بخشی از مقاله

-2 مواد و روش ها:

ساقه زرشک از ضایعات کشاورزی است که در پژوهش حاضر به عنوان جاذب مورد استفاده قرار گرفته است. رنگزای رودامین B، اسید سیتریک، اسید کلریدریک ،سود سوزآور و دیگر مواد شیمیایی مورد استفاده از شرکت Merck تهیه گردیدند. برای اندازه گیری تغییرات غلظت رنگزا از دستگاه اسپکتروفوتومترمدل Jenway 6065 ، pH متر HANNA ، سانتریفوژ Hettich ، آون Memmert و همزن مغناطیسی IKA استفاده شد. رودامین B با فرمول شیمیایی C28H31N2O3Cl یک رنگ سنتزی است که در دسته رنگهای کاتیونیک قرارمیگیرد و در پساب صنایع نساجی به مقدار زیاد یافت می شود.

-1-2 اصلاح سطح جاذب

جهت اصلاح جاذب، حدود 6 گرم از پودر ساقه زرشک را در 40 سی سی اسید سیتریک 0.6 مولار ریخته و توسط همزن به مدت 30 دقیقه همزده شد. سپس آنرا از کاغذ صافی عبور داده و داخل آون 50 درجه به مدت یک شب قرار گرفت تا خشک شود. سپس به مدت 90 دقیقه در دمای 120 درجه سانتیگراد قرار گرفت. پس از سرد شدن با حدود 1500 سی سی آب مقطر 70 درجه سانتیگراد به آرامی شستشو داده شد و جهت خشک کردن مجدد در آون 50 درجه به مدت 24 ساعت قرار گرفت. جاذب تهیه شده در آزمایشهای جذب مورد استفاده قرار گرفت.

-2-2 آزمایشات جذب

به منظور بررسی میزان حذف آلاینده طی عمل جذب سطحی، تغییرات غلظت باقیمانده محلول رودامین B با اندازه گیری در یک سیستم ناپیوسته با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتری در طول موج ماکزیمم 555 نانومتر تعیین گردید. به منظور بررسی تاثیر عوامل مختلف همچون pH ، غلظت آلاینده، مقدارجاذب مصرفی، زمان تماس و حضور آنیون ها با انتخاب شرایط پایه - غلظت محلول 10 ppm ، مقدارجاذب 0/5 گرم، دور همزن - 300 rpm آزمایش ها طراحی شدند. برای محاسبه ظرفیت جذب یا مقدار رنگ جذب شده به ازای واحد وزن جاذب از رابطه 1 و برای محاسبه بازده حذف ماده رنگزا از محلول از رابطه 2 استفاده شد. که در اینجا Co و Ct به ترتیب غلظت اولیه و غلظت ماده رنگزا در زمان t بر حسب میلی گرم بر لیتر می باشند. V حجم محلول بر حسب لیتر و M جرم جاذب بر حسب گرم می باشد.

-3 نتایج و بحث:

-1-3 تاثیر غلظت اولیه

تغییرات درصد حذف ماده رنگزای رودامین B از محلول بر حسب زمان فرایند برای غلظت های مختلف از ماده رنگزا مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل از آن در شکل 1 آمده است. همانطور که ملاحظه می شود با افزایش غلظت رنگزا، درصد حذف آن کاهش می یابد که این امر نشان دهنده این حقیقت است که جذب رنگزای رودامین B به شدت تابعی از غلظت اولیه محلول است. این پدیده را می توان این گونه توضیح داد که در غلظت های کم، میزان رنگزای رودامینB در مقایسه با مکان های موجود بر روی سطح جاذب کمتر می باشد اما با بالا رفتن غلظت رنگزا در محلول، مکان های موجود بر روی سطح جاذب در مقایسه با رنگزا بسیار کمتر شده در نتیجه درصد جذب کاهش می یابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید