بخشی از مقاله

چکیده

در سال های اخیر پژوهش های زیادی در زمینه اختلالات یادگیری صورت گرفته است که پیشرفت خوبی را نشان داده و راه کارهای مناسبی ارائه شده است. می توان گفت یکی از مهارت های اساسی زندگی یادگیری است که هم رونق بخش زندگی و هم در دوام آن تأثیر دارد که باعث می شود ضرورت یادگیری به وجود آید. یکی از واقعیت های موجود مسأله اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان است و خانواده نیز نهاد اجتماعی موثر بر تکوین شخصیت تلقی می شود و حتی این واقعیت را باید پذیرفت که اختلافات خانوادگی تاثیری بسیار سوء بر سلامت روانی کودکان و نوجوانان دارد.
عوامل متعددی در ایجاد اختلال یادگیری یک کودک یا دانش آموز دخالت دارند و مهمترین عاملی که می توان نام برد، عامل فردی وخانواده می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش خانواده در اختلالات یادگیری می باشد و همچنین به شرایط موثر و مهم در یادگیری و وظایف خانواده در اختلالات یادگیری، درمان مشکلات یادگیری و راه های پیشگیری اشاره شده است.

واژه های کلیدی:اختلالات یادگیری، یادگیری، خانواده.

مقدمه

مهمترین فاکتوری که بسیار مورد توجه قرار گرفته، اختلال یادگیری1می باشد. مسئله حائز اهمیت این است که هر چه میزان یادگیری فرد بیشتر باشد، زندگی اش مؤثرتر و با مفهوم تر خواهد بود. می توان گفت که بین یادگیری و زندگی کردن ارتباطی پیوسته و منسجم وجود دارد به این دلیل که بیشتر فعالیت ها، رفتارها و گفتارهای انسان از زمان تولد تا مرگش بر اساس آنچه یاد می گیرد، صورت می پذیرد.یادگیری کارکردیست که با آن، دانش، رفتار ها، توانمندی ها یا انتخاب های به ترتیب درک یا تقویت و اصلاح می شوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب داده ها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گستره ی تجارب منجر شود. یادگیری در انسان می تواند بخشی از فرایند تحصیل، توسعه فردی، و تمرینات باشد که ممکن است هدفمند یا به وسیله انگیزش انجام شود.

مطالعه ی اینکه یادگیری چگونه رخ می دهد بخشی از روانشناسی تربیتی، عصب روانشناسی، تئوری آموزش و علوم پرورشی می باشد. یادگیری ممکن است در نتیجه ی خوگیری همانطور که در بسیاری از تیره های جنبندگان دیده شده است انجام شود یا اینکه می تواند نتیجه ی کارهای پیچیده ای نظیر بازی - که صرفا در جنبندگان هوشمند دیده شده است - باشد. یادگیری ممکن است خودآگاه یا ناخودآگاه انجام شود. شواهدی وجود دارد که در انسان، در هنگام جنینی یادگیری در 32 هفته پس از باروری شروع می شود، که گویای این می تواند باشد که دستگاه عصبی مرکزی به اندازه ی کافی توسعه یافته است و آماده است تا حافظه شروع به کار کند.

اصولاً تا به حال مشاهده کرده اید که کودکانی وجود دارند که از لحاظ ظاهری مانند قد، وزن و رشد جسمی طبیعی هستند و می توانند به خوبی صحبت کنند و همانند سایر کودکان فعالیت دارند و در منزل کارهایی که به آن ها محول می شود را به خوبی انجام می دهند و همچنین برخورد و اخلاق رفتاری2 اجتماعی عادی دارند. همین کودکان با اراده قوی و اعتماد به پیشرفت تحصیلی خود وارد مدرسه می شوند، اما در مدرسه وقتی می خواهند بخوانند، بنویسند و حساب کنند، در یادگیری آن دچار مشکل می شوند و به مرور زمان و طی گذشت چند ماه متوجه می شوند که کسانی هستند که وضع درسی بهتری نسبت آن ها دارند و کم کم خود را از دیگران متفاوت می بینند. در اینجاست که خانواده باید وارد شود و شرایط لازم ایجاد کند و راهکارهای مناسب را بکار ببرد، به هر حال امکانات آموزشی، اعم از نیروی انسانی و تجهیزات، وضع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خانواده، نگرش والدین و مربیان نسبت به تحصیل و آموزشگاه و هزاران عامل محیطی دیگر، می توانند بر کیفیت و کمیت یادگیری مؤثر باشد.

تئوری و پیشینه پژوهش تعاریف اختلال یادگیری

اختلال در یک یا چند فرآیند روانی پایه به درک یا استفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط میشود و میتواند به شکل عدم توانایی کامل در گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، حجمی کردن یا انجام محاسبههای ریاضی ظاهر شود. این اصطلاح شرایطی چون معلولیت های ادراکی، آسیب دیدگی های مغزی، نقص جزئی در کار مغز، ریس لکسی یا نارسا خوانی و آفازیای رشدی را در بر میگیرد.

خانواده

مجموعه پیچیده ای از انواع روابط و پدیده های مختلف است که در آن مناسبات جسمی، روانی، اقتصادی و اخلاقی در چارچوب یک نظام یا نهاد اجتماعی با یکدیگر گره خورده است، اما در همه تعاریف مواردی چون تأکید بر اساسی و بنیادی بودن خانواده، اینکه نهادی اولیه و نخستین بود و از یک یا چند زن که با یک یا چند مرد و احتمالاً کودک یا کودکانی چند تشکیل شده است، تکرار می شوند.

پیشینه پژوهش

ناتوانی در یادگیری در هر کودکی نمایانگر وجود علتی در کودک و دلیلی بر تفاوت وی با سایر کودکان همسان است. بنابر این شناخت برای شناخت کودکانی که دچار اختلالات یادگیری هستند باید با ویژگی های این افراد آشنا بوده و پس از ارزیابی های لازم آنها را شناسایی کرد. بیشترین کمکی که معلمان می توانند برای این قبیل از دانش آموزان انجام دهند ابتدا شناخت علل و عوامل ایجاد اختلال در دانش آموز می باشد. کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری که طبق تخمین های جهانی حدود هشت درصد از کودکان و غالباً پسران را تشکیل می دهند،معمولاً پیش از ورود به مدرسه شناخته نمی شوند زیرا ناتوانی ها در خواندن، هجی کردن، نوشتن و حساب ظهور می یابند و در عین حال مسلما می توان نشانه های این ناتوانی ها را در سنین قبل از دبستان در کودک مشاهده و مطالعه کرد.

با توجه به اینکه زندگی اجتماعی کودک در خانه آغاز می شود و نزدیک ترین روابط مادر در درون خانه شکل می گیرد وکودک نیز بیشترین علائم طبیعی و جاذبه های فراغت را در خانه می یابد بنابراین تعجب آور نیست بگوییم نفوذ خانه و خانواده در رشد روانشناختی کودک از اهمیت حیاتی برخوردار است. - مک لافین،1 - 1386 این اعتقاد وجود دارد مداخله برای تنظیم برنامه های درمانی برای کودکان دارای ناتوانی از نظر یادگیری ممکن است دردوران پیش از دبستانی و حتی در دوران دبستان ارزشمند باشند هیدن - 1974 - 2 مطالعات انجام شده، نشان داده که آگاهی و آموزش والدین یکی از راه هایی است که برای پیشگیری از ناتوانی های یادگیری در کودکن مؤثر باشد اینگونه تحقیقات این

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید