بخشی از مقاله

چکیده:

امروزه با توجه به تغییر کردن نیازهای جوامع بشری و همچنین دقت درعمل و صرفه جویی در وقت ،بیشتر کارها ی روزمره به صورت ماشینی ×و اتوماسیون انجام می شود.

این مقاله یک سیستم را به شما معرفی می کند که به وسیله ی آن می توان کارهای خارق العاده ای انجام داد.

مدار این سیستم شامل 5 عدد LED می باشد که وضعیت عملکرد رله ها را موقع دادن فرمان نشان می دهد.

در قسمت تغذیه ی مدار از یک ترانس 1500 میلی آمپری با ورودی 220 ولت استفاده شده است.

در بخش 2 قسمت - ب - ، توضیح مختصری در مورد رله و نحوه ی فعال کردن آن داده شده است.

بخش 2 - ج - ،قسمت اصلی یا پروسسور هوشمند تشخیص و ارسال فرامین می باشد.

برنامه ی میکرو کنترلر ATMEGA8 ارائه شده است.

شماتیک مدار در شکل 2 نمایش داده شده است.

مدار شبیه سازی شده با استفاده از نرم افزار PROTEUS در شکل - - 4داده شده است.

- .1مقدمه:

بطور خیلی ساده Tele Switch این امکان را به شما می دهد که از طریق تماس با یک خط تلفن دم دست و یا تلفن همراه از هر کجای جهان که باشید، برنامه های متنوع وکارهای عجیبی را در منزل خود انجام دهید.

بطورخلاصه کنترل منزل خود را در اختیار داشته باشید مثلا اگر در مسافرت هستید برای گمراه کردن سارقین احتمالی در ساعات دلخواه چراغ یا رادیو و یا تلویزیون منزل را به مدت مشخصی که صلاح می دانید روشن یا خاموش کنید و البته می توانیم یک باتری نیز برای مدار تعبیه کنیم تا در نبودن برق بتوانیم با مدار ارتباط برقرار کنیم .

- .2قسمت های مختلف مدار:

.2الف - قسمت تغذیه مدار:

در این قسمت می توان از یک ترانس 1500 mA با ولتاژ ورودی 220 V استفاده کرد که با استفاده از یک مدار یکسوساز می توان ولتاژ مورد نیاز این مدار را تامین کرد - یک عدد پل دیود کوچک معمولی و خازن صافی - .

.2ب - قسمت رله و نحوه فعال کردن آنها:

همانطور که قبلا اشاره شد ، در این قسمت از 5 عدد رله 5 ولتی برای استفاده از خروجی آنها جهت راه اندازی وسایل برقی استفاده شده است. به موازات هر کدام از رله ها یک عدد LED سری شده با یک مقاومت 330 قرار دارد تا با روشن و خاموش شدن آن ها وضعیت باز و بسته بودن رله ها مشخص شود. ولتاژ لازم برای تحریک رله ها از طریق چهار عدد ترانزیستور به شماره 2N3904 تامین می شود.

در صورت استفاده از ترانزیستور معادل،باید به تطبیق و تشابه مشخصات و ترتیب پایه های انها دقت کافی مبذول شود تا هیچگونه مشکلی پیش نیاید.

.2ج - قسمت اصلی یا پرو سسور هوشمند تشخیص و ارسال فرامین:

این قسمت مهمترین بخش مدار بوده و تمامی فرامینی که مستقیمااز طریق شماره گیر مدار یا توسط پالس های تلفن به آن می رسد، توسط ای سی میکروی ATMEGA 8 برنامه ریزی شده و در این قسمت تشخیص داده شده و پردازش می گردد و متناسب با آنها دستور لازم برای فعال یا غیر فعال شدن رله ها و LEDهای نمایشگر ارسال می شود.

وظیفه آی سی MT8870 این است که تن های انتقالی از طریق شماره گیر تلفن را با توجه به عددی که زده شده است رادریافت، و به همان عدد منتهی به صورت کد های دیجیتالی تبدیل کند - این آی سی نسبتا کمیاب است - .

- .3 مدار دریافت پالسهای تلفن و ارسال صدا:

این قسمت توسط یک عدد اپتوکوپلر از خط تلفن کاملا مجزا بوده و هیچ ارتباطی با مدار و منبع تغذیه مدار ندارد . و تا زمانی که ورودی این قسمت به پریز تلفن وصل نباشد، هیچگونه جریانی در آن جاری نمی شود و LED مربوطه روشن نخواهد شد.

در حالت عادی مدار خاموش می باشد وقتی تلفن شروع به زنگ خوردن می کند آی سی MT8870 از طریق چوک شروع به کار می کند. این آی سی که به اپتوکوپلر وصل و از آنجا به میکرو مرتبط هست باعث می شود pinc.5 میکرو که همان پایه ی 28 میکرو می باشد تحریک شود. از این به بعد میکرو وارد عمل شده و طبق برنامه ای که به آن داده شده می تواند مدتی صبر کند بعد رله ی مربوط به ورودی خط تلفن را به حالت وصل درآورد. حالا شخص مورد نظر پشت تلفن می تواند شماره ی مربوط به رله ها را وارد کرده و MT8870 آنها را به دیجیتال و قابل فهم برای میکرو تبدیل کند. میکرو نیز از طریق همین داده ها و برنامه ی خود رله ها را به حالت روشن یا خاموش درمی آورد.

به دلیل بالا بودن ولتاژ تلفن - در حالت طبیعی 50 V و در حالت زنگ زدن - 110 V از یک اپتوکوپلر استفاده شده تا جهت ایزوله کردن مدار از قسمت های دیگر مدار مورد استفاده قرار گیرد و آسیبی به مدار وارد نشود - اپتوکوپلر یک آی سی چهار پایه است که داخل آن یک فتودیود و یک ترانزیستور وجود دارد که پایه بیس ترانزیستور توسط فتودیود تحریک می شود از این قطعه جهت ایزوله کردن مدار از قسمت های دیگر مدار مورد استفاده قرار می گیرد - .

- .4استفاده از دستگاه و روشن و خاموش کردن کانالها از راه دور:

وقتی که دستگاه را در محل مورد نظر نصب کردید، از هر نقطه دلخواهی از طریق خط تلفن و یا موبایل می توانید با دستگاه تله سوییچ ارتباط برقرار کرده و دستگاه هایی را که به آن وصل کرده اید روشن یا خاموش کنید.

.4الف - روش برقراری ارتباط:

شماره تلفن خود را بگیرید - شماره تلفنی که تله سویچ به آن متصل است - گوشی را نگه دارید تا چندین بار زنگ بزند - بستگی به برنامه ریزی شما دارد در اینجا 3 بار - ارتباط برقرار می شود. برای وارد کردن برنامه ها، به یک تلفن که دارای سیستم شماره گیری تن است نیاز مندیم.

نکته: اگر در تنظیم برنامه ها 15 ثانیه مکث کنید دستگاه ارتباط را قطع میکند.

نکته: اگر فراموش کنیم که موقع خروج ارتباط را قطق نکنیم، نیز بعد از 15 ثانیه ارتباط قطع می شود.

عدد مورد نظر خود را از جداول 1 و 2 زیر انتخاب نموده و با کیبورد تلفن بزنید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید