بخشی از مقاله

خلاصه

در این مقاله با استفاده از روش خلاقانهی حل مسألهARIZ71 در پی حل مسألهای در دستگاههای تزریق پلاستیک هستیم که حل این مسأله موجب بهینهسازی انرژی، بهرهوری بالاتر و کیفیت بالاتر تولیدات میشود. هدف به حداقل رساندن یا حذف رسوبگذاری آب در مخازن خنککننده روغن دستگاههای تزریق میباشد که از روش حل مسألهARIZ71استفاده میشود. دستاوردهای حاصله عبارتند از: استفاده از تجهیزات مکانیکی مکمل قبل از مخزن خنککننده، استفاده از سیال آب مقطر، استفاده از تصفیهکننده آب در مسیر ورودی آب به برج خنککننده و استفاده ازگاز مبرد به صورت مدار بسته درمخزن خنک کننده دستگاه تزریق پلاستیک.

.1       مقدمه

امروزه وجود رسوب در مبدلهای حرارتی و تجهیزات انتقال حرارت مشکل اقتصادی عمدهای است. سالیانه میلیاردها دلار صرف زیانهای ناشی از رسوب در صنایع میشود و هزینه سنگینی را به مصرف کنندگان تحمیل می کند در کنار خسارت خوردگی فلزی که ناشی از رسوب گرفتگی است، مقدار قابل توجهی انرژی گاز، برق و یا نفت به دلیل عدم تبادل حرارت، هدر میرود ایجاد رسوب راندمان تأسیسات را کاهش میدهد. انسداد لوله ها ، صنعتگران را ناچار به اسیدشویی رسوب آب میکند که برای محیط زیست مضر است.

.2      بیان مسأله:

رسوب گرفتن رادیاتور باعث بالا رفتن دمای روغن هیدرولیک دستگاه، کاهش سرعت انتقال آب وکاهش خنک کاری، ایجاد خردگی و پوسیدگی از طریق الکترولیز بین لایه رسوب و فلز بدنه،کاهش عمر دستگاهها و لوله ها میشود. ازآنجا که با افزایش دمای روغن هیدرولیک، ویسکوزیته روغن نیز کاهش مییابد، شیرآلات هیدرولیک دچار نشتی میشوند و این موضوع باعث آسیب دیدن سیستم هیدرولیک میشود و هزینههای بالا سری بسیار بالایی در بر دارد. رسوب گیری این مخزن های خنککننده برای هر دستگاه باعث توقف دستگاه تزریق وبه دنبال آن توقف تولید میشود در نتیجه ×باعث کاهش فروش و سودآوری میشود.

.3      اهمیت و ضرورت تحقیق:

به حداقل رساندن هزینهها و آثار مخرب ناشی از رسوبگیری مخازن خنککننده روغن در دستگاه های تزریق پلاستیک.

.4      روش حل مسأله:

دراین تحقیق ازروش حل مسأله ARIZ71، استفاده می شود که یک دستورالعمل نظام یافته برای شناسایی راه حل مسائل غیراستاندارد با استفاده ازقابلیتهای فنون و روش های خلاقیت میباشد. الگوریتم ARIZ71دارای 6مرحله است که عبارتنداز: 1 انتخاب مسئله 2 تعریف دقیق مسئله 3 تحلیل 4 تجزیه و تحلیل مقدماتی جهت نیل به مفهوم 5 عملیات 6 ترکیب میباشد که باید به سوالات آن گام بهگام، با دقت پاسخ داده تا به طرح ایدهآل و نتایج مطلوب برسیم.

مرحله اول: انتخاب مسأله

قدم:1-1 هدف نهایی از حل مسأله:

الف - هدف فنی چیست؟ - چه ویژگیهایی از شی باید تغییر کند؟ - ایجاد یک سیستم خنککن مناسب برای دوره طولانی مدت تولید و به حداقل رساندن میزان رسوب از داخل شبکه لولهها

ب-چه ویژگیهایی از شی را نمیتوان در جریان حل مسئله تغییر داد؟ ابعاد طراحی مخزن خنککننده روغن را نمیتوان تغییر داد.

ج- هدف اقتصادی از حل مسأله چیست؟ - اگر مسأله حل شود چه هزینهای کاهش مییابد؟ - به حداقل رساندن هزینه ناشی از رسوبگیری، که شامل صرفهجویی درهزینه نیروی انسانی ونیزهزینه ناشی از تعمیر خرابی یا تعویض شیرآلات هیدرولیک میباشد.

د- هزینههای قابل قبول کلی چیست ؟

.1استفاده از تجهیزات و ابزار مناسب

.2نیروی انسانی ماهر

.3بهبود روش در امر نگهداری دستگاه ه-ویژگی اصلی فنی/ اقتصادی که باید اصلاح شود کدام است؟ رسوب موجود در سیستم خنککننده روغن دستگاه تزریق پلاستیک

قدم : 2-1 یافتن بهترین حالت : تصور کنید که مساله در اصل قابل حل نیست. چه مساله عمومیتر دیگری را میتوان حل کرد تا به این نتیجه نهایی مطلوب رسید؟ هدف عمومی میتواند توجه به ایجاد یک مجموعه تسویه فیزیکی و شیمیایی باشد.

قدم : 3 -1 تعیین کنید کدام مساله روش اصلی یا بهترین حالت جایگزین را برای حل مساله دارد.

الف - مسأله اصلی را با مورد مشابه در داخل همان صنعت مقایسه کنید.

-1شرکت :Benoplast از چیلر سیستم بسته با آب مقطر استفاده میکند

-2شرکت :Ses plastic از چیلر سیستم بسته استفاده میکند

ب - مسأله ی اصلی را با مورد مشابه در داخل یک صنعت دیگر مقایسه کنید در پالایشگاه برای حل این مشکل از روش های شیمیایی یا استفاده ازآب سبک و حتی مواد شیمیایی سبک یا گاز استفاده میکنند.

ج- بهترین حالت جایگزین مسأله را با مورد مشابه در همان صنعت، مقایسه کنید. شرکت Beno plast در ترکیه، که شرکتی موفق درعرصه های تولیدی صنعت پلاستیک میباشداز چیلر سیستم بسته با سیال خنککننده آب مقطر استفاده میکند و رسوب را به کمترین مقدار رسانده است.

د- بهترین حالت جایگزین را با مورد مشابه در یک صنعت دیگر مقایسه کنید. استفاده ازگاز خنثی.در یخچال که عمل خنککنندگی را انجام میدهند و مشکل رسوب وجود ندارد. ه- مسالهی اصلی را با یک مساله دارای بهترین حالت مشابه مقایسه کنید و یکی را انتخاب کنید. استفاده از گازهای مبرد در یخچال ها موضوع قابل توجهی است وانتخاب میشود.

قدم : 4 -1 ویژگیهای کمیتی لازم را تعیین کنید تجهیزات مورد نیاز مقدار بودجه

قدم : 5-1 اصلاح زمانی را برای ویژگیهای کمیتی معرفی کنید حداقل دو ماه

قدم : 6-1 موارد را برای شرایط خاصی که در آن اختراع به کار میآید، تعریف کنید . تجهیزاتی قابل قبول و تا حدی پیشرفته با توجه به کاهش هزینه مراحل - تعدد و زمان - تعمیرات و نگهداری.

الف - شرایط خاصی را برای تولید محصول ، به ویژه توافقی قابل قبول از میزان پیچیدگی، در نظر بگیرید . از طریق یک تحقیق میدانی و با استفاده از تکنیک علمی حل مساله به شناخت و بررسی عوامل متضاد پرداخته و راهکار مناسب داده شود واجرا گردد

مرحله دوم : مساله را دقیقتر تعریف کنید

قدم: 1-2 مساله را با استفاده از اطلاعات ثبت اختراع تعریف کنید.

الف- این مسایل چقدر به مسایل حل شده در اختراعات دیگر نزدیک است؟ در صنعت تزریق پلاستیک استفاده نشده

قدم : 2-2 از عملیات - اندازه ، زمان ، هزینه - استفاده کنید. STC

الف-تغییر در ابعاد یک شی را مقدار داده شده تا صفر تصور کنید. آیا این مساله در این حالت قابل حل است؟ چگونه؟

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید