بخشی از مقاله

چکیده

با کاهش فشار در مخزن و بدنبال آن کاهش دبی تولیدی سیستم های فراز آوری مصنوعی به عنوان یکی از مهمترین گزینه های تولید مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله یکی از میادین جنوب ایران که در مرحله کاهش فشار و افت تولید قرار دارد، با توجه به تاریخچه تولید چاه و افت فشار مخزن، حساسیت سنجی پارامترهای مختلف مخزن و چاه ازجمله فشار مخزن، میزان برش آب، نسبت گاز به نفت تولیدی و فشار سر چاهی با توجه به شرایط طراحی شده با استفاده از نرم افزار Prosper را مورد بررسی قرار داده و تاثیر منحنی عملکرد جریانی چاه و فشار درون لوله مغزی بر روی هم را مشاهده و تاثیر آن بر دبی تولیدی را مورد ارزیابی قرار داده است.

واژه کلیدی: برش آب، نسبت گاز به نفت تولیدی، فشار سرچاه، فشار مخزن

-1 مقدمه

اگر چه امروزه از روشها ی مختلف فراز آور ی مصنوعی در صنعت استفاده می شود ولی فراز آور ی با گاز تنها روشی است که به روش طبیعی برداشت نفت از مخزن شبیه است در فراز آوری با گاز، از تزریق گاز پر فشار برا ی بالا آوردن نفت موجود در چاه استفاده می شود. فشار مخزن آنقدر است که ستون نفت را تا ارتفاع معینی در چاه بالا می آورد، ا ین ارتفاع، ارتفاع استاتیکی نفت نامیده می شود. با تزر یق گازدرچاه ستون نفت فشار هیدرواستاتیکی وارد برته چاه توسط این ستون، کاهش می یابد، زیرا نفت توسط گازرانده شده وهمزمان چگالی نفت کاهش یافته و درنتیجه نفت مجددا شروع به جاری شدن میکند .برای تاسیسات فرازآور ی با گاز نیازبه کمپرسورها ی گازوشیرهای گاز می باشد فراز آور ی مصنوعی با گاز تقریبا بر ای تمام چاههای نفت مناسب می باشد.

از روش فراز آور ی با گاز بر ای مقاصد دیگر مثل زنده کردن چاهها یی که به طور طبیعی جریان می یابند، برای جریان دادن در جهت عکس چاههای تزریقی آب و برای تخلیه آب از چاههای نفتی نیز می توان استفاده نمود. در ادامه به مروری از مشاهدات گذشته می پردازیم.در سال 1930 اورن همکاران جریان یافتن مخلوط نفت و هوا در یک لوله عمودی را بررسی کردند. اورن یکی از افراد ی است که برای تعیین گرانروی مخلوط نفت و هوا تلاش بسیاری کرده است ، او از اختلاف سرعت دو فاز صرفنظر کرد و از افت فشار ایجاد شده ضر یب اصطکاک را به دست آورد و با تعیین عدد ر ینولدز در نهایت توانست گرانرو ی مطلق مخلوط در نسبت گاز به نفت را به دست آورد. او دریافت که تزریق بیش از حد گاز موجب کاهش گرانروی نمی گردد.

-2 مزایای گازرانی

.1 هزینه اولیه ابزار درون چاهی معمولا پایین می باشد.

.2 انعطاف پذیری این روش، با هیچ یک از روش های دیگر فرازآوری، قابل مقایسه نیست .تأسیسات را می توان به صورتی طراحی کرد که برای فرازآوری از نزدیک سطح، در شروع بهره برداری و برای فرازآوری از ته چاه در پایان بهره برداری و تخلیه نهایی مخزن کارساز باشد .گازرانی را می توان برای دبی های تولید از یک بشکه تا هزاران بشکه در روز طراحی نمود.

.3 میزان تولید را می توان از سطح زمین کنترل کرد.

.4 معمولا تولید شن برای گازرانی مسئله ساز نمی باشد.

.5 میزان انحراف چاه از حالت عمودی،تاثیری در فراز آوری به روش گاز رانی ندارد[1]

- 3 مطالعه موردی -1-3 تأثیر افزایش برش آب بر روی نفت تولیدی در فشارهای متفاوت مخزن در این حالت در فشار اولیه مخزن، تأثیر افزایش آب تولیدی بر روی دبی نفت را بررسی می کنیم . با توجه به اینکه با افزایش میزان آب و افزایش چگالی سیال درون لوله مغزی و افزایش افت فشار درون لوله نفت کمتری تولید می شود که نتایج حاصل شده، در جدول زیر می باشدهمان طور که در جدول بالا قابل مشاهده می باشد، میزان افزایش برش آب از % 20 به % 60 باعث می شود میزان دبی تولیدی 2647 بشکه کاهش یابد و افزایش آن به % 65 باعث می شود که دبی تولید به صفر برسد یعنی نمودارعملکرد جریانی چاه و فشار ورودی به لوله مغزی همدیگر را قطع نمی کنند و دبی طبیعی به صفر می رسد که نمودار آن را می توان در پایین مشاهده نمود .همچنین در جدول بالا به وضوح می توان میزان افزایشُافت فشار ناشی از چگالی به خاطر افزایش چگالی سیال مشاهده نمود که این باعث افزایش فشار ته چاه می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید