مقاله در مورد پلان و برشهایی از مساجد مختلف

word قابل ویرایش
13 صفحه
4700 تومان

پلان و برشهایی از مساجد مختلف

پلانهایی از مساجد شهرنائین

مسجد جامع نائین
با توجه به آنچه در کتاب مرآت البلدان آمده است، بنای اولیه این مسجد منسوب به عمر بن عبد العزیز خلیفه هشتم اموی است که دوران خلافتش از سال ۹۹ تا ۱۰۱ هجری قمری بوده است.سمت چپ منبرِ منبت کاری شده و در قسمت فوقانی آن کتیبه ای به تاریخ ۷۱۱ هجری قمری موجود است که قدیمترین تاریخ ثبت شده در بنا است.کتیبه در چوبی مسجد ، تاریخ ۷۸۴ هجری قمری را نشان می دهد و بر دیوار و ستونهای شبستان جنوبی،چند سنگ مزار وجود دارد که یکی از آنها به تاریخ ۷۸۴ هجری قمری است.

معرفی مسجد سرکوچه محمدیه
این بنای تاریخی درمحله محمدیه یکی از محلات قدیم شهر نائین واقع شده است. مسجد سرکوچه محمدیه متعلق به قرون اولیه هجری بوده که بیش از یک هزارسال قدمت دارد و از نظر شکل و پلان کاملا” بامساجد دیگر متفاوت بوده و این یکی از ویژگیهای مهم بنای مذکور می باشد.

مسجد جامع تاریخی محمدیه
مسجد جامع تاریخی محمدیه در محله محمدیه شهر نائین در میدان بالای این محل متعلق به قرون چهارم ویا پنجم هجری است .

معرفی مسجد سرکوچه محمدیه
این بنای تاریخی درمحله محمدیه یکی از محلات قدیم شهر نائین واقع شده است. مسجد سرکوچه محمدیه متعلق به قرون اولیه هجری بوده که بیش از یک هزارسال قدمت دارد و از نظر شکل و پلان کاملا” بامساجد دیگر متفاوت بوده و این یکی از ویژگیهای مهم بنای مذکور می باشد.

مسجد نظام مافی

مسجدی واقع در منطقه ۵ تهران ‍‍‍‍تقاطع خیابانهای جنت آباد و بلوار آیت الله کاشانی است.
بنای مسجد با مناره ای واحد سر به فلک کشیده در میان درختان سرسبز و ساختمان های کوتاه اطراف خود فریاد می کند. منظر مسجدی سفید در میان مساجد مختلف ایرانی که تا به حال دیده ایم.
شکل ظاهری مناره مسجد و نیز منفرد بودن آن نوید معماری متفاوت این مسجد را با مساجد دیگر ساخته شده در ایران می دهد.

ورودی مسجد در قسمت جنوبی است و پلکانی از سطح خیابان به صحن داخل مسجد راه پیدا می کند. در کوچک دیگری نیز در همین راستا در قسمت شمالی حیاط قرار دارد و دسترسی از کوچه پشتی مسجد را ممکن می سازد.
حجم کلی مسجد مانند جعبه های در هم فرورفته است. فاصله ایجاد شده بین حجم های تو در تو به عنوان نورگیر و بازشوها عمل می کند.

مسجد از دو ساختمان اصلی تشکیل شده است که از طریق راهروئی بر روی پیلوتی با هم در ارتباط اند.
ساختمان شرقی شامل نماز خانه های مردانه و زنانه و ساختمان غربی از سالن مراسم وضوخانه وکتابخانه
تشکیل شده است.
عنصر پلکان در معماری این بنا مهم است و فضای واسطه ای است که داخل و خارج ساختمان را به هم ارتباط می دهد.

سادگی مصالح همچون بتون خشک و برهنه و نیز سنگ تراورتن سفید استفاده نکردن از تزئینات معمول در معماری مساجد مانند کاشی کاریها یا گچبریهای زائد که معماری این بنا را به سمت و سوی یک معماری مدرن سوق می دهد که یاد آور صداقت و سادگی است و فضای مسجد را سرشار از پاکی می کند.
بنای مسجد فاقد گنبد است البته گنبد معمول در معماری مساجد که یا نار است و یا اورچین که در این مسجد از آن خبری نیست. ولی شبستان مسجد بر بالای محراب خویش دارای تیرهای قوی عمود بر هم می باشد که سقف مسجد را در این ناحیه مرتفع و بلند می سازد. نبود گنبد با پوشش دهانه وسیع توسط مصالح جدید مانند تیرچه بلوک و بتون خشک توجیح میشود و معماری این بنا را به اوج خردگرائی و عملکردی نزدیک می کند.

صحن مسجد عاری از هرگونه فضای سبز است و تنها یک حوض چند طبقه با سطوحی روی هم لغزیده که یادآور معماری خانه آبشار رایت می باشد و به معماری خشک مدرن روح و گرما می بخشد.

مناره مسجد پلانی مربعی دارد و بصورت لوزی چرخیده است. در ارتفاع از وسعت آن کم می شود و صورت پله پله ای آن یادآور برج آتش در معماری کاخ و معبد فیروز آباد فارس بوده و قامت بلند آن در منظر عمومی منطقه یادآور نام خدای یکتا است.

این فقط قسمتی از متن مقاله است . جهت دریافت کل متن مقاله ، لطفا آن را خریداری نمایید
wordقابل ویرایش - قیمت 4700 تومان در 13 صفحه
سایر مقالات موجود در این موضوع
دیدگاه خود را مطرح فرمایید . وظیفه ماست که به سوالات شما پاسخ دهیم

پاسخ دیدگاه شما ایمیل خواهد شد