بخشی از مقاله

چکیده: در کار پژوهشی حاضر یک سیستم کمی لومینسانس ویتامین – B6آب اکسیژنه به عنوان یک روش جدید برای اندازهگیری آنتی بیوتیک سفتریاکسون و آسپرین ارائه شد. این روش براساس نشر کمی لومینسانس حاصل از اکسیداسیون ویتامین B6 توسط آب اکسیژنه در محیط قلیایی استوار است.اثر غلظت واکنشگرها روی نشر کمی لومینسانس سیستم مورد مطالعه قرار گرفته شد.این روش اندازه گیری سفتریاکسون و آسپرین را به ترتیب در محدوده خطی 80-800 و 25-1000 میکرومولار امکان پذیر می سازد.حد تشخیص روش پیشنهادی برای سفتریاکسون و آسپرین 22/9و 18/9 میکرومولار میباشد. اثر گونههای خارجی در تعیین سفتریاکسون و آسپرین نیز مورد بررسی قرار گرفته شد. روش ارائه شده با موفقیت به تعیین سفتریاکسون و آسپرین در برخی از نمونههای دارویی استفاده شد.
مقدمه

پدیده کمی لومینسانس، حاصل اکسیداسیون یک فراورده آلی - مثل لومینول، ایزولومینول، استرهای آکریدیوم و لوسی فرین - به وسیله اکسیدانهایی - نظیر H2O2، هیپوکلریت یا اکسیژن - میباشد. این اکسیداسیون درحضور کاتالیستهایی چون آنزیمها - مثل آلکالین فسفاتاز، پراکسیداز ریشه خردل، پراکسیدازهای میکروبی - ، یونهای فلزی - چون فتالوسیانین ، کمپلکسهای آهن و مس - صورت میپذیرد. فراورده های تهییج شده ناشی از واکنش اکسیداسیون پس از بازگشت به حالت پایه انرژی، کمی لومینسانس ایجاد میکنند. بنابراین، این روش یک ابزار تحلیلی خیلی حساس با طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی در زمینههای مختلف مانند بیوتکنولوژی، داروشناسی، زیست شناسی مولکولی، بالینی و شیمی محیط زیست میباشد.[1, 2]

در این مطالعه سیستم کمی لومینسانس برای اندازهگیری سفتریاکسون و آسپرین در نمونههای دارویی استفاده شده است.این روش مورد مطالعه براساس نشر کمی لومینسانس حاصل از اکسیداسیون پیریدوکسین هیدروکلراید - ویتامین - B6 توسط آب اکسیژنه در محیط قلیایی در حضور این داروها و یون مس - II - به عنوان کاتالیست استوار است.استفاده از مس - II - به عنوان کاتالیست یک نقش عمده در سیستمهای کمی لومینسانس ایفا میکند.[3]
بخش تجربی

در این کار نشر حاصل از دو سیستم کمی لومینسانس مورد بررسی قرار گرفت. جهت رسیدن به شرایط بهینه اثر غلظت واکنشگرها روی شدت نشر کمی لومینسانس در یک راکتور بسته مورد مطالعه قرار گرفت. برای این منظور غلظت متغیری از واکنشگر مورد مطالعه و غلظت ثابتی از واکنشگرهای دیگر در یک لوله 12 × 47 mm ریخته شد و از لومینومتر - Junior LB برای ثبت نشر لومینسانس استفاده گردید.

بحث و نتایج

بررسیها نشان داد اکسیداسیون پیریدوکسین هیدروکلراید توسط آب اکسیژنه منجر به ایجاد نور کمی لومینسانس میشود که در حضور یون مس - II - شدت نور افزایش مییابد. افزودن برخی آنتی بیوتیکها موجب خاموشی نور نشری میشود. این واکنش در محیط قلیایی انجام میشود. تیو سمی کاربازید - - TSC به عنوان افزودنی دیگری در این مطالعه مورد مطالعه قرار گرفت و مشاهده شد که در اندازهگیری سفتریاکسون بی تاثیر می باشد.اما در مورد اندازهگیری آسپرین افزودن این ترکیب تا غلظت 0/001مولار باعث افزایش شدت نشر سیستم مربوطه می گردد. بنابراین دو سیستم زیر در این کار پژوهشی مورد مطالعه قرار گرفت.
بعد از بدست آوردن مقادیر بهینه حدود 2 میلی لیتر از محلول محتوی سدیم هیدروکسید 0/01 مولار، سولفات مس پنج آبه 0/100مولار، پیرودوکسین هیدروکلراید0/005مولار و تیو سمی کاربازید 0/100 مولار - فقط در اندازه گیری آسپرین - به لوله مربوطه اضافه گردید. به منظور نشر لومینسانس 400 میکرولیتر از آب اکسیژنه 2 و 1 مولار به ترتیب جهت اندازه-گیری سفتریاکسون و آسپرین به لوله اضافه گردید.

سپس غلظتهای مختلفی از محلول استاندارد سفتریاکسون و آسپرین به داخل لوله اضافه گردید .خاموش سازی نشر کمی لومینسانس با افزایش غلظتهای مختلفی از محلول استاندارد داروها متناسب با غلظت هر یک از آنالیتها میباشد. نتایج تجزیه ای حاصل از آنالیز منحنی های کالبراسیون در جدول 1 آورده شده است. جهت بررسی کارایی روش پیشنهادی و صحت روش مقادیر مشخصی از آنالیتها به نمونه های دارویی افزوده گردید و سپس نمونه ها طبق روش پیشنهادی آنالیز شدند.
نتیجه گیری

در این کار پژوهشی یک روش تجزیه ساده با حساسیت بالا بدون نیاز به معرفهای اضافی از قبیل سورفکتانت و محیطهای مایسلی و همچنین حلالهای آلی جهت اندازهگیری سفتریاکسون و آسپرین در نمونه های دارویی مورد استفاده قرار گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید