بخشی از مقاله

کاوش حرکت از سه عملیات اصلی تشکیل شده است:.[3] پیش پردازش، استخراج ویژگیها و معانی، اکتشاف الگوها و دانش ویدئویی. پیش پردازش ویدئو، یافتن اشیاء با کیفیت ویدئویی، مانند بلوكهاي پیکسلی، فریمهاي اصلی، بخشها، صحنهها و اشیاء در حال حرکت است. دادهاي که در عمل کاوش ویدئویی از آن استفاده میکند؛ ویژگیها و اطلاعات معنایی اشیاء ویدئویی است. مانند ویژگیهاي فیزیکی، ویژگیهاي حرکتی، ویژگیهاي رابطه اي و توصیفات معنایی این ویژگیها. دانش و الگوهاي مفید ویدئویی در واقع همان اطلاعات توزیع شده، رابطههاي گوناگون، قوانین همبستگی و معانی خلاصه شدهي ویژگیها و توصیفات معنایی شامل الگوهاي ساختاري محتویات ویدئویی، الگوهاي فعالیت اشیاء متحرك، الگوهاي حرکتهاي صحنه و سایر اطلاعات حقیقی و قابل استفاده مجدد می باشد. بطور کلی دادههاي ویدئویی در سه دسته قرار میگیرند:[2] ویدئوهاي تولید شده مانند فیلم و ویدئوهاي خبري؛ ویدئوهاي خام مانند ویدئوهاي ضبط شده توسط دوربینهاي نظارتی؛ ویدئوهاي غیر نمایشی مانند ویدئوهاي پزشکی. تفاوت اصلی این دادههاي ویدئویی درساختار و مفهوم آنها می باشد. با استخراج ویژگیهاي مختلف از هر کدام میتوان به نتایج دلخواه دست یافت.

٣- مراحل حرکتکاوي در ویدئو

حرکتکاوي در دادههاي ویدئویی در مراحل مختلفی انجام میشود که در ادامه این مراحل توضیح داده میشود. شکل 2 مراحل حرکتکاوي در ویدئو را نشان میدهد.
در ابتدا بین فریمهاي همسایه تجزیه و تحلیلی براي تشخیص نوع حرکت اعم از جابجایی ، بزرگنمایی و غیره انجام میشود؛ سپس در یک شیوه سلسله مراتبی فریمها بر طبق انواع حرکت خوشه بندي می شوند.[4] بنابراین فریمهاي ویدئویی با انواع حرکتهاي مشابه شناسایی میشوند. در مرحلهي بعد دادههاي ویدئویی، بر اساس نوع ضبط شدن آنها طبقه بندي میشوند، براي مثال اگر حرکت دوربین براي ضبط سوژه متحرك از روبرو و یکنواخت باشد، نشان میدهد که کاربر در حال تلاش براي ضبط تصویر از محیط زیست است. شکل 3 این وضعیت را نشان میدهد.
شکل :3 در این تصویر کاربر سوژه خاصی را دنبال نمیکند. اگر حرکت دوربین بصورت بزرگنمایی باشد نشان میدهد که شیءاي در تصویر است که براي کاربر جالب است و کاربر به دنبال بدست آوردن جزئیات بیشتر از آن است.[5] شکل 4 نمونهاي از این نوع حرکت دوربین را نشان میدهد.

شکل :4 در این تصویر سوژه اصلی در ویدئو پرنده است.
شکل :6 رویکردهاي حرکتکاوي در ویدئو

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید