بخشی از مقاله

خلاصه

مدول دینامیکی - |E*| - یکی از مهمترین ورودیها برای طراحی روسازی آسفالتی به روش مکانیستیک - تجربی آشتو - MEPDG - است. در این راستا ساخت منحنیهای اصلی مدول دینامیکی بهترین معرف رفتار ویسکوالاستیک لایههای آسفالتی روسازی راهها میباشد. تعیین منحنی اصلی مدول دینامیکی برای لایههای آسفالتی یکی از مهمترین چالشهای پژوهشگران و موسسات تحقیقاتی در سالهای اخیر بوده است. راهنمای طراحی MEPDG برای تعیین منحنی اصلی مدول دینامیکی لایههای آسفالتی روسازیهای در حال بهرهبرداری، سه سطح مختلف طراحی ارائه کرده است:

در سطح 1، نیاز به انجام آزمایش FWD در محل و مغزهگیری برای تعیین خصوصیات حجمی مخلوط جهت استفاده از رابطه پیشبینی مدول دینامیکی ویتزاک است. در سطح 2، آزمایش مدول برجهندگی روی مغزههای گرفته شده از محل و نیز تعیین خصوصیات حجمی مورد نیاز است. در سطح 3، نیازی به انجام آزمایشهای میدانی و آزمایشگاهی نیست و با تعیین رتبهبندی وضعیت ظاهری روسازی و نیز با دانستن مقادیر تیپ خصوصیات مصالح، تخمین مناسبی از منحنیهای اصلی مدول دینامیکی به دست میآید.

این پژوهش در پی تحلیل سطوح سهگانه روش طراحی مکانیستیک - تجربی روسازی آشتو - MEPDG - برای تعیین منحنی اصلی مدول دینامیکی لایههای آسفالتی روسازیهای در حال بهرهبرداری با مقایسه مدولهای میدانی و آزمایشگاهی و در نهایت ارائه پیشنهادهایی برای توسعه و بهبود روش با استفاده از محاسبات بازگشتی دادههای آزمایش FWD است.

1.    مقدمه

ارزیابی وضعیت روسازی از لحاظ سازهای و عملکردی، نقش مهمی در فعالیتهای تعمیر و نگهداری که به صورت روشمند تحت عنوان مدیریت روسازی مطرح است، دارد. در این میان ارزیابی سازهای روسازی به لحاظ این که در برنامهریزی و مدیریت فعالیتهای اساسی تعمیر و نگهداری مانند روکش تاثیر قابل ملاحظهای دارد، بیشتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است

با توسعه روش طراحی مکانیستیک - تجربی روسازی آشتو - MEPDG - 4، نیاز به تعیین دقیق وضعیت سازهای روسازیها بیش از پیش افزایش یافته است. مدول دینامیکی - |E*| - به عنوان مشخصه مکانیکی مواد ویسکوالاستیک از جمله لایههای آسفالتی یکی از مهمترین ورودیهای MEPDG برای طراحی و بهسازی روسازی آسفالتی است. تعیین منحنی اصلی مدول دینامیکی5 برای لایههای آسفالتی یکی از مهمترین چالشهای پژوهشگران و موسسات تحقیقاتی در سالهای اخیر بوده است.

انجام آزمایش استاندارد مدول دینامیکی روی نمونههای با ابعاد مشخص و استفاده از مدلهای تجربی پیش بینی مدول دینامیکی روسازی با استفاده از خواص حجمی مخلوط و نیز مشخصات ویسکوزیته قیر، روشهای عمده تعیین این مدول هستند. در این میان همبستگی بین مدول به دست آمده از این روشها و مدول واقعی روسازی در محل، همواره به عنوان چالشی در ارزیابی روشهای فوق مطرح بوده است.

این پژوهش در پی تحلیل روش طراحی مکانیستیک - تجربی روسازی آشتو - MEPDG - برای تعیین منحنی اصلی مدول دینامیکی لایههای آسفالتی روسازیهای در حال بهرهبرداری با مقایسه مدولهای میدانی و آزمایشگاهی و در نهایت ارائه پیشنهادهایی برای توسعه و بهبود روش با استفاده از محاسبات بازگشتی دادههای آزمایش FWD است.

.2  مدول دینامیکی مختلط

یکی از پارامترهایی که برای تعیین رابطه تنش و کرنش مصالح ویسکوالاستیک به کار میرود، مدول دینامیکی مختلط1 است. این مدول شامل دو بخش حقیقی و غیرحقیقی است که بخش حقیقی آن معرف خصوصیت ارتجاعی و بخش غیرحقیقی آن نشان دهنده خصوصیت میراییپذیری درونی مواد میباشد.

برای یک ماده ویسکوالاستیک خطی مانند مخلوط آسفالتی، رابطه بین تنش و کرنش در یک بارگذاری سینوسی پیوسته، توسط مدول دینامیکی مختلط - E* - به شرح رابطه - 1 - مشخص میشود. توضیح آن که مدول دینامیکی به صورت نسبت دامنه تنش سینوسی در هر زمان داده شده t و فرکانس زاویهای ، در همان زمان و همان فرکانسی که نتایج آزمایش در حالت پاسخ پایدار قرار داشته نشان داده میشود:        
که در این رابطه بیشینه تنش2،  بیشینه کرنش3،  زاویه فاز بر حسب درجه،  سرعت زاویهای و t زمان بر حسب ثانیه است. مدول دینامیکی به عنوان مقدار - بزرگی - مدول دینامیکی مختلط تعریف میشود

.3  تعیین مدول دینامیکی بتن آسفالتی

مدول بتن آسفالتی تابعی از دما، نرخ بارگذاری، عمر و خواص مخلوط از جمله سختی قیر، دانهبندی مصالح سنگی، درصد قیر و درصد فضای خالی میباشد. برای در نظر گرفتن تاثیرات دما و نرخ بارگذاری، مدول بتن آسفالتی در همه سطوح تحلیل و طراحی در روش MEPDG توسط منحنیهای اصلی که در دمای مرجع 21 درجه سانتیگراد ساخته میشوند، تعیین میگردد - آشتو5، . - 2004 شکل - 1 - شمائی از تجهیزات آزمایش مدول دینامیکی را در آزمایشگاه نشان میدهد.

منحنیهای اصلی با استفاده از اصل برهم نهی زمان بارگذاری - دما ساخته میشوند. ابتدا یک دمای استاندارد مرجع انتخاب شده - در این مورد، 21 درجه سانتیگراد - و سپس دادهها در دماهای مختلف با توجه به زمان بارگذاری، انتقال داده میشوند تا همه منحنیها در یک تابع یکنواخت و واحد ادغام شوند. در این حالت منحنی اصلی مدول دینامیکی تابعی از زمان و بیانگر خصوصیات وابسته به زمان بارگذاری خواهد بود. مقدار انتقال منحنیهای مورد نیاز در هر دما نیز وابستگی دمایی مصالح را نشان میدهد. بنابراین هر دو منحنی اصلی و عامل انتقال برای توصیف کامل تاثیر دما و نرخ بارگذاری مورد نیاز هستند. شکل - 2 - یک منحنی اصلی ساخته شده در این حالت را نشان میدهد.

الف - دستگاه UTM    ب - نحوه جایگیری LVDTها روی نمونه

شکل :1 تجهیزات آزمایش مدول دینامیکی

شکل :2 نمونهای از ساخت منحنی اصلی مدول دینامیکی

منحنی اصلی مدول دینامیکی میتواند توسط تابع سیگمویدالS - 1 شکل - مطابق رابطه زیر تعیین شود:

که در آن مدول دینامیکی و پارامترهای رگرسیونی،  برابر مقدار کمینه مدول دینامیکی و نشان دهنده مقدار بیشینه مدول دینامیکی است. همچنین زمان بارگذاری در دمای مرجع ونیز پارامترهای توصیف کننده شکل تابع سیگمویدال هستند.    

پارامترهای رگرسیونی و بستگی به دانهبندی مصالح سنگی، درصد قیر و درصد فضای خالی مخلوط آسفالتی دارند. پارامترهای رگرسیونی و وابسته به مشخصات قیر و مقادیر هستند. تابع سیگمویدال وابستگی زمانی مدول را در دمای مرجع توصیف میکند، در حالی که عاملهای انتقال وابستگی دمایی مدول را نشان میدهند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید