بخشی از مقاله

چکیده

استفاده از بتن آسفالتی به عنوان لایه رویه در روسازیهای انعطافپذیر از گذشته دور رایج میباشد. با توجه به شرایط موجود و اتمام پذیر بودن منابع تولید قیر که جزء لاینفک بتن آسفالتی بوده و بازار مناسبتر آن جهت صادرات در مقایسه با سیمان و افزون برآن تولید روز افزون سیمان در کشور، استفاده از این عامل تثبیتی مد نظر مدیران کلان کشور قرارگرفته است. در این مقاله به بررسی جایگزین نمودن اساس تثبیت شده با سیمان - Cement Treated Base - با مخلوط تراش آسفالت با سیمان - نوع خاصی از لایه - Full Depth Reclamation در روسازی صلب فرودگاهی از منظر مقاومت و دوام و به منظور جلوگیری از فرسایش زمین - تولید مصالح دانه ای زیراساس - و استفاده از تولید ملی - افزایش تولید سیمان - و در نهایت کمک به اقتصاد پروژه پرداخته شده است.

-1 مقدمه

از الزامات مدیریت روسازی ترمیم و نگهداری به موقع آن جهت جلوگیری از گسترش خرابیهای موجود در سطح رویه های بتن آسفالتی راههای اصلی و فرعی و همچنین بخشهایی از سطوح پروازی در دوره بهره برداری میباشد. بسته به نوع ترک های مشاهده شده و دلایل پیدایش آن در زمان بهره برداری از رویه، راهکارهای سطحی و عمقی جهت ترمیم ترک های مشاهده شده را پیشروی مهندسان قرار میدهد.  لیکنبعضاً به دلیل مختلفی از جمله، اقتصاد، ایمنی، رعایت اصول فنی پیشنهاد شده در آیین نامه های داخلی و خارجی و مواردی از این دست،عملاً ترمیم رویه مناسب نبوده و میبایست نسبت به تعویض آن با رویه جدید اقدام نمود.

از طرفی دیگر به دلیل عدم دسترسی به منابع قرضه مناسب در تمامی مناطق، مشکلات تامین مصالح دانه ای مورد استفاده در بتن آسفالتی پیشرو خواهد بود.
به دلایل فوق در چند دهه اخیر استفاده از بازیافت آسفالت در دنیا مرسوم شده و به عنوان یک روش جایگزین جهت ساخت سازه روسازی جدید با هزینه کمتری نسبت به استفاده از مصالح منتخب، رایج گردیده است. در این مقاله بررسی در خصوص امکان پذیری جایگزینی اساس تثبیت شده با سیمان - - CTB با نوع خاصی از لایه - FDRمخلوط تراش آسفالت با سیمان - در روسازی صلب فرودگاهی با درنظر گرفتن اهداف ذیل انجام میپذیرد:

. استفاده از تولید سیمان داخلی

. کاهش استفاده از تثبیت کننده قیر و مشتقات آن به عنوان یک منبع تمام شدنی، استفاده از مصالح حاصل از تراش آسفالت قدیمی و جلوگیری از اثرات زیست محیطی حاصل از تولید نخاله

·    جلوگیری از فرسایش زمین با حذف مصالح دانه ای اساس مورد استفاده در روسازی فرودگاهی

·    حصول مقاومت و دوام مشابه لایه اساس تثبیت شده با سیمان

·    کمک به اقتصاد پروژه و عدم نیاز به مصالح منتخب دانه بندی شده در سنگ شکن با استفاده از مصالح بازیافت شده

-2 معرفی لایه - Full Depth Recalamation -

لایه FDR ترکیبی از مصالح خرده تراش بتن آسفالتی ، اساس و یا زیر اساس قدیمی، سیمان و یا عامل تثبیت کننده دیگر بهمراه آب میباشد. بر اساس فرآیند اختلاط مواد مذکور این لایه به صورت درجا و یا در کارخانه - بچینگ - و انتقال آن به محل، اجرا میگردد. بازیافت بتن آسفالتی و استفاده مجدد از مصالح تراشیده شده - - Recycle Asphalt Pavement- RAP که جزء روشهای تعمیر و نگهداری اساسی به شمار میآید، به روشهای ذیل انجام میشود:

·    بازیافت گرم

·    بازیافت گرم درجا

·    بازیافت سرد

·    تراش سرد

از مخلوط حاصل از ترکیب RAP ، جوان ساز، آب و یک یا دو عامل تثبیت کننده در ساخت رویه راه های فرعی و یا به عنوان لایه جایگزین بیس تثبیت شده در راه های اصلی و یا فرودگاه استفاده میگردد.

-3 تعیین طرح اختلاط Mix Design

جهت استفاده از مصالح تراشیده شده آسفالت در لایه FDR نیاز به تعیین میزان رطوبت بهینه و عامل تثبیت کننده - سیمان، کف قیر، آهک، خاکستر بادی و یا ترکیبی از آنها - و یا به تعبیری طرح اختلاط میباشد. بدین منظور ابتدا دانه بندی مصالح تراشیده شده تعیین و سپس از روی جدول پیشنهاد دهنده عامل تثبتی بر اساس دانه بندی مصالح تراشیده شده - جدول - 1، نسبت به تعیین حداقل یک و یا چند عامل تثبیتی متناسب با مصالح اقدام میگردد.اگر یک عامل تثبیتی متناسب با مصالح باشد، همان عامل تثبیتی حاکم در طرح اختلاط خواهد بود و در صورتی که مصالح تراشیده شده با چند عامل تثبیتی سازگار باشد، عامل اقتصاد در تعیین عامل تثبیتی تعیین کننده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید