بخشی از مقاله

چکیده

استخراج حلالی یکی از روشهای تصفیه فاضلابهای صنعتی و پسابهای معدنی است، در این تحقیق تاثیر غلظت استخراجکننده D2EHPA - دی--2 اتیل هگزیل فسفریک اسید - بر میزان استخراج فلز روی از پساب کارخانه روی مجتمع تغلیظ سرب و روی انگوران بررسی شده است، غلظت مناسب برای استخراج کننده،11 درصد حجمی درنظر گرفته شد، سپس اسیدیسته محلول استریپ مورد بررسی قرار گرفت و محلول با اسیدیته 81 گرم بر لیتر برای مرحله استریپ انتخاب شد.

واژههای کلیدی: استخراج حلالی، تصفیه، فاضلاب، استخراجکننده، استریپ.

مقدمه

 تاثیرات زیست محیطی پسابهای معدنی پسابهای معدنی در مناطق اطرافشان مشکلی جدی و اساسی محیط زیستی ایجاد میکنند. این پسابها شامل غلظت بالایی از فلزات سنگین هستند که منابع آبهای سطحی و زیرزمینی و خاکها را آلوده میکنند. فلزات سنگین و پایه آنهایی هستند که دانسیته بزرگتر از 5 دارند و مجموعا شامل 38 عنصر میباشند.

در مناطق معدنی ممکن است. همه این عناصر یافت نشوند. برخی از این عناصر که حضور آنها موجب نگرانی است عبارتند از: روی، مس، سرب، کادمیوم و جیوه. برخی از فلزات حتی در غلظت کم، اگر به طور منظم مصرف شوند کشنده هستند. فلزات سنگین برای آبزیان بسیار سمی بوده و زندگی آنها را به خطر میاندازند. بسیاری از فلزات سنگین با غلظتهای بالا اثرات کشنده مهمی روی ماهیها و سایر آبزیان دارند و اکولوژی رودخانهها را ویران میسازد.

فلزات سنگین میتوانند در لابهلای ذرات تشکیلدهنده خاکها قرار گیرند و اثرات زیست محیطی دراز مدتی را به بار آورند. بسیاری از فلزات سنگین با غلظتهای بالا بر رشد گیاهان اثر نامطلوبی دارند. در شرایط معدنی خاص ممکن است تنها تعدادی از فلزات در غلظتهای بالا و خطرناک یافت شوند که در صورت تولید پسابهای اسیدی معدن، این فلزات به محیط زست اطراف حمل شوند. آبهای اسیدی ناشی از معادن زغالسنگ و سولفوری که حاوی غلظت های بالای فلزات سنگین هستند.

اثرات زیست محیطی بسیاری به بار میآورند. اگر نتوان از به وجود آمدن پسابهای اسیدی جلوگیری کرد، بایستی آنها را با استفاده از فرآیندهای شیمیایی و یا بیولوژیکی تصفیه نمود تا اثرات آن بر محیط زیست حذف و یا به حداقل برسد و یا در حد استانداردهای قابل قبول برای آب کاهش داده شود. روشهای شیمیایی زیادی برای تصفیه پساب از فلزات سنگین وجود دارد که یکی از آنها روش استخراج حلالی است که در بخش بعدی به اجمال توضیح داده شده است.

تئوری و مکانیزم استخراج حلالی استخراج با حلال آلی یک فرآیند شیمیایی است که در آن محلول حاصل از لیچینگ که دارای فلز مورد نظر است با یک حلال آلی غیرقابل اختلاط ترکیب میشود، یک کمپلکس با ترکیب پیچیده فلزی آلی تشکیل میشود، بنابراین یون فلز مورد نظر موجود در فاز آبی به فاز آلی منتقل میشود سپس اجازه داده میشود تا دو فاز از یکدیگر جدا شوند . شمایی از از فرایند استخراج با حلال آلی قابل مشاهده است که در آن R ماده آلی و M1 و M2 گونههای فلزی هستند که در فاز آبی قرار دارند.

آنگاه فرآیند با تماس فاز آلی بارگیری شده با محلول آبی که قادر به انتقال و بازگرداندن فلز مورد نظر به فاز آبی است، تکرار می-شود - استریپینگٌ - . فاز آبی که بدین ترتیب بدست میآید یک محلول خالص و غلیظ شده است که برای بازیابی فلز مناسب می-باشد، در حالی که فاز آلی تخلیه شده از فلز برای بازیافت مناسب است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید