بخشی از مقاله

چکیده

در بین صنایع غذایی، صنعت لبنیات بیشترین بار آلودگی را داراست. در این تحقیق به بررسی کارایی سیستم MBR برای تصفیه فاضلاب شبیه سازی شده لبنی و همچنین بررسی تأثیر زمان ماند - - HRT بر بازده پرداخته شده است. سیستم استفاده شده بیوراکتور غشایی مستغرق است وبه صورت پیوسته، با هوادهی متناوب کار می کند و تخلیه از آن به وسیله پم مکش انجام می شود.

در این سیستم حذف COD بسیار بالا - %96 - 95 است و به علت وجود غشا، مواد معلق - - ss در حد مطلوبی - %88 - 87 حذف می شوند. نیتروژن و فسفات به شیوه بیولوژیکی از بین می روند. برای حذف نیتروژن راندمان بالا می باشد، در حالی که برای فسفات به دلیل محدودیت ها راندمان %28 است. در بررسی زمان ماند همانطور که انتظار می رفت هرچه این زمان بیشتر باشد تصفیه مطلوب تر خواهد بود.در کل راندمان این سیستم - %71 - 70 می باشد.

مقدمه:

امروزه انتخاب بهترین روش ت صفیه فا ضلاب، حف محیط زی ست و بازیافت مواد ارز شمند از پ ساب های صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار ا ست. صنایع غذایی به دلیل - BOD - و - COD - بالایی که دارند سبب بروز م شکلات جدی برای محیط زی ست می شوند. همانطور که گفته شد در بین صنایع غذایی صنعت لبنیات بی شترین بار آلودگی را دارا ست زیرا هر کارخانه تولید لبنیات علاوه بر واحد تولید انواع شیر، شامل واحدهای تولید پنیر،کره،خامه، ب ستنی و ... می با شد که باعث تولید حجم زیادی پساب با بار آلودگی بالا می شود

یکی از جدیدترین رو شهای ت صفیه پ ساب، ا ستفاده از بیوراکتورهای غ شایی - - MBR می با شد. این روش ترکیبی از ت صفیه بیولوژیکی با ا ستفاده از لجن فعال و روش جدا سازی غ شایی بوده، که اخیرا مورد توجه سازمان های محیط زیست قرار گرفته است.

از اوایل د هه 1990 به کارگیری صنعتی - - MBR ها به عنوان جایگزینی برای روش های قدیمی در تصفیه پساب غذایی، نفتی و دارویی آغاز شد. بیوراکتورهای غ شایی از نظر ساختمان به دو د سته تق سیم می شوند:

- 1 بیوراکتور غ شایی م ستغرق یا تلفیقی: در این نوع بیوراکتورهای غ شایی، غ شا در درون مخزن بیوراکتور غوطه ور است.

- 2 بیوراکتور غشایی بازگشتی با جریان جانبی: این بیوراکتورها شامل یک بخش بازگشتی به مخزن می باشند و واحد غشایی در خارج از بیوراکتور قرار دارد. باتوجه به هزینه های عملیاتی و برر سی میزان گرفتگی غ شا در دو حالت، بیوراکتور غ شایی مستغرق مقرون به صرفه می باشد.

مزایای استفاده از بیوراکتور غشایی:

- 1 کیفیت بالای خروجی - کاهش 95درصدی COD، نیتروفیکاسیون کامل -

- 2 آب تصفیه شد عاری از SS و میکروارگانیسم ها

- 3  عمر طولانی لجن

- 4  زمان ماند هیدرولیکی - - HRT کم و زمان ماند لجن - - SRT زیاد

- 5 کاهش فضای مورد نیاز برای اجرای سیستم

- 6 کاهش هزینه های عملیاتی و انرژی

- 7 گندزدایی و بوزدایی

در این پژوهش از بیوراکتور مستغرق با هوادهی از کف راکتور برای تصفیه فاضلاب شبیه سازی شده لبنی استفاده شده است. هوادهی با ایجاد تنش سطحی یکی از راهکارها برای کاهش میزان گرفتگی غ شا می با شد. عملیات ت صفیه با دو زمان ماند 4 ساعت و 6 ساعت انجام شده و فاکتورهای مورد بررسی در این تحقیق COD، SS، TDS، نیترات و فسفات می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید