بخشی از مقاله

چکیده

پردازش ، شناسایی و ارزیابی شکستگی هاي طبیعی مخازن یک امر مهم و اجتناب ناپذیردر توصیف و تفسیر مخازن هیدروکربوري است .اولین گام در مدلسازي شکستگی ها،آنالیز شکستگی هاي طبیعی بصورت لرزه نگاري درون چاهی و از نوع چاه به چاه و استخراج پارامترهاي مهم وضروري جهت مدلسازي نمودن می باشد . شکستگی هاي طبیعی مخازن هیدروکربوري، قبل از حفاري گمانه وجود داشته و می توانند جهت مهاجرت سیال را تحت تاثیر قرارداده و با ایجاد سطوح مشترك با زمینه سنگ ، نقش مهمی را در بهره برداري از سنگ هاي با تراوایی کم ایفا کنند.

لاگ هاي تصویري ،یکی از مهمترین و موثرترین منابع اطلاعاتی براي مطالعه مخازن شکافدار و همچنین سرشت نمایی شکستگی هاي طبیعی هستند. در این مقاله به منظور تجزیه وتحلیل انواع شکستگی هاي طبیعی،شدت شکستگی ها ،نوع شکستگیها ،چگالی شکستگیها و جهت گیري شکستگیها در یک مطالعه موردي - تعداد سه چاه در یکی از میادین جنوب ایران - از لاگ هاي تصویري استفاده شده است . میانگین شکستگی هاي باز در چاه 57 A درجه با امتداد N32E ،در چاه B با میانگین شیب 60 درجه و روند N18E ودر چاه C با میانگین شیب 63درجه و دو روند N32E و N32W محاسبه شده است .

-1 مقدمه

بطور کلی شکستگی ها به صورت ترك ها و ناپیوستگی هاي فیزیکی تعریف شده و در مواردي که تنش هاي وارد بر سنگ از مقاومت نهایی سنگ بالاتر روند،حاصل می شوند. مخازن شکافدار طبیعی مخازنی هستند که به دلیل شکستگی هاي طبیعی ،تراوایی آن ها بهبود یافته و در نتیجه از شدت و بازدهی بالایی برخوردار هستند. به طور کلی،هیدروکربورها در خلل وفرج هاي زمینه تجمع یافته و از طریق شکستگی هاي تراوا به سمت چاه هاي تولیدي انتقال می یابند.

شکستگی هاي طبیعی در ابتدا توسط اطلاعات حفاري وبویژه هرزروي غیر منتظره گل شناسایی می شوند. قابلیت تولید بالاي این مخازن نیز یکی از نشانه هاي حضور شکستگی است . در نهایت وجود شکستگی ها بوسیله اطلاعات توصیفی مغزه ها و تفسیر نمودار هاي تصویري اثبات می گردد.

لاگ هاي تصویري از مهمترین منابع اطلاعاتی براي مطالعه مخازن شکافدار و تشخیص ماهیت و سرشت شکستگی ها هستند. هر پدیده صفحه اي شکل مانند لایه بندي ها و شکستگی ها که چاه را به صورت غیر قائم قطع کرده باشند،در استوانه چاه به شکل هندسی بیضی دیده شده و در لاگ هاي تصویري به صورت یک موج سینوسی شکل ظاهر و آشکار می شوند.

به منظور انجام آنالیز هاي شکستگی در میدان مورد مطالعه از نتایج تفسیر نمودارهاي تصویري سه چاه قائم استفاده شده است . این تحلیل ها شامل بررسی جهت گیري شکستگی ها ،دسته بندي شکستگی ها در قالب دسته شکستگی ،محاسبه و تحلیل لاگ هاي چگالی شکستگی به صورت لرزه نگاري درون چاهی و از نوع چاه به چاه و در نهایت تعیین نوع شکستگی ها - پراکنده ،خوشه اي - بوده است .

-2محدوده مورد مطالعه

مطالعه حاضر بر روي یکی از میادین کربناته و گازي جنوب ایران انجام شده است . در این مطالعه از نتایج تفسیر نمودارهاي تصویري در سه چاه C,B,A استفاده شده است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید