بخشی از مقاله

چكيده:

امروزه که اینترنت نقش به سزایی در تبادل اطلاعات دارد و همه در فکر کسب اخرین اطلاعات می باشند ما نیزباید سعی کنیم ازعلوم به روزحداکثراستفاده رانماییم. یکی از این علم ها , سیستم عامل Linux است که متاسفانه دانشجویان کامپیوتر کمتر با ان سروکار دارند. از این رو بر ان شدیم تا اطلاعاتی هر چند اندک از این سیستم عامل که نسخه ای از Unix است ارائه دهیم.
در این تحقیق ابتدا Linux معرفی شده است . این سیستم عامل با تنظیم قسمتهای اصلی برنامه توسط یک دانشجو و تکمیل ان توسط علاقه مندان دیگر در اینترنت برای اولین بار متولد شد.و سپس به علت در اختیار گرفتن عمومی و رایگان خیلی زود گسترش پیدا کرد. به طوریکه میتوان گفت امروزه این سیستم عامل با ویندوز رقابت می کند . کد منبع Linux بر خلاف ویندوز در اختیار

همگانی است و ما می توانیم بفهمیم که در زیر این سیستم عامل چه میگذرد. همچنین خواص دیگری مثل پایداری, امنیت , تنوع در انتخاب و شرکت عمومی در گسترش را داراست و از این رو به ان لقب " زیباترین دستاورد همکاری جمعی بشر" داده اند . ما در این تحقیق با انواع نسخه های Linux اشنا می شویم و اطلاعاتی نیز در ارتباط با Linux و نصب ان کسب می کنیم و در فصلی دیگر نکات و ترفندهایی در مورد Linux و امنیت ان اختصاص داده شده است.
امیدواریم دانشجویان گرامی با مطالعه این تحقیق برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Linux علاقه مند شوند.

مقدمه :

اهميت شبكه هاي رايانه اي بر كسی پوشيده نيست. در دنياي امروز را يانه به عنوان يك وسيله مجرد به تنهايي نمي تواند به طور كامل مفيد واقع شو د و بازدهي
كاملي داشته باشد. آنچه به رايانه اهميتي فراتر ازسابق مي بخشد نقش آن در ارتباطات وانتقال درياي عظيمي از اطلاعات گوناكون است.
هرچه زمان مي گذرد حجم اطلاعاتي كه انسان با آن سروكاردارد بيشتر مي شود
شبكه هاي رايانه اي امروزي فصل نوبتي درانفورماتيك گشوده ونزديك است مفهوم دهكده جهاني تحقق بخشيد.
Red Hat Linux که در ابتدا فقط به منظور ارائه خدمات شبکه به کار می رفت، امروزه توسط شرکت ها، افراد و سازمان های دولتی جهت کاهش هزینه ها، افزایش کارایی انجام کار، مورد استفاده قرارمی گیرد.
ده ها میلیون نفر د ر سرتاسر جهان در محل کار و منزل از این سیستم عامل استفاده می کنند لینوکس را بهشت برنامه نویسان می نامن د و به ان لقب زیباترین دستاوردهمکاری جمعی بشر را داده اند.
نکاتی بی‌پایان برای یادگیری در لینوکس وجود دارد. این سیستم‌عامل سالها به راحتی شما را مشغول خواهد کرد و می‌توانید مطمئن باشید پس از آن بازهم مطالب جدیدی برای یادگیری و

جود خواهند داشت

فصل اول
آشنايي با لينوكس


تاریخچه Linux

در سال 1991، یکی از دا نشجویان دانشگاه هلسینکی به نام Linux Tornados
که از سیستم عامل موجود ناراضی بود به فکر افتاد که از سیستم عامل برای کارهای خود استفاده کند. Unix یک سیستم عامل قدرتمند محسوب می شد، ولی قیمت آ ن گرا ن بود. بنابراین Tornados به فکر نوشتن نسخه ای از Unix برای خود افتاد.این کار ساده بود. وی پس ا زتنظیم قسمت های اصلی برنامه ، ا ز طریق ا ینترنت مجموعه ای ا ز برنامه- نویسان با استعداد تشکیل داد و افراد این مجموعه به کمک هم سیستم عامل یا هسته ای به وجود آوردند که ا مروزه به Linux موسوم است.
یکی از مهمترین تصمیماتی که Tornados در شروع کار گرفت، توزیع و اشتراک -گذاری رایگان کد هسته لینوکس برای افرادی بود که مایل بودند در توسعه این سیستم عامل سهیم باشند. امروزه نیز لینوکس به صورت رایگان و عمد تا ا ز طریق اینترنت توزیع می شود.
کدهای منبع آ زاد (open source) برای عموم ساخته می شوند و هر فردی می تواند در ساخت و توسعه آ ن، بدون زیر پا گذاشتن قانون و تملک انحصاری آ ن شرکت داشته باشد. هر فردی می تواند کد منبع را مطابق میل خود، حتی برای سرگرمی ، تغییر داده و نسخه ای ا ز آن را منتشر سازد. ولی آنچه که افرا د نمی توانند تغییر دهند، جلوگیری ا ز هر شخص دیگر برای استفاده، تغییر و توزیع آ ن نسخه از نرم افزا ر است که شما آن را تغییر داده اید. اعمال این محدودیت که نمی تواند به طور انحصاری به شخص یا شرکتی تعلق داشته باشد باعث پیشرفت های حیرت انگیزی در این صنعت گردید.
در اوا یل بهار 1994، اولین نسخه واقعی لینوکس (نسخه 1.0) برای ا ستفاده عموم عرضه گردید.حتی در آن زمان، این سیستم عامل، یک سیستم عامل خوب محسوب می شد و از ویژگی های رایگانی که در سیستم عامل های دیگر به قیمت صدها دلار به فروش می رسید برخوردار بود.


چرا Linux ؟

لینوکس یک نرم افزار رایگان قابل دسترس می باشد. کد منبع لینوکس که قلب و روح سیستم عامل محسوب می شود نیز در دسترس عموم می باشد .سازمان ((FSF Free Free Software Foundation در ساخت و تهیه بیشتر نرم افزار های کمکی جهت سهولت بخشیدن به کار و استفاده با لینوکس همکاری می کند.
شرکت .Red Hat, Inc سیستم عامل پایه لینوکس را با نرم افزار های دیگر(که ساخته شرک

 

تهای دیگر و یا خود می باشند) ادغام می کند و یک بسته نرم -افزاری ارايه می دهد که گاهی اوقات ارزش آن بیش از کلیه نسخه های ارائه شده است. این مجموعه را flavor یا distribution لینوکس می نامند. لينوكس به خودي خود رايگان بوده و هست . كاري كه شرکت هایی مثل Red Hat انجام می دهند ، كامپايل كردن بخش ها و نرم افزارهاي مختلف و ارائه آن بصورت يك فرمت قابل توزيع همانند ساير سيستم عاملها است، تا مردم عادي نيز بتوانند از آن استفاده كنند. همچنین با رابطهاي گرافيكي كاربر مانند GNOME، توزيع هاي لينوكس در بين مردم بسيار گسترش يافته است .امروزه در دنیایی متکی بر فناوری اطلاعات زندگی می‌کنیم و به خطر افتادن جریان اطلاعات در هر لحظه منجر به بروز خسارت‌های جبران ناپذیری خواهد شد . بر این اساس امنیت در بین سیستم های عامل از اهمیت زیادی برخوردار است .لینوکس در این زمینه بسیار قدرتمند است.
لینوکس از ابتدا برای محیط‌های شبکه‌ای و چند کاربره طراحی شده است و همین باعث رعایت مسائل امنیتی در ان شده است.


کاربرد های Linux

از Red Hat Linu می توان به عنوان یک ابزار میز کار , یک سرور شبکه و دروازه اینترنت، یک دیواره اتشین (Firewall) ، پایگاه یک سیستم از پیش تعبیه شده (مانند یک VCR هوشمند یا یک ربات ) و یا حتی به صورت یک سوپر کامپیوتر چند پردازنده ای استفاده کرد.
ابزار های پر مصرف میز کار : در Red Hat نرم افزار های دیگر مانند مجموعه برنامه های Open Office برای سهولت کار کاربران قرار داده شده است . مجموعه برنامه های Open Office شامل یک واژه پرداز کامل ، صفحه های گسترده ، برنامه نمایش محتویات ، یک برنامه رسم گرافیک و ابزارهای ساخت صفحات وب می باشد. با نصب Red Hat Linux، مجموعه Open Office نصب شده و نشانه های مربوط به برنامه های ان برای سهولت دستیابی به انها در نوار منو قرار داده

می شوند.
مطالب مربوط به چند رسانه ای ها: Red Hat Linux برای استفاده شما ابزار- های متعدد چند رسانه ای را در یک بسته قرار داده است . به کمک این بسته می توان موسیقی پخش کرده و به منابع چند رسانه ای مانند ایستگاه های رادیو یی در اینترنت گوش داد. در لینوکس میتوان عکس و دیگر اقلام را از دوربین و دستگاه پخش MP3 به کامپیوتر منتقل کرد.
خدمات شبکه ای : Red Hat Linux به عنوان سرورمبتنی بر شبکه نیز به کارمیرود. محبوبیت اولیه Linux مدیون ارائه خدمات وب و اشتراک گذاری پرونده ها و چاپگر به طور کامل است.

 


فصل دوم
ویندوز یا لینوکس


تفاوت لينوكس با ويندوز
لینوکس به خودی خود ، یک هسته (Kernel) است.هسته، بخش اصلی سیستم ‌عامل را تشکیل می‌ ده د که کار آ ن کنترل داده‌ها ، مدیریت حافظه، سخت‌افزار، ورود و خروج داده‌ و تمامی موارداصلی سیستم‌عامل می ‌باشد.همانطورکه گفته شد، لینوکس به خودی خود سیستم‌عامل به شمار نميرود، بلکه با ا ستفاده از ابزارهایی که پروژه بازمتن (Open Source) گنو (GNU) برای آن تولید کرده است ، تبدیل به یک سیستم ‌عامل کامل می‌شود ( به همین دلیل است که لینوکس را معمولا
گنو / لینوکس یا GNU/Linux می‌نامند ) و با اضافه کردن سایر نرم‌افزارهای بازمتن به آن ، می ‌توان از آن درموارد متعددی مانند سرویس ‌دهنده‌ها ، ایستگاه‌ های کاری ، کامپیوترهای رو‌میزی ، ابر رایانه‌ها ، ابزارهای صنعتی و پزشکی که دارای سیستم‌های درونه‌ای (Embedded) می‌باشند و... استفاده کرد.
از نظر فنی ، لینوکس را می‌توان نمونه بازمتن سیستم‌عامل یونیکس نامید. که کاملا با آن سازگار است . بنابراین لینوکس را می ‌توان نواده سیستم ‌عامل پرسابقه و مستحکم یونیکس دانست که البته خواص خوب آنرا نیز به ارث برده است.
لینوکس : سیستم‌عامل آزاد
لینوکس یک سیستم عامل آزاد و بازمتن است. کد منبع آن در اختیار همگان قرار دارد وهمه می‌توانند درکدهای آن تغییر ایجاد کرده و بنا به نیازشان استفاده کنند. آزاد و د ردسترس بودن کدهای منبع سبب می‌شود تا بتوانید از طرز کارکرد دقیق سیستم‌عامل مطلع شوید . شما لینوکس را می‌توانید به هر تعداد کپی کرده و بین دوستانتان پخش کنید.در سمت مقابل، ویندوز یک سیستم‌عامل اختصاصی است که کد منبع آن سری نگهداشته شده است و برای همگان در دسترس نیست. شما نمی‌توانید بفهمید که واقعا در زیر سیستم ‌عامل ویندوزتان چه می‌گذرد ؟ آیا یک برنامه جاسوسی در آن پنهان نشده است ؟ بعید نیست. سیستم عامل ویندوز رایگان نبوده و تحت حمایت قانون کپی ‌رایت قرار دارد لینوکس را به هواپیمایی تشبیه کرده‌اند که هر قسمت ازانرا درجایی ساخته‌اند. لینوکس واقعا محصول کشور خاصی نیست . تعداد زیادی ازمردم در سرتاسر جهان در حال کار بر روی آن و توسعه آن هستند. تعداد برنامه نویسانی که روی بخش‌های مختلف سیستم‌عامل لینوکس کار می‌کنند، به حدود ۴۰۰ هزار نفر می‌رسد، درحالی که تعداد کل برنامه‌نویسان مایکروسافت کمتر از ۱۰۰۰۰ نفر است.همین، تفاوت کیفیت کاررا مشخص می‌کند. شما با سیستم‌عامل لینوکس آزاد هستید . لازم ندارید تا از نرم‌افزارهای اختصاصی استفاده کنید و تحت انقیاد آنها در آیید.


لینوکس : سرعت، قدرت ، پايداري
همانطور که گفته شد، لینوکس نواده سیستم‌عامل یونیکس است. بنابراین ساختارکلی این سیستم ‌عامل کاملا با ویندوز متفاوت است . این به این معنی است که مثلا شما نخواهید توانست برنامه‌هایی که در ویندوز دارید ، روی لینوکس اجرا نمایید ( البته راه‌هایی وجود دارد – شبیه سازها - ولی در حالت عادی خیر). یکی از خواص اصلی سیستم ‌عامل‌های خانواده یونیکس ، پایداری و استقامت بسیار بالای آنهاست . این سیستم‌عامل‌ها به این راحتی‌ها خراب نشده و به ندرت نیاز به بوت مجدد پیدا می‌کنند. لینوکس‌هایی وجوددارند که شمامی‌توانید سالها بدون نیاز به بوت ، از آنها استفاده نمایید. در سمت مقابل ، حتی جدیدترین و پایدارترین سیستم‌های ویندوز به اندازه یک موی لینوکس پایدارنیستند. برای بکارگیری سیستم‌های ویندوزبه عنوان سرویس دهنده به حافظه وپردازنده‌های قویتری نیاز دارید و مطمئن باشیداگرهرهفته آنرا بوت نکنید، از کار خواهد افتاد!
معمولا سیستم‌عامل لینوکس به راحتی خراب نمی‌شود و برعکس ویندوز مجبور نیستید تا آنراهر چندماه یکبار مجددا نصب کنید. حتی برخی از انواع لینوکس به نصب « یکبار برای تمامی عمر» مشهور هستند . اینگونه سیستم‌ها را می‌توانید حین کار و حتی بدون بوت، به نسخه‌های جدیدتر ارتقا دهید.
لینوکس : امنیت
امروزه در دنیایی متکی بر فناوری اطلاعات زندگی می‌کنیم که هر لحظه به خطر افتادن جریان اطلاعات منجر به بروز خسارت‌های تجاری جبران ناپذیری خواهد شد. امروزه همه به دنبال یک سکوی (Platform) امن‌تر برای اجرای برنامه ‌های کاربردی وسروی‌دهنده‌ها هستند. لینوکس حرف‌های زیادی برای گفتن در سمت امنیت دارد. بسیاری ازقابلیت‌های امنیتی که در ویندوز وجود ندارند و یا فقط با اضافه کردن نرم‌افزارهای اضافی قابل دسترسی می‌باشند ، بطور درونی و پیش‌گزیده در لینوکس پیاده سازی شده‌اند . لینوکس از ابتدا برای محیط‌های شبکه‌ای و چند کاربره طراحی شده است و همین باعث رعایت مسائل امنیتی از ابتدا در ان شده است، درحالی که ویندوز اینگونه نبوده و در حال حاضر نیز از نظر امنیتی دارای نقاط ضعف فراوانی است . مثلا یک برنامه مخرب با استفاده از همین ضعف‌های امنیتی می‌تواند کل سیستم‌عامل را نابود کند ، ولی در صورتی که مورد مشابهی درلینوکس وجود داشته باشد، حداکثر به دایرکتوری خانگی کاربر اجرا کننده آسیب خواهد رسید ، نه کل سیستم‌عامل.
اینطور نیست که لینوکس فاقد هر گونه اشکال امنیتی باشد، خیر، ولی باز بودن کد منبع آن باعث می‌شود تا بسیاری از اشکالات امنیتی پیش از ایجاد خسارت و در مراحل توسعه و برنامه نویسی برنامه بر ملا شده و رفع شوند. درصورتی که اشکالی نیز در برنامه‌های منتشر شده یافت شود، به دلیل موجود بودن کد منبع سریعا برطرف می‌گردد. در صورتی که در سیستم عامل ویندوز شما باید منتظر مایکروسافت بمانید. سیستم‌عامل ویندوزدارای اشکالات امنیتی بسیاری است که براحتی هم کشف نمی‌شوند و هنگامی کشف می‌شوند که خسارات جبران ناپذیری در اثر حمله از طریق آن ضعف‌های امنیتی رخ دهد که امثال آنرا شاهد هستیم.
می‌توان ادعا کرد که تقریبا هیچ ویروسی برای لینوکس وجود ندارد و این درحالی است ک

ه سالیانه بیش از ۱۰۰۰ ویروس و کرم مختلف برای سیستم‌عامل ویندوز ایجاد می‌شود . این بخاطر عدم گسترده بودن لینوکس نیست (حدود ۷۰ درصد از سایت‌های وب در جهان بر روی سیستم‌عامل لینوکس و سرویس‌دهنده وب آپاچی درحال اجرا هستند ) بلکه به دلیل وجود حفره‌های امنیتی متعدد ویندوز وسیاست انحصار گرایی مایکروسافت است . مایکروسافت طوری رفتار و سیاست گذاری کرده است که مشتریان خود را تنها به محصولات خودش عادت دهد. .
لینوکس : تعدد سکوهای اجرایی
لینوکس برخلاف ویندوز بر روی تعداد زیادی از سکوهای مختلف سخت‌افزاری اجرا می‌شود و شما حتی قادرید آنرا برای کار بر روی سکوی مورد نظرتان تغییر دهید . این قابلیت , لینوکس را برای به کارگیری در سخت ‌افزارهای درونه ‌ای (Embedded) بسیار مناسب می‌سازد. هسته 2.6 لینوکس که بتازگی ارائه شده است، این امکان را فراهم می‌سازد تا لینوکس را بر روی دستگاه‌های بسیار کوچک و یا ابر رایانه‌های بسیار بزرگ اجرا نمایید.
لینوکس : گسترده‌ترین تنوع در کاربرد
لینوکس را می‌توانید برای انجام وظایف بسیار متعددی بکار بگیرید. از دستگاه چک کردن اتصالات شبکه ، دیواره آتشین ، مسیریاب (Router) شبکه ، سرویس- ‌دهنده‌های مختلف مانند وب ، بانک اطلاعاتی ، فایل ، چاپ و ...، میزهای کار (Desktop)، ایستگاه‌های کاری (Workstations) و... سیستم‌عامل لینوکس حتی این امکان را دارد که از آن بتوان به صورت یک سیستم زنده و پرتابل استفاده کرد . به این معنی که کل سیستم‌عامل از روی یک دیسک CD اجرا شود و شما آنرا با خودتان جابجا کنید و میزکار و تنظیماتتان را همراه خودتان منتقل کنید. علاوه بر این ، این قابلیت برای رفع اشکال و نمایش آن نیز بسیار مفید است.
لینوکس : تنوع در ا نتخا ب
بدلیل آزاد بودن سیستم‌عامل لینوکس ، هر گروه یا موسسه تجاری، یک نسخه خاص ازآن که به توزیع یا پخش (Distribution) معروف هستند، منتشرساخته است. این توزیع‌های مختلف همگی لینوکس هستند، ولی هریک معمولا برای یک یا چند امر خاص مانند سرویس‌دهنده ، دیواره آتشین ، میزکار و... طراحی شده‌اند و هریک قابلیت‌ها و بهینه سازی‌ها خاص خودشان را به کاربران ارائه می‌کنند. کاربران در این میان آزادی انتخاب زیادی داشته و می‌توانند چیزی که کاملا نیازشان را برطرف می‌کند، انتخاب کنند. چیزی که در ویندوز نمی‌توان مفهومی برای آن پیدا کرد.
لینوکس : سیستم‌عاملی حرفه‌ای
لینوکس یک سیستم‌عامل حرفه‌ای است. یعنی ممکن است یک کاربر کاملا غیر فنی ب

رای مدیریت آن و انجام برخی از تنظیمات سخت‌افزاری دچار مشکل شود و نتواند به راحتی این کار را انجام دهد . البته برخی از توزیع‌های لینوکس این امور را بسیار راحت ( و حتی راحت‌تر از ویندوز ) کرده‌اند ، ولی با این حال به طور کلی، لینوکس یک سیستم ‌عامل حرفه‌ای است که در عین سادگی ، از پیچیدگی‌های فنی زیادی برخوردار است . البته تمام کاربران لازم نیست این امور را بدانند . مثلا یک کارمند دفتری که اموری مانند تایپ و حسابداری را با کامپیوترش انجام می‌دهد، ممکن است از نظر فنی تفاوتی را احساس نکند ، ولی لینوکس سالها برای کاربران علاقه مند امکانات فراهم می‌سازد ! برخلاف ویندوز، نکات بی‌پایانی برای یادگیری در لینوکس وجود دارد. این سیستم‌عامل سالها به راحتی شما را مشغول خواهد کرد و می‌توانید مطمئن باشید پس از آن بازهم مطالب جدیدی برای یادگیری وجود خواهند داشت ! پس خوره‌های کامپیوتری از آن لذت وافری خواهند برد و هرگز آنرا رها نخواهند کرد.
برخلاف ویندوز ، در لینوکس راحت‌تر هستید تا بسیاری از کارهای پیکربندی و سیستمی را از خط فرمان بسیار قدرتمند و عالی آن انجام دهید. با اینکه برای بسیاری از امور مانند ویندوز ابزارهای گرافیکی طراحی شده است، یک کاربر حرفه‌ای واقعا از خط فرمان لینوکس لذت خواهد برد. خط فرمان ویندوز را اصلا می‌توان خط فرمان نامید؟
لینوکس : بهشت برنامه نویسان!
لینوکس را بهشت برنامه نویسان نامیده‌اند . برخلاف ویندوز که اکثر ابزارهای برنامه نویسی روی آن را باید جداگانه نصب و حتی خریداری نمایید ، لینوکس به همراه تمامی ابزارهای برنامه نویسی مورد نيازتان و با هر زبانی که فکر کنید ارائه می‌شود . کافی است آنرا نصب کنید و کار برنامه نویسی‌تان را با ابزارهای دلخواهتان شروع کنید.
لینوکس : یک جعبه ابزار کامل
لینوکس برای کاربران حرفه‌ای ، یک جعبه ابزار کامل به شما می‌رود که در آن تمامی ابزارهای مورد نیاز مانند برنامه‌های اینترنتی، ابزارهای امنیتی مانند ابزارهای آزمایش شبکه ، ابزارهای برنامه نویسی ، هزاران صفحه کتاب و راهنما در آن پیدا خواهید کرد . ابزارهایی که در اختیارتان قرار دارد چنان متنوع هستند که می‌توانید ۹۰ درصد اطمینان داشته باشید که پس از نصب آن به چیز دیگری نیاز نخواهید داشت.


لینوکس : یکی از زیباترین دستاوردهای بشری
لینوکس در سایه همکاری و تبادلات علمی هزاران نفر در سرتاسر جهان ایجاد شده و توسعه یافته است. این همکاری چنان گسترده و زیبا بوده و هست، که به سیستم‌عامل لینوکس لقب « زیباترین دستاورد همکاری جمعی بشر» داده شده است . فرهنگ حاکم در جامعه لینوکس و بازمتن ، فرهنگ کمک، اشتراک اطلاعات و تلاش برای بهبود هرچه بیشتر محصولات و « انجام هرکاری که از دستت برمی‌آید » است. هرکس که می‌خواهد با این سیستم‌عامل کار کند، باید تمامی دیدگاه‌ها و عقاید قبلی خود را درباره نرم‌افزارها و سیستم‌عامل کنار گذاشته و با یک دیدگاه جدید و طرز فکر متحول شده وارد دنیای لینوکس شود ، زیرا با فرهنگ حاکم متفاوتی روبرو خواهد بود. لینوکس نوید دهنده آزادی است

انواع:linux
آشنايي با نسخه هاي مختلف لينوكس:
Turbolinux
اين نسخه براي شركتها خوب است و نمي تواند براي دوستان خانه نشين اين ديار خ

وب باشد . اين نسخه برنامه هاي اضافي نیز دارد كه كار مديريت سيستم ها را در شركت های بزرگ كنترل مي كند . نمونه هاي زيادي مانند اين نسخه وجود دارد ولي این نسخه بهترين انها محسوب مي شود

Slackware Linux
َ ا ين نسخه اولين نسخه اي بود كه توزيع شد و نصب ان بسیار مشکل است.برخی از کاربران حرفه ای این نسخه استفاده می کنند . اين نسخه كمترين طرفدار را دارد و یادگیری ان نیز مشکل است . اما ویژگی های خاص خودش را دارد . از جمله پایداری و کیفیت بالای ان را می توان نام برد.
Lycoris
این نسخه از جمله کامل ترین نسخه های موجود در بازار است.نصب ان اسان بوده و در بیشتر کامپیوترهای خانگی کار می کندبرنامه های بسیاری ضمیمه این نسخه از
لینوکس هست.
Caldera OpenLinux
این نسخه توسط شرکت calderaتوزیع میشود. البته این نسخه هم دانلود میشود و
هم قابل خریداری است .این شرکت نسخه های دیگری هم توزیع کرده ولی نسخه مذکور بهتراز بقیه است.
Red Hat
اين نسخه یکی از معروف ترین نسخه های لینوکس است . و اخرین نسخه ان 9 می باشد . از این سیستم شرکتهای بزرگ سخت افزاری نظیر IBM، Dellپشتیبانی
می کند. و به همین خاطر معروف شده است.
Hewlett-Packard
اين نسخه در سايتredhat.com به صورت رایگان توزیع می شود.
Linux-Mandarke
اين نسخه جزء آسان ترين نسخه های توزيع شده است و مي تواند بهترين نسخه برای كابران مبتدي می باشد . بیشتر كاربران ا ز اين نسخه استفاده مي كنند . اين نسخه در اينترنت به صورت رايگان موجود می باشد
البته linux نسخه های زیادی دارد که فقط تعدادی از انها معرفی شدند.


فصل سوم
آموزش لينوكس

 


آموزش لينوكس
در این قسمت برای نصب لینوکس اماده می شویم. این آموزش برای RedHat و فدورا مفید می باشد. و البته برای بقیه لینوکس ها هم تا حدودی جواب می دهد . در ضمن نصب لینوکس یک کار فوق العاده سخت نیست و شما می توانید در کمال آرامش، این کار لذت بخش را انجام دهید. پس از نصب این سیستم عامل،مشاهده می کنید که یک کامپیوتر قدرتمند با قابلیتهای فوق العاده سودمند را برای اجرای بیشتر کارهای خود با حداقل هزینه در اختیار دارید.قبل از ان بدنیست با یک سری اصطلاحات و کارای ابتدایی هم اشنا شویم.
C:یک پارتیشن بخشی از هارد دیسک است که برای سازماندهی پرونده ها و دایرکتوری ها به کار می رود . برای مثال درایو پارتیشن (partition) که ویندوز به
طور پیش فرض بر روی این پارتیشن نصب شده است. یک پارتیشن می تواند همه یا قسمتی از هارد دیسک را به خود اختصاص دهد.در بیشتر سیستم ها از یک پارتیشن بزرگ به جای کل هارد دیسک استفاده می شود
در عین حال بعضی کامپیوتر ها دارای یک پارتیشن ویندوز ثانویه نیز می باشند که در نصب لینوکس از ان استفاده می شود . به عبارت دیگر باید محلی برای قرار دادن سیستم عامل Linux در کنار windows در کامپیوتر خود در نظر بگیرید.Linux به سادگی در کنار سایر سیستم های عامل قرار می گیرد و حتی می توانید ان را روی همان درایوی که ویندوز خود را نصب کرده اید قرار دهید . این نوع پیکر بندی سیستم را، سیستم راه اندازی دوگانه(dual boot system) می نامند . در این نوع سیستم ها هنگام راه اندازی سیستم شما سیستم عاملی که می خواهید برای راه اندازی کامپیوتر به کاررود را انتخاب می نمایید.
قبل ازنصب Linux در کنار ویندوز لازم است تا درایو هارد دیسک را برای پذیرفتن ان به ترتیب زیر اماده سازید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید