بخشی از مقاله

چکیده

هنگامیکه از یک مخزن بصورت طبیعی تولید می شود پس از مدتی با گذشت زمان از انرژی مخزن کاسته می شود و سیال بصورت طبیعی قادر به رسیدن به سطح نمی باشد که در اینصورت از روشهای فراز آوری مصنوعی استفاده می شود. در این مقاله با استفاده از نرم افزار Prosper بهترین مدل عملکرد جریانی چاه و فشار ورودی به لوله مغزی تخمین زده شده و همچنین ضمن بررسی خواص سیال چاه، نتایج آن را با داده های آزمایشگاهی مقایسه می نماییم.

واژه های کلیدی: منحنی عملکرد جریانی چاه، فشار ورودی به لوله مغزی، فراز آوری

مقدمه

با کاهش فشار در مخزن و بدنبال آن کاهش دبی تولیدی سیستم های فراز آوری مصنوعی به عنوان یکی از مهمترین گزینه های تولید مورد استفاده قرار می گیرند با پیشرفت روزافزون صنایع و تکنولوژی و همچنین افزایش جمعیت از یک و،ومحدود بودن و غیرقابل بازگشت بودن ذخایر نفت وگاز،لزوم بررسی وارائه راهکاری جهت استفاده بیشتر و بهینه از ا ین منابع بسیارحائزاهمیت می باشد. بدیهی است که باید روشهای علمی وتجهیزات جدیدی را برای تولیدبیشتر و بهینه ازمخزن نفتی در طی عمر مفید آن، فراهم آوریم. تقریبا تمام نواحی که دارای مخازن نفتی بزرگ می باشند دارای نشانه های سطحی است که حاکی از وجود نفت و گاز هستند.

بر اساس روشهای مستقیم و روشهای دیگر - از قبیل زمین شناسی و لرزه ای - می توان منطقه ای را برای ایجاد حفاری اکتشافی تعیین نمود.اگر مشاهدات اولیه و آزمایشات انجام شده در جهت مثبت پیش رفته باشد،احتمالا به مخزن دسترسی پیدا کرده ایم.چون سیال مخزن تحت فشار نیروهای طبیعی می باشد،اگر چاهی به داخل مخزن حفر شود بر اثر کاهش فشار بین مخزن و سطح زمین،سیال درون مخزن به طرف بالا جریان می یابد. در ادامه به مروری از مشاهدات گذشته می پردازیم.

در سال 1982 رابرت سل و همکاران با استفاده از روش ترسیمی براون نمودارهای تجربی که در این خصوص برای پیش بینی افت فشار درمسیرهای افقی و عمود ی تهیه شده بود ، نمودار عملکرد سیستم فرازآور ی با گاز را تهیه نمودند و نشان دادند که از لحاظ اقتصادی فقط یک نقطه از منحنی تولید نفت بر حسب تزریق گاز مقرون به صرفه است. در سال 1996 در کنگره صنعت گاز ، بوتیراگو ورود ریدگوئز یکی از مشکلات بهینه ساز ی سیستم فراز آوری با گاز به روش ترسیمی را عدم کارا بودن این روش برای چاههایی که سریع به تزریق گاز پاسخ نمی دهند، عنوان کردند.

اصول طراحی فرازآوری با گاز

همانطور که مرسوم است دو روش فراز آوری با گاز درصنعت مورد استفاده قرار می گردد ، روش پیوسته و روش منقطع که هرکدام ازاین روشها اصول مخصوص به خود را دارند و بنابر این به طور مجزا مورد بررسی قرار می گیرند. اساس دوروش فوق اینست که انرژ ی ناشی ازا نبساط گاز از فشار بالابه فشار پائین بر ای حرکت دادن سیال موجود در ستون چاه ویا فضاهای حلقوی مورداستفاده قرارمی گیرد.

فراز آوری به روش پیوسته

در گاز رانی پیوسته ، گاز با فشار نسبتا زیادی در پایین چاه به داخل ستون سیال تزریق می گردد.این گاز علاوه بر گاز محلول در نفت به وسیله یک یا چند فرآیند زیر سیال را به سطح زمین می رساند. کاهش گرادیان سیال و در نتیجه کاهش وزن ستون سیال که منجر به افزایش اختلاف فشار بین مخزن و جداره چاه می گردد.

سیستم گاز رانی پیوسته

فراز آوری به روش منقطع این مورد بر اساس تزریق منقطع گاز تنظیم شده است . در این حالت تزر یق گاز برا ی مدت مشخصی انجام می گیرد و بعد متوقف می گردد بعد از گذشت زمان مشخصی تزر یق گاز مجددا شروع و همین چرخه مرتبا تکرار می شود اصول سیکل فرازآوری منقطع در شکل زیر نشان داده شده است. تاسیسات سیستم فرازآوری با گاز بصورت منقطع معرفی نرم افزار یکی از نرم افزارهای مهندسی نفت می باشد، که کمک کننده مهندسان مخزن و تولید می باشد. این نرم افزار به طراحی چاه ها و بهینه سازی آن می پردازد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید