بخشی از مقاله

چکیده

نگهداری و تعمیرات یاتاقان های سر محور چرخ قطار، با توجه به بهره برداری مداوم در حین سیر،از اهمیت ویژه ای برخوردار است.نیاز به ابزار دقیق و خاص،زمانبر بودن انجام عملیات مونتاژ و دمونتاژ و ... تعیین زمان مناسب انجام عملیات نگهداری و تعمیرات را ضروری می سازد.یکی از روش های کارا و مناسب برای تشخیص زمان شروع خرابی استفاده از روش ترموگرافی است.هدف از این پژوهش بررسی و تشخیص به موقع خرابی یاتاقان های سر محور چرخ قطار در قطارهای خط یک قطار شهری مشهد می باشد که به کمک دستگاه ترمو ویژن انجام شده است.

کلمات کلیدی: یاتاقان سر محور چرخ قطار ، ترموگرافی ، نگهداری و تعمیرات

مقدمه

پایش وضعیت - 1 - CM به عنوان یکی از ابزار نت پیش بینانه 2 - PdM - جایگاه مهمی در صنایع امروز پیدا کرده است.در این تکنیک بر خلاف روش های گذشته در بیشتر موارد نیازی به توقف تجهیز نبوده و برداشت اطلاعات در زمان بهره برداری نیز قابل انجام می باشد.پایش وضعیت را می توان اینگونه تعریف نمود: جمع آوری و تفسیر پارامترهای یک تجهیز به منظور شناسایی تغییرات حالت تجهیز نسبت به شرایط نرمال و ارزیابی روند سلامت تجهیز .پارامترهای تجهیز ،گروهی از مشخصات و ویژگی های یک تجهیز هستند که شرایط آن را نشان می دهند.

این پارامترها از قبیل ارتعاشات،دما و ... معمولا در شرایط عادی پایدار هستند و تغییرات غیر عادی آن ها می تواند نشان دهنده بروز خرابی باشد لذا پایش و مانیتورینگ این پارامترها می تواند کمک زیادی در تشخیص بموقع خرابی ها و بهینه سازی برنامه نگهداری و تعمیرات داشته باشد.[1]پایش وضعیت یاتاقان سرمحور چرخ - شکل شماره - 1 باعث جلوگیری از بروز مشکلات جدی و غیر منتظره می شود. یاتاقان سرمحور قطعه ای است که محور چرخهای واگن با فشار پرس در داخل آن جای میگیرند و حالت رولبرینگ را دارا میباشد.وظیفه یاتاقان بدین گونه است که با چرخش محور پوسته داخلی یاتاقان می چرخد و نیرو از طریق رولبرینگ ها به چرخ منتقل میشود و در نهایت سبب حرکت قطار میشود.

آشنایی با ترموگرافی :

آنالیز ترموگرافی که به نامهای گرما نگاری، ترموویژن و تصویر برداری حرارتی نیز شناخته می شود، تکنیک مهمی است که دامنه کاربردهای آن بسیار گسترده و فراتر از بحث مراقبت وضعیت تجهیزات و ماشین آلات است. داده برداری به کمک دوربین ترموگرافی - ترمو ویژن - صورت می پذیرد. از این طریق کلیه اشکالاتی که منجر به تغییر در الگوی توزیع دمای سطحی می شوند، قابل شناسایی خواهند بود. شکل زیر نمونه دستگاه استفاده شده در این پژوهش را نشان میدهد .گرمانگاری با آشکار سازی الگوهای گرمایی که روند کارکرد تمام تجهیزات را نشان می دهد کار می کند.انرژی نامرئی حرارتی و فروسرخ از نواحی گرم و سرد منتشر می شود. سیتم تصویر برداری گرمایی تابش را با تمرکز پرتو های فروسرخ روی یک آشکار ساز نشان میدهد.این پرتو ها سپس به انرژی الکتریکی تبدیل شده و تقویت می شوند و سپس به یک تصویر مرئی تبدیل شده که روی یک مانیتور به عنوان یک دیاگرام گرمایی نشان داده می شود.[2]

مزایای ترموگرافی :

·ثبت کوچکترین تغییرات

·سرعت بالای تست

·کاربردی جهت مواقع تعمیر و نگهداری

·کاهش سطح تعمیرات عمومی

·افزایش عمر مفید دستگاهها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید