بخشی از مقاله

چکیده:

پساب هاي روغنی بطور متداول از فعالیت پالایشگاههاي نفت و گاز، صنایع پتروشیمی ، غذایی ، نساجی ، حمل و نقل حاصل می شود . ورود پسابهاي الوده به مواد روغنی و آلی می تواند باعث بروز اثرات مخرب بر منابع طبیعی ، حیات جانوري و سلامت انسانها شود . در مطالعات باپلوتی تصفیه پذیري پساب هاي محتوي روغن و مواد هیدروکربنی مجتمع گاز وگازمایع 900 گچساران با استفاده از پایلوت DAF و کارآیی این سیستم در حذف روغن و مواد هیدروکربنی ، جامدات معلق و کدورت مورد مطالعه قرارگرفت .

دراین تحقیق ابتدا پایلوت DAF به روشی غیر از روش متداول که در صنایع نفت و گاز متداول است ساخته شد و بجاي مخزن تحت فشار از یک لوله با قطر بالا و طول مناسب و بجاي نازلهاي فشارشکن از دوعدد لوله داخل هم با اندازه هاي متفاوت که برروي آن سوراخهایی طراحی شده است استفاده گردید . دراین تحقیق پارامترهاي COD ، کدورت ، PH ، مقدار روغن ، مقدار کل جامدات معلق پساب در ورودي و خروجی پایلوت DAF اندازه گیري شد. نتایج آزمایشات نشان می دهد که کارآیی این سیستم در حذف پارامترهاي فوق بالا می باشند و متوسط میانگین راندمان حذف روغن، COD ، TSS ، کدورت ترتیب84، 95، 82/4 ، 83 می باشد که نشان دهنده عملکرد سیستم در حذف بالاي روغن و COD می باشد .

-1 مقدمه :

شروع شناورسازي در فرآیند صنعت معدن بوده است . در برخی موارد اصطلاح شناورسازي براي موادي که حذف یا جداسازي می شوند ، بکار می رود . براي مثال می توان به شناورسازي مواد معدنی ، شناورسازي رسوبی ، شناورسازي کلوئیدي و شناور سازي یونی اشاره نمود ، در برخی موارد دیگر این اصطلاح شرحی از روش تشکیل حباب است که براي مثال می توان الکتروفلوتاسیون 1 ، شناورسازي با هواي پخش شده 2 ، شناورسازي با هواي محلول 3 را نام برد .

شناورسازي با هواي محلول می تواند شامل روش هاي خلایی یا تحت فشار باشد. شناورسازي خلایی محدود به تغییر فشاریک اتمسفراست و کاربردهاي محدودي دارد - براي مثال آبگیري لجن فاضلاب - در اینجا تاکید بر شناورسازي با هواي محلول تحت فشار است [ ] شناورسازي عملیات واحدي است که براي جداسازي ذرات جامد یا مایع از یک فاز مایع به کار می رود . مواد قابل شناوري - بطور عمده روغن هاي غیر امولسیونی و مواد آلی - معمولاً در طراحی تجهیزات تصفیه مقدماتی درصنعت نسبت به مواد قابل ته نشینی از اهمیت بیشتري برخوردار می باشند .

بدین منظور در بیشتر پالایشگاه ها ، واحدهاي شیمیایی و سایر کارگاههاي صنعتی از تجهیزات جداسازي آب-روغن به جاي تانک هاي ته نشینی اولیه استفاده می شود . مزیت اصلی شناورسازي بر ته نشینی این است که با این روش ذراتی را که بسیار کوچک و یا سبک اند و به آرامی ته نشینی می شوند را می توان بطور کامل تر و در زمان کوتاهتر حذف کرد . به محض شناورشدن ذرات در سطح ، می توان آنها را از طریق کف روبی جمع آوري کرد شناورسازي بیشتر در صنایع کاربرد دارد ، از میان صنایعی که بیشترین کاربرد را از این عملیات دارند می توان به معادن و پالایشگاهها در دو فاز جداسازي اشاره نمود .این عملیات در مقایسه با مکانیسم ته نشینی در مواقعی که سرعت ته نشینی از مقدار کمی برخوردار باشد ، داراي مزایاي فراوانی در تصفیه آب و فاضلاب است . استفاده هاي اختصاصی این عملیات عبارتند از :

-1  حذف فیبرهاي کاغذ از فاضلاب کارخانه هاي کاغذسازي

-2  حذف روغن و چربی و موادمشابه در فاضلاب کارخانه هاي موادغذایی، پالایشگاه وخشکشویی ها

-3  براي تغلیظ سنگهاي معدن فلزي در صنایع معدن

-4  براي زلال سازي آب منعقد شده در تولید آب شرب

-5  تغلیظ لجن فاضلاب [4]

شناورسازي با استفاده از تفاوت وزن مخصوص بین جامدات یا مایعات به صورت قطرات کوچک معلق با مایعات صورت می گیرد . در مقایسه با عملیات ته نشینی ، روش جداسازي جامد-مایع یا مایع- مایع بر اساس وزن مخصوص ظاهري یا حقیقی یا حقیقی ذرات می باشد . شناورسازي بر اساس آمادگی ذرات جامد و مایع چسبیده به حبابهاي گاز - معمولاً هوا - که به ترکیب ذرات-گاز مبدل شده اند با دانسیته کمتر از مایع به سمت بالا حرکت می کند . نتیجه اثر نیروهاي - ثقلی ، غوطه وري و مقاومت - باعث بالا آمدن ترکیب ذرات-گاز و تغلیظ آنها در سطح آزاد مایع شده و سپس حذف می گردند . [ 6]

از اهداف تصفیه خانه هاي فاضلاب صنعتی جلوگیري از آلودگیهایی زیست محیطی و ازجمله بررسی اثرات تخلیه فاضلابهاي صنعتی برروي رودخانه ها می باشد. براي این کار بایستی میزان آلودگی فاضلاب قبل از تخلیه به رودخانه اندازه گیري گردد وآزمایشهایی مثل میزان BOD5,COD ، دماي فاضلاب ، فلزات سنگین و.. روي نمونه انجام شود. ازرودخانه نیز قبل از تخلیه فاضلاب وبعد از آن درفواصل مختلف نمونه برداري وآزمایشهاي بالا انجام شده ونتایج آن مورد بررسی قرارمی گیرد. درایران برروي رودخانه هاي مختلف تحقیقات ومطالعات لازم در زمینه اثرات تخلیه فاضلابهاي صنعتی وشهري انجام شده است ازجمله برروي اثرات تخلیه فاضلاب پالایشگاه آبادان برروي رودخانه اروند ، بررسی اثرات تخلیه فاضلاب پا لایشگاه بیدبلند برروي رودخانه مارون . [ 2]

-2    معرفی کارخانه گاز و گاز مایع 900

این کارخانه به فاصله 60 کیلومتري گچساران در کنار رودخانه خیرآباد احداث شده است . راههاي ارتباطی آن یکی از جاده پازنان-گچساران می باشد و دیگري جاده اي به طول پنجاه کیلومتر که مستقیماً می توان با کارخانه گازمایع 1000 و سپس آغاجاري ارتباط برقرارکرد .طرح ایجاد کارخانه گاز و گازمایع900 به دنبال برنامه ریزي تولید تا 7 میلیون بشکه نفت خام براي سالهاي 1974-1980 در سال 1974 انجام گردید . طراحی و نصب کارخانه توسط شرکت فلورهلند با مشاورت و نظارت شرکت شل4 در سال 1976 پایان پذیرفت . بمنظور بازیافت بیشتر نفت از میدان گچساران احداث کارخانه گازوگازمایع900 جهت بازیافت مایعات و تولید گاز سبک از گازهاي گنبدي میدان پازنان مورد توجه قرارگرفت .

مطابق اسناد طراحی براساس فرآورش 1500 میلیون فوت مکعب در روز گاز ورودي به منطقه تفکیک این محصولات حاصل می شود. در صورتیکه شیوه عملیاتی تولید نفتاي سنگین باشدگاز سبک 1395 ملیون فوت مکعب درروز ،گازمایع45000 بشکه در روزو نفتاي سنگین49000 بشکه درروز،درصورتیکه شیوه عملیاتی تولید نفتاي سبک باشد گاز سبک1418 ملیون فوت مکعب در روزونفتاي سبک80000 بشکه درروز تولید خواهد شد. گاز گنبدي از 15 حلقه چاه منطقه پازنان-2 تولید می شود .

این گاز پس از ورود به 9 تفکیک گر ورودي فشار آن از حدود 200 بار در سر چاه به 172 بار در جداکننده هاي ورودي کاهش می یابد . گاز حاصل از جداکننده ها به وسیله یک خط لوله 24" و مایعات گازي استحصال شده به وسیله دو خط لوله 8" به کارخانه ارسال می گردد . کارخانه از چهار واحد 100/200/300/400 که کاملاً مشابه همدیگر می باشند ساخته شده است گاز و مایعات گازي پس از فراورش در مراحل مختلف - آب گیري، کاهش فشار ، کاهش دما و تثبیت نفتا - به گاز سبک جهت تزریق در میادین نفت و محصول نفتا تبدیل می شود. 3]و[7

-3روش کار

مطالعات این پژوهش در سه دسته خلاصه گردید

-1  مطالعات کتابخانه اي به منظور شناخت تحقیقات انجام شده و تئوري مربوطه

-2  نمونه برداري و سنجش پارامترهاي پساب

-3  تجزیه و تحلیل نتایج

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید