بخشی از مقاله

چکیده

در این بررسی یک روش نوری جدید برای اندازه گیری سم قارچ کش زاینب با استفاده از پیک رزونانس پلاسمون سطحی نانوذرات فلزی طلاارائه شده است.در این روش سنتز نانوذرات فلزی توسط احیا با سیترات سدیم که به عنوان پایدارکننده نانوذرات است انجام شد. حضور زاینب هنگام تشکیل نانوذرات فلزی طلامنجر به کاهش شدت پیک رزونانس پلاسمون سطح می شود در نتیجه تغییر در جذب پلاسمون امکان اندازه گیری رنگ سنجی را فراهم می آورد. اثر پارامترهای مختلف ازجمله حجم،زمان وpH بررسی وبهینه شدند. روش ارائه شده قادر به اندازه گیری و تعیین مقدار زاینب برای نانوذرات طلا در محدوده غلظتی1/75 ×10 -6 تا -7 2/5 ×10 با حد تشخیص mol/lit7- 10× 08/1 وانحراف استاندارد نسبی 1/98% محاسبه شد این روش با موفقیت برای اندازه گیری زاینب در نمونههای مختلف از جمله صیفی جات استفاده شد.

-1مقدمه

قارچ کش ها در اصطلاح به ترکیباتی اتلاق می گردد که سبب مرگ یا از بین رفتن پرگنه1 قارچ می شوند. مواد fungistatic ترکیباتی شبه قارچ کش می باشند که بدون از بین بردن قارچ سبب توقف رشد و یا مانع بیماری زایی آن می شوند. در برخی از موارد این ترکیبات سبب افزایش توان دفاعی گیاه در مقابل قارچ بیمارگر نیز شده اند. حدود%60 کل ترکیبات شیمیایی به کار رفته علیه بیماری های گیاهی در مورد درختان میوه بوده است. در میان این ترکیبات شیمیایی، قارچ کش های سیستمیک و آنتی بیوتیک ها عمل معالجهای2 یا ریشه کنی روی بیماری های گیاهی داشته اند.

-2 تئوری وپیشینه تحقیق

از اوایل قرن نوزدهم به طور عملی از قارچ کش ها استفاده شده است. در سال 1805 پروست3 محلول کات کبود را برای کنترل سیاهک پنهان گندم بکار برده است. در سال 1807 فورسیت4 گوگرد را برای بیماری سفیدک پودری هلو مورد استفاده قرار داده است.در سال1882مخلوط بردو جهت کنترل سفیدک کرکی مو مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1914 ترکیبات آلی جیوه وارد بازار شد. در سال 1932 به خواص قارچ کشی دی تیوکاربامات ها پی برده شد. در سال 1965 ترکیبات سیستمیک وارد بازار شدند.

قارچکشهای سیستمیک.

گروه اول محافظت کنندهها دی تیو کارباماتها

الف- دی متیل دی تیوکارباماتها

-    تیرام

-    فربام

-    زیرام

دی تیو کارباماتها حداقل دارای دو اتم گوگرد هستند. به همین دلیل بعضی از دانشمندان آنها را قارچ کشهای آلی گوگردی نیز نامیدهاند. این قارچ کشها بر اساس ساختمان شیمیایی به دو گروه اصلی طبقه بندی می شوند:

الف - دی میتل دی تیوکارباماتها که در ساختمان آنها اتم نیتروژن به اتم هیدروژن متصل نیست. تیرام برای ضد عفونی کردن خاک، بذر و پیاز گلها بکار گرفته میشود، فربام بر علیه بیماریهای درختان و صیفیجات و غیره استفاده میشود، و محلول فربام محتوی آهن است و روی گیاهان زینتی استفاده نمیشود زیرا رنگ سیاهی روی گیاهان باقی میگذارد.

ب - سمومی که در آنها اتم هیدروژن به اتم نیتروژن متصل میباشد: -1 اتیلن بیس دی تیو کارباماتها

-    زاینب

-    مانب

-    مانکوزب

-2 منو متیل دی تیو کارباماتها سدیم متیل دی تیوکارباماتها متام سدیم یا واپام.

معمولاً قارچ کشاتیلن بیس دی تیو کاربامات، بیماریسفیدک داخلی و لکه سیاه و قارچهای خاکزا راکنترل میکنندومانکوزب مخلوطی ازمانب وزاینب است که برعلیه سفیدکهای داخلی وپودری وبسیاری از بیماریهای قارچی استفاده میشود. منو میتل دی تیوکارباماتها برای قارچهای خاکزی، نماتدها، و بذر علفهای هرزکاربردفراوانی دارند.

-3 اتیلن بیس دی تیوکاربامات روی یا زاینب

اتیلن بیس دی تیوکاربامات روی یازاینب که باعلامت اختصاری Zineb شناخته می شود، از خانواده دی تیو کاربامات ها می باشد.زاینب دارای خاصیت قارچ کشی است و در کشاورزی ازاین سم بسیاراستفاده می شود.زاینب جامدی پودر مانندو زردرنگ و دارای وزن مولکولی275/5 g/mمی باشد.فرمول مولکولی این ترکیب به صورت C4H6N2S4Zn ویا-[Zn+2].[S ]C - =S - NCCNC - =S - [S-]می باشد وساختار این ترکیب در شکل - - 3-1 نشان داده شده است.

شکل-1-3 ساختار زاینب

دی تیوکاربامات ها به عنوان آفت کش , خصوصا در تشکیل کمپلکس های فلزی شان و در صنایع لاستیک سازی به عنوان شتاب دهنده جوش برقی و همچنین به عنوان آنتی اکسیدان هاکاربرد دارند.این مواد نمک اسید دی تیوکاربامیک می باشند. این اسید بسیار ناپایدار است از این رو برای به دست آوردن این ترکیبات ازاثرآمین نوع اول یا دوم این اسید روی سولفورکربن در مجاورت یک ماده قلیایی - NaOH - استفاده می شود. فرمول کلی سنتز این مواد بسته به نوع آمین به کار رفته متفاوت است.

-4مواد مورد استفاده

کلیه مواد استفاده شده در این تحقیق دارای خلوص تجزیه ای بالا و محصول کارخانه مرک آلمان، سم زاینب و همچنین نمک طلا محصول شرکت آلدریچ بوده اند. در کلیه مراحل برای تهیه محلول های مورد نیاز از آب مقطر دیونیزه و دوبار تقطیر استفاده شده است.

محلول های شیمیایی مورداستفاده شامل:

-    محلول1×10 -3mol/lit زاینب

-   محلول NaOH 0/2 mol/lit

-    بافربریتون-رابینسون

-   نمک طلای سنتزشده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید