بخشی از مقاله

چکیده:

انگور یکی از میوه هاي مقوي و بسیار لذیذي است که خواص درمانی و دارویی زیادي براي سلامتی بدن دارد.علاوه بر میوه انگور از برگ و هسته و کلیه قسمت هاي درخت قابل استفاده است.از درمان چاقی تا سرطان و خواص ضد پیري و... در این میوه نهفته شده است.

کلمات کلیدي : هسته انگور – ساکارز – ترکیبات شیمیایی

مقدمه:

انگور یکی از میوه هاي شیرین و بسیار مقوي در میان میوه هاي دیگر است که داراي رنگ و اندازه هاي مختلفی است.این میوه در روي درختی است رونده که به دور خودش می پیچد و بالا می رود. این درخت بیش از آب نیاز به تکیه گاه دارد تا بتواند به رشد خودش ادامه دهد.انگور یکی از قدیمی ترین میراث هاي ایران کهن است که خواص بسیاري براي سلامتی و رفع بسیار بیماریها دارد.انگور میوه اي شیرین و لذیذ و بهشتی است. در احادیث آمده است که امام محمد باقر - ع - فرموده اند: “چهار میوه از میوه هاي بهشتی هستند، انگور، رطب - خرماي تازه - ، انار و سیب.

انواع مختلف انگور

از انواع انگورهایی که در کشور ما عرضه میشود یکی انگور یاقوتی است به رنگ قرمز مایل به قهوه اي با خوشه هاي نسبتا” بزرگ با دانه هاي کوچک به اندازه ي نخود که انگورِ نوبر میدان هاي تره بار است. همچنین انگور عسگري با دانه هاي سبز بیضی و نیز انگور بی دانه ي مهتی خانی، ریش بابا، ایته - دانه بزرگ هسته دار - انگور سیاه، انگور پشت سبز و بنفش به نام صاحبی و انگور شکر شیراز می توان نام برد. نوعی از انگور به نام انگور معطر یا انگور گلاب در کشور الجزایر کشت می شود که در نوع خود بی نظیر است.امروزه در طب درمان هاي طبیعی - نتروپت - , از رژیم هاي مختلف انگور استفاده می کنند.

متن مقاله :

براي اشنایی با خواص انگور ابتدایا بایستی با ترکیبات شیمیایی اندام هاي مختلف انگور اشنا شویم :کلیه قسمت هاي درخت انگور قابل استفاده دارویی است .برگ مو :داراي ساکارز ، لوولز 9evulose ، اینوزیت nositeش ، مواد نشاسته اي و تعدادي اسیدهاي آلی است دم خوشه انگور :داراي تانن ، مواد رزینی ، تارتارات پتاسیم و اسید هاي آلی است .غوره ك میوه سبز رنگ و نارس انگور است که داراي طعم ترش می باشد . غوره داراي اسیدهاي آلی مانند اسید مالیک ، اسید فرمیک ، اسید سوکسینیک cidقجucciniqueض ، اسید اگزالیک ، اسید گلوکولیک cidقجlucoliqueل و قند می باشد .

انگور رسیده : مواد تشکیل دهنده میوه انگور به صورت زیر است:جآب 75 گرم - پروتئین 3/1 گرم - مواد قندي 20 گرم - کلسیم 12 میلی گرم - جفسفر 4/0 میلی گرم -آهن 4/0 میلی گرم - جسدیم 3 میلی گرم - جپتاسیم 175 میلی گرم - جویتامین آ 100 گرم ویتامین ب 05/0 1 میلی گرم - جویتامین ب 03/0 2 میلی گرم - جویتامین ب 3/0 3 میلی گرم - جویتامین ث 4 میلی گرم پوست انگور داراي تانن ، تارتارات پتاسیم ، اسید هاي آزاد و مواد معدنی می باشد .

هسته انگور

جدر هسته انگور مقدري روغن و تانن موجود است . روغن هسته انگور oilجseedجpeژrل برنگ زرد مایل به سبز است . این روغن فاقد بو و داراي طعمی مطبوع می باشد . روغن هسته داراي تري گلیسیرید ، اسید اولئیک ، اسید پالمتیک ، اسید لینولئیک ، اسید استئاریک و اسید آراشیک می باشد .نکته هایی از خواص انگور و موارد احتیاط مصرف آن : در ادامه خواص معجزه اساي این گیاه را بررسی مینماییم انگور سرشار از ویتامین است . این میوه بهشتی سرشار از ویتامین هاي ق، ن و ح می باشد. هم چنین داراي مقداري منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم است.

یک لیوان - 160 گرم - انگور سبز یا قرمز بدون هسته حاوي:110 کالري انرژي، یک گرم پروتئین، 29 گرم کربوهیدرات و یک گرم فیبر می باشد.انگور، منبع خیلی خوب ویتامین “ث17/28 - ”میلی گرم - و منگنز - 0/11 میلی گرم - می باشد. منظور از منبع خیلی خوب یعنی 20 درصد یا بیشتر نیاز روزانه فرد به آن ماده مغذي را برآورده می کند. درخت انگور را “تاك” یا “مو” نیز می گویند.

خواص انگور :

-1 یکی از خواص مهم انگور، تصفیه ي خون و خون ساز بودن آن است، البته این خاصیت در انگور قرمز بیشتز از انگور سبز است. لذا چنانچه از کم خونی رنج می برید، خوردن انگور قرمز یا یاقوتی را به شما توصیه می کنیم.

-2 افرادي که خیلی لاغرند و می خواهند چاق شوند، می توانند یک لیوان صبح و یک لیوان عصر آب انگور بخورند.انگور هم لاغر کننده است و هم چاق کننده، به این صورت که اگر انگور را از صبح تا ظهر، به تنهایی میل کنید لاغر کننده و اگر آن را همراه با غذا بخورید چاق کننده است.

-3 انگور و آب آن براي کسانی که در اثر یک بیماري طولانی ضعیف شده اند، بسیار مفید است. افرادي که در دوره نقاهت بیماري به سر می برند و یا ضعف عمومی دارند، سعی کنند از انگور، هویج، سیب و هلو به مقدار زیاد استفاده کنند. البته بهتر آن است که این میوه ها را با هم در آب میوه گیري بریزند و آب میوه مخلوط را در طول روز جرعه جرعه بنوشند.

-4 انگور براي سل، بواسیر و سیاه سرفه اثر شفابخش دارد.در تصفیه خونو در درمان اسهال خونی نیز بسیار مفید است .

-5 آب انگور تازه براي بیمارانی که دچار ورم کلیه هستند، نوشیدنی مناسبی است، زیرا ادرارآور است. حتی در این مورد بهتر است به جاي شیر به بیمار، آب انگور تازه داده شود.

-6 به دلیل مغذي و مقوي بودن انگور، برخی از پزشکان عقیده دارند که آب انگور تازه نوعی شیر با منبع گیاهی است که مواد غذایی آن به مراتب بیشتر ار شیر حیوانی است.

-7 مصرف آب انگور تازه براي کسانی که نارسایی کبد دارند توصیه شده است، زیرا آب انگور عمل ذخیره قند در کبد و دفع صفرا را تسهیل می کند. کبد را تقویت می کند و به فعالیت سالم آن کمک می کند.

-8 انگور موجب افزایش اشتها می شود.

--9 انگور، سموم بدن را دفع می کند و یبوست را برطرف می سازد.

-10 اگر آب انگور را بر پوست بمالید، چین وچروك آن را بر طرف می کند و پوست را با طراوت می کند.

-11 انگور براي کسانی که مبتلا به ورم مفاصل ، روماتیسم، نقرس و سنگ کلیه می باشند، مفید است.

-12 انگور براي کسانی که دچار مسمومیت، عوارض فشار خون بالا و سوء هاضمه، اختلالات پوستی، کورك، اگزما و نفریت - ورم چرکی کلیه ها - شده اند سودمند است.

-13 آب انگور تازه شیر زنان را زیاد می کند.

-14 انگور در زدودن غم و اندوه و بی تابی شدید، بسیار موثر است. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:“پس از طوفان نوح که آب، زمین را شست و حضرت نوح در قبرستان ها، استخوان مردگان را دید و بسیار اندوهناك گشت، خداوند متعال به او وحی کرد که انگور سیاه بخور تا غم تو از بین برود.

-15 انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است .و اخلاط بدن را متعادل می کند .وبسیار مقوي و مغذي است انگور عاملی مهم براي بازگشت نیروي عضلانی است.

-16 انگور یک غذاي خوب براي سلسله اعصاب می باشد و فشار عصبی را تسکین می دهد.

-17 انگور تازه براي بهبود بیماري هاي قلبی بسیار سودمند است.

-18 انگور قند خون را نیز تنظیم می کند. در اثر ورود قند انگور به خون، نیرویی به وجود می آید که ماهیچه ها به وسیله آن کار می کنند.

-19 آنهایی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد ، نفخ و عوارض دیگر می گردد . انگور باعث پاك سازي معده و روده از مواد زائد و مضر می شود. درمان ورم معده و رودهجنیز از فواید این میوه است .

-20 انگور دو برابر گوشت در بدن انرژي تولید می کند، ولی بر خلاف گوشت اوره خون را افزایش نمی دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید