بخشی از مقاله

چکیده:

فنآوری پینچ یک روش برای حداقل کردن مصرف انرژی بر اساس محاسبات ترمودینامیکی میباشد. این هدف بهینه کردن سیستمهای بازیابی حرارتی، روشهای تامین انرژی فرایند و شرایط عملکرد آن حاصل میشود. این فنآوری به نامهای انتگراسیون حرارتی - Heat integration - ، انتگراسیون انرژی یا انتگراسیون تکنولوژی پینچ نیز معروف است. در این مقاله شبکه مبدلهای حرارتی واحد تصفیه اتان واحد الفین جهت چهار جریان فرایندی اصلی واحد با استفاده از انتگراسیون حرارتی به کمک نرمافزار Aspen Energy Analyzing 8.8 بهینهسازی شده است. در این فرایند با افزودن دو دستگاه انتقال حرارت E-103 و E-108 به ترتیب مقادیر 1574000 کیلو ژول در ساعت و 77060 کیلو ژول در ساعت انرژی که در حال حاضر هدر می رود به سیستم باز میگردد. تحلیل سطح تماس در حالت Shell&Tube و Counter Current و نمودار T-H برای هر مبدل از موارد دیگری است که در این تحقیق مورد توجه قرار میگیرد.

-1 مقدمه:

در چند دهه اخیر با توجه به کاهش منابع انرژی و رشد روز افزون هزینه انرژی، صرفه جویی در مصرف انرژی جزء برنامه های اصلی واحدهای صنعتی به شمار میرود. چراکه مصرف بالای انرژی علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین ، باعث افزایش آلاینده های محیطی می گردد که این امر با مخالفت شدید سازمانهای حامی محیط زیست، مواجه گردیده است. در پی تلاشهای صاحبنظران برای رفع این معزل، روشهای متعددی پیشنهاد گردید که از جمله این روشها، استفاده بهینه از انرژی تلف شده در فرایندها میباشد.

در این راستا مفاهیم متعدد گسترش یافته مورد استفاده قرار گرفت. انتگراسیون فرایند یکی از این مفاهیم می باشد. انتگراسیون یا یکپارچه سازی فرایند، مفهوم نسبتا جدیدی است که از دهه 80 میلادی آغاز و در دهه 90 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه بخشی خاص از فعالیت های سیستماتیک را که عمدتا مربوط به طراحی فرایند هستند را مورد شرح و بررسی قرار دهد .[2] خانواده آلکانول آمین ها که در صنعت شیرین سازی گاز بکار می روند به ترتیب ساختار مولکولی چنین می باشند :

.    مونواتانول آمین -   -  MEA : HO-C 2 H4-NH2

.    دی اتانول آمین{  DEA : - HO-C2H4 - 2=NH }

.    تری اتانول آمین -   - TEA : - HO-C2 H4 - 3=N

.    دی گلا یکول آمین   - - DGA :  HO-C2H4-O-C2H4-NH2

.    دی ایزو پروپانول آمین{ DIPA : - HO-C3H6 - 2 =NH - }

.    متیل دی اتانول آمین[1] {  MDEA : - HO-C2H4 - 2=N-CH3 - }

بخش بزرگی از گاز طبیعی شیرین شده خوراک صنعت پتروشیمی می گردد غلظت بیش از حد استاندارد گاز های اسیدی فرآیند های پتروشیمیایی را با اختلال مواجه می کند. یک مولکول آمین حداقل دارای یک گروه هیدروکسیل و یک گروه آمین است.گروه هیدروکسیل باعث کاهش فشار بخار و به افزایش حلالیت در آب کمک میکند و گروه آمین خاصیت قلیایی برای حذف گازهای اسیدی را در محلولهای آبی بوجود می آورد.[1] کیفیت تاثیر آمینها در جذب هر دو گاز اسیدی به خاصیت بازی بستگی دارد و میزان خاصیت بازی آمینها متفاوت است.

حلال مناسب تابع عواملی ازقبیل: قدرت بالای حلالیت گازهای اسیدی، برگشت پذیری آسان واکنش بین حلال و عامل اسیدی، فشار بخار حلال، درجه خورندگی حلال، هزینه خرید حلال، ویسکوزیته حلال - اقتصادی بودن هزینه پمپاژ و انتقال - می باشد. از نظر خواص عمومی منجمله غیر سمی، غیر قابل احتراق، از نظر شیمیایی پایدار و نقطه شروع انجماد پایین هم بسیار مهم می باشد، تا کنون تجربه های عملیاتی ثابت کرده است که خانواده آلکانول آمین ها مجموعه خواص مذکور را دارا می باشند.[1]

-2شرح فرایند :

خوراک اتان واحد که از B.L واحد - Battery limit - تامین میشود که شامل بیش از 0.82% حجمی CO2 می باشد بعلت اینکه خوراک حاوی مقادیر زیادی از CO2 می باشد یک پروسس شستشوی شیمیائی جهت حذف CO2 با حلال مونواتانول آمین - MEA - در نظر گرفته شده است. [6]

-1-2حذف CO2 از خوراک گازی اتان:

در واحد شستشو با MEA جریان اتان عاری از CO2 می گردد، بطور یکه درصد آن تقریبا به 50 ppm حجمی میرسد محلول MEA سبک از سینی 22 وارد برج شستشو با - T-2001 - MEA شده و جهت جدا سازی گاز اسیدی بطرف پایین جریان می یابد تر کیبات ترش نیز بوسیله جذب شیمیائی از اتان جدا می گردد.در بالای برج نیز ، مقادیر جزئی حلال از طریق شستشو با BFW در روی چهار سینی اضافی از گاز خالص سازی شده جدا می شود گاز اتان خروجی از برج T-2001 تحت فشار 17 bar با گازهای بر گشتی از واحد اتیلن مخلوط شده و و تا دمای 50 درجه در پیش گرم کن اتان بر گشتی - E-2113 - گرم می شود سپس به کورهای کراکینگ ارسال می گردد.

فشار جریان اتانی که از battery limit می آید در دمای 37درجه توسط PIC-20107 - فشار Overhead برج - T-2001 کنترل شده و این جریان وارد بخش پایینی برج جذب T-2001 می گردد تمامی عملیات تحت فشار 17bar انجام می گیرد. گاز اتان بصورت جریان نا همسو با محلول MEA سبک که از بالای سینی 22 وارد شده وبطرف پایین می آید، بسمت بالا جریان می یابد. محلول MEA سبک از طریق پمپ MEA سبک P-2071A/B وارد برج می گردد . مقدار جریان MEA سبک نیز توسط - FIC-20111 - در دمای 45 درجه کنترل می گردد. CO2 موجود در جریان گازی اتان که از B.L واحد Battery limit می آید ، در محل جذب خود یک واکنش بر گشت پذیر با محلول MEA برقرار می کند.

در نتیجه بطور مرتب و پی در پی گاز جریان یافته بسمت بالا ، عاری از هر گونه CO2 شده وازطرف دیگر محلول MEA جریان یافته بسمت پایین برج انباشته از CO2 خواهد شد. در نقطه تزریق محلول MEA سبک به برج نیز 4 سینی تعبیه شده است . در این قسمت گاز مجددا با BFW - Boiler feed water - شستشو داده میشود تا همه محلول باقیمانده در گاز بازیافت شود و همچنین اتلاف محلول MEA بحداقل رسیده واز خوردگی تجهیزات مربوط به جریان پایین دستی جلوگیری شود BFW از پمپ کندانس P-5472A/B تامین می گردد و مقدار جریان آن قبل از وارد شدن به برج در قسمت بالائی سینی شماره 26 توسط - FIC-20110 - کنترل می گردد برج شستشو با MEA در قسمت بالائی نیز با یک رطوبت گیر یا نم گیر - Demister - تجهیز شده است. بنا براین محصول بالا سری برج، عاری از هر گونه قطرات مایع می گردد. [6]  

-2-2احیاء محلول : MEA

محلول آمین انباشته شده که محلول آمین غنی نیز نامیده میشود در برج احیاء MEA احیاء خواهد شد و در آنجا عاری از هرگونه CO2 خواهد شد و دوباره به برج - T-2001 - شستشو با MEA وارد میگردد. در برج احیاء - T-2002 - MEA، CO2 در فشار حدود 0.7bar و در محدوده دمای بین 100C-200C از حلال جدا می شود فشار مورد نظر توسط PIC-20505 کنترل میگردد. گاز عریان ساز - Stripping - مورد نیاز بخار می باشد که در ریبویلر E-2011 از تبخیر بخشی از آب موجود در حلال حا صل می گردد.

فشار محلولMEA غنی شده در جریان ورودی مبدل E-2014 - lean/rich MEA - توسطLV-20104 از فشار حدود 14.3 Bar به فشار 0.7 Bar تقلیل می یابد. - در اثر انبساط - در این فشار قابلیت انحلال CO2 در محلول MEA بسیار کم است و بنابراین Flash - تبخیر نا گهانی - CO2 رخ می دهد. در ورودی T-2002 یک جریان دو فازی نشان داده شده است. فاز گازی اساسا از گازهای ترشی sour gas تشکیل شده که به سمت بالا جریان می یابد. فاز مایعی که به سمت پایین حر کت می کند پس از عبور از یک توزیع کننده - Distributer - از میان Packing بالایی می گذرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید