بخشی از مقاله

چکیده

سلستین یک ترکیب سولفاتی از استرانسیم می باشد که در طبیعت یافت می شود. ایران دارای منابع عمده با خلوص های متفاوتی از سلستین می باشد. این پروژه بر روی سنگ معدن سلستین واقع در یاسوج جهت تبدیل آن به کربنات استرانسیم-یکی از مهمترین ترکیبات استرانسیم - انجام گرفت که سنگ معدن سلستین پس از انجام مراحل کانه آرایی تا رسیدن به دانه بندی +63-90 میکرومتر آسیاب کاری، اسید شویی و سپس در محفظه دمای ثابت در شرایط هم زدن 400 دور در دقیقه جهت انجام فرایند مضاعف و بررسی پارامترهای دما، زمان و کربنات سدیم بیشتر از نسبت استوکیومتری مورد واکنش قرار داده شد. محصول حاصل شده خالص سازی، بازده تبدیل محاسبه و مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاکی از topochemical بودن واکنش می باشندکه اثرات بررسی شده زمان و دما بازده تبدیل را بهبود می بخشند. ازنشت کربنات استرانسیم خالص سازی شده پودری با متوسط دانه بندی 1/6 میکرو متر حاصل گردید که نتایج حاصل از XRD و Average Particle Size بیانگر این موضوع می باشند.

مقدمه:

از میان ترکیبات مختلف استرانسیم، کربنات آن بیشترین کاربرد را دارد و با توجه به اینکه بقیه ترکیبات استرانسیم نیز از کربنات تولید می شوند تقریبا تمامی سلستین - سولفات استرانسیم - تولید شده برای تبدیل به کربنات استرانسیم، مصرف می شود. نیترات، کرمات، هگزا کلرید وهیدرواکسید استرانسیم، از کربنات استرانسیم تولید می شوند. - صالح پوریانه سری ، - 1377 از کربنات استرانسیم در شیشه لامپ تصویر رنگی، شیشه های مخصوص لعابها، در تصفیه و الکترولیز روی ، تولید فریت های سرامیکی و سایر ترکیبات استرانسیم دار استفاده می شود.

- صالح پوریانه سری ، - 1377 از کرمات استرانسیم به عنوان یک رنگ دانه ضد خوردگی که با آزاد کردن یون کروم در رنگ در مقابل سولفاتها، پوشش مناسبی را ایجاد می کند همچنین برای روکش سیم پیچها و پوشش برای آلیاژهای آلومینیم به کار می رود. - صالح پوریانه سری ، - 1377 هگزا کلرید استرانسیم آبدار در خمیر دندانهای ضد حساسیت به کار می رود. این خمیردندان حاوی کلرید استرانسیم است که امکان جایگزینی کلسیم توسط استرانسیم برای تشکیل یک هیدروکسی آپاتیت استرانسیم فراهم می کند که در روی دیواره های عاج، روکشی به عنوان محافظ برای جلوگیری از حساسیت بوجود می آورد.

- صالح پوریانه سری ، - 1377 هیدروکسید استرانسیم در صنعت صابون سازی و روغن سازی به کار می رود. گریسهای استرانسیم دار که در ترکیب آنها هیدروکسید استرانسیم به کار رفته در مقابل اکسیداسیون ، تجزیه شدن و در تغییرات حرارتی مقاوم هستند. ضمنا محافظ بسیار خوبی در مقابل خوردگی و رطوبت هستند. ساختمان گریس هنگامی که در معرض کارهای مکانیکی قرار می گیرند مقاومت خوبی نشان می دهد.

- صالح پوریانه سری ، - 1377 با توجه به کاربردهای ذکر شده برای ترکیبات استرانسیم، دستیابی به کربنات استرانسیم با خلوص بالا قابل توجه است که خود نیاز به استفاد از سنگ معدن سلستین با خلوص بالا می باشد از طرفی بعضی مناطق دارای منابع معدنی با عیار کم، متوسط و بالا میباشند که استفاده از تمامی آنها جهت دستیابی به سلستین با خلوص بالا به فراوری مینرالی و فراوری شیمیایی نیاز دارند - - Hong,1993 فراوری مینرالی سلستین به روشهای متعددی از قبیل سنگ جوری دستی، روشهای ثقلی، فلوتاسیون،کلسیناسیون،اسید شویی انجام می گیرد که انتخاب روش فرآوری به نوع ناخالصی موجود در سنگ معدن بستگی دارد. فراوری شیمیایی آخرین مرحله تهیه کربنات استرانسیم میباشد. دو روش عمده برای اینکار عبارتند از: - Adams, 1975 -

✓    روش خاکستر سیاه - BA - 1 که تکلیس2 نیز نامیده می شود.

✓    روش خاکستر قلیا - SA - 3 که به تبدیل مستقیم4 و تجزیه مضاعف5 در منابع متفاوت نام گذاری شده است.در حال حاضر هیچکدام از این دو روش را نمیتوان کامل و ایدهآل دانست. اما تولید به روش BA نسبت به SA معمول تر است. هم اکنون اغلب تولید کنندگان در جهان از روش BA استفاده میکنند. روشهای دیگری که برای تولید کربنات استرانسیم بکار رفته اند ولی به دلیل هزینه بالای آنها مگر در مقیاس کوچک، عمومیت چندانی ندارند عبارتند از - - Arshad, 1986 الف - واکنش سلستین با کربنات سدیم در دمای 8500C در کلرید سدیم مذاب

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید