بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله وضعیت و میزان ورود آب به درون تونل انتقال آب کانیسیب به روش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. این تحلیل براساس شرایط زمینشناسی منطقه و وجود گسلها و درزهها و آزمایشات لوژان انجام یافته در گمانههاي مسیر تونل انجام پذیرفته است. این تونل به طول حدود 35/3 کیلومتر در استان آذربایجان غربی در دست طراحی و اجرا است. مسیر تونل مزبور از لحاظ زمینشناسی در زون سنندج-سیرجان واقع گردیده است. مسیر تونل شامل سنگهاي رسوبی، دگرگونی و آذرین و نیز بخش آبرفتی است. این تونل به روش حفاري مکانیزه اجرا خواهد شد. ورود آب به تونل در حین حفاري یکی از مخاطرات بسیار اساسی در حین حفاري تونل محسوب میگردد که در این مقاله این موضوع بررسی و ارزیابی گردیده است و میزان نفوذ آب به داخل تونل در حین حفاري تخمین زده شده است.

1  مقدمه

ورود آب زیرزمینی به تونل هاي در حال ساخت، یکی از مشکلاتی است که می تواند آثار مخرب فراوانی بر روند عملیات حفاري تونل داشته و فعالیت تونل سازي را کاملا تحت تاثیر منفی قرار دهد. بنابراین لازم است محل و مقدار جریان آب به داخل تونل پیش بینی شده و در عملیات تونلسازي در نظر گرفته شود. از سوي دیگر تجربیات نشان داده است که پیش بینی دقیق مقدار نفوذ آب به درون تونلهاي سنگی به لحاظ عدم امکان شناسایی و تعیین دقیق کلیه عوامل تاثیر گذار بر جریان آب، کار آسانی نیست .تخمین نفوذپذیري معادل محیط، تعیین گرادیان هیدرولیکی، شبیه سازي مکانیسم جریان آّب در درزهها و غیره برخی از ابهاماتی هستند که در محاسبه حجم آب ورودي به تونلهاي حفر شده در سنگ، وجود دارند و لازم است از قبل تعیین گردند. با وجود این پیچیدگیها امروزه روشهایی توسعه یافتهاند که با استفاده از آنها میتوان تا حدودي جریان آب ورودي به تونلها را تخمین زد. در این مقاله با استفاده از روابط تحلیلی ارائه شده توسط پژوهشگران مختلف، میزان آب ورودي به تونل انتقال آب کانیسیب تخمین زده شده است.

2  هدف طرح و معرفی پروژه

تونل انتقال آب کانیسیب واقع در 9کیلومتري جنوب شرق شهرستان نقده، به طول تقریبی 35/3 کیلومتر و قطر حفاري حدود 5/5 متر جهت انتقال 623 میلیون مترمکعب آب در سال از سد کانیسیب به دشت نقده و حوضه آبریز دریاچه ارومیه طراحی شده است. دهانه ورودي این تونل از بالادست مخزن آبگیري مینماید و دهانه خروجی این تونل در دامنه شمالی کوهستان بیگم قلعه، آب را وارد خواهد نمود.

3  زمینشناسی مسیر تونل

محدوده مورد مطالعه اجراي تونل انتقال کانیسیب در منتهی الیه شمال خاوري زون ساختاري سنندج سیرجان قرار دارد. وضعیت زمین از نظر توپوگرافی در دو گروه دشت سیلابی و کوهستان قرار میگیرد. منطقه مسیر تونل اتقال آب کانیسیب، به لحاظ زمین ریختشناسی از اجزاي متفاوتی تشکیل گردیده است. این اجزا به ترتیب از جنوبغرب به سمت شمالشرق - یعنی از سمت ورودي تونل - شامل کوههاي جنوب پیرانشهر، دشت سیلابی رودخانه لاوین، رودخانه لاوین و رشته کوههاي جنوب نقده میباشد - شکل. - 2 پهنه سنندج-سیرجان از سازندهاي دگرشکل و دگرگون شده پروتروزوئیک تا تریاس و ژوراسیک کرتاسه تشکیل شده است. سازندهاي پروتروزوئیک تا تریاس مجموعهاي را تشکیل میدهند که شامل آمفیبولیت، مرمر، گنیس و شیست شدیدا چین خورده و نیز تودههاي گرانودیوریتی تریاس میباشد. سازندهاي ژوراسیک و کرتاسه پهنه سنندج سیرجان به سازندهاي پرمین و تریاس همین پهنه شباهت دارند. سازندهاي ژوراسیک شامل رسوبات کم عمق چین خورده و دگرگون شده ، رسوبات فلیش مانند و سنگهاي آتشفشانی کالک آلکالن میباشند. این سازندها به صورت ناپیوسته با رسوبات کرتاسه پوشانده شدهاند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید