حداقل فاصله بین مخازن گاز مایع با ظرفیت آبی بیشتر از 500 لیتر تا مخازن مواد قابل اشتعال مخزنر با ظرفیت بیشتر از 1000 لیتر و نقطه اشتعال بیشتر از 21 درجه سانتیگراد باید 7 متر باشد - . - IPS, NFPA 30 ,2000 مخازن ذخیره سازی را نباید بیشتر از میزان مجاز پر کرد. میزان مجاز پرکردن مخزن، عبارتست از وزن درصدی از ظرفیت آبی آن مخزن در 15/6 درجه سانتیگراد که برحسب چگالیهای مختلف گازمایع از جدول پیوست بدست میآید:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید