بخشی از مقاله

چکیده :

صنعتی سازی ساختمان گامی تجربه شده در دنیا به خصوص کشورهای پیش رفته می باشد ، گامی در جهت اقتصادی کردن، کوتاه کردن زمان ،تسهیل در ساخت و همچنین کاهش آلودگی های ناشی از ساخت است . صنعت ساختمان و پروژه های عمرانی به گواهی آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و حجم نیروی انسانی درگیر، بزرگترین صنعت در کشور می باشد و از طرفی سبک سازی ، ضد زلزله بودن ،دوام و پایداری و عدم نیاز به نگهدارنده ،مقاومت در برابر حرارت و صوت ،همگی از مشخصات عملکردی یک دیوار می باشد. بر اساس تقسیم بندی مرکز تحقیقات و فناوری های نوین درباره ی دیوار و روش های اجرای آن به گروه 3 تعلق دارد .

در این مقاله پس از معرفی دیوار سبز به مقایسه این سیستم با سایر دیوارها از جنبه های مختلف اقتصادی ،سبکی ،عایق حرارتی بودن و ... به مزایای این سیستم می پردازیم. سپس به منظور مطالعه موردی یک ساختمان بتن آرمه پنج طبقه را با سیستم جانبی قاب خمشی ویژه مدنظر قرار داده و صرفا از نظر وزنی سازه ، ساختمان را در حالت استفاده از دیوار سبز با حالت استفاده از دیوار سفال کاری شده توسط نرم افزار ^ طراحی کرده و در نهایت با آنالیز هر دو سیستم مذکور نتایج حاصل را ارائه نموده ایم که با توجه به این نتایج کاهش چشمگیر تلاش های خمشی و نیروهای برشی و مهمتر از آن با کاهش وزن کلی سازه کاهش یافتن نیروی برش پایه نیز در حالت استفاده از سیستم دیوار سبز کاملا مشهود می باشد .

واژه های کلیدی : صنعتی سازی ، انبوه سازی ، دیوار سبز ، سبک سازی ، فناوری نوین .
 
-1 مقدمه :

صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صدوده سال قدمت دارد و شروع آن به زمانی برمی گردد که اولین تیرهای بتنی به صورت شکل، تولید صنعتی شده و قطعات بتنی با اشکال مختلف در مقیاس صنعتی تولید شد . اگر تکنولوژی ساختمان را به معنی وارد شدن صنعت در ساختمان سازی بگیریم، از حدود سال 1347 تکنولوژی ساختمان وارد ایران شد و اوج آن زمانی بود که ساختمان سازی به صورت شهرک سازی در بعضی از شهرهای بزرگ مثل اصفهان - مجتمع ذوب آهن - ، اهواز، تبریز، تهران و برخی دیگر از شهرها شروع شد. این صنعت بیشتر از کشورهای اروپایی مانند آلمان ،هلند ،انگلیس و فنلاند به ایران وارد شد . نظر به اینکه کشورمان ایران روی یکی از کمربندهای فعال زمین لرزه در جهان قرار دارد لذا ایجاد سازه های مقاوم و امن از اولویت خاصی برخوردار است و با توجه به نیازهای وسیع به مسکن و لزوم بهبود کیفیت تولید ساختمان همانطور که در کشورهای بزرگ نیز متداول است باید روش های تولید صنعتی ساختمان بطور جدی مورد توجه قرار گیرد .

صنعتی سازی در صنعت ساختمان ،به دو بخش تقسیم بندی میشود . بخش اول ،به کار گیری مصالح نوین و صنعتی و بخش دوم که بسیار مهم تر و قابل تامل تر است ، شیوه و نحوه به کار گیری این مصالح است . این به معنای استفاده از سیتم های اتوماسیون و به حداقل رساندن کار توسط نیروی انسانی و به تبع آن بالا بردن دقت ، به معنای دیگر پیش مهندسی کردن فرآیندها چه در مرحله تولید و چه در مرحله اجرا است . به همین دلیل در این مقاله علاوه بر معرفی سیستم دیوار سبز و مقایسه آن با سایر دیوارها از جنبه های مختلف به نحوه ی اجرای صحیح این سیستم نیز اشاره شده است و همینطور به تحلیل ساختمان اجرا شده با این دیوار پرداخته و نتایج را با ساختمان مشابه که دیوارهای آن سفال کاری شده است مقایسه کرده و ارائه نموده ایم .

-2 معرفی سیستم :

دیوارهای سبز ، دیوارهایی هستند با بالاترین درجه ایمنی که از نفوذ سرما ، گرما و رطوبت جلوگیری کرده و در برابر آلودگی های صوتی مقاومت بی نظیری را دارد . این دیوارها در برابر نفوذ حیوانات و حشرات موذی و همچنین در برابر نفوذ باکتری ها و کپک زدگی مقاومت چشمگیری دارد.

-3  ساختار دیوار سبز:

دیوار سبز متشکل از دو لایه فشرده گچ یا سیمانی که به وسیله یک لایه عایق XPS کلاف شده با ستونک های H شکل، Uشکل و Z شکل مهار شده در زیر سقف و روی کف متصل به تیرک های U شکل و L شکل سیستم یکپارچه و هماهنگی را می سازد که می تواند قابلیت تحمل بارهای باد، ضربه و زلزله ونیز نصب تجهیزات سرمایشی و گرمایشی را داشته باشد و یک ساختارایمن و مناسب و کاملا عایق را تشکیل دهد.

صفحات :   

این صفحات متشکل از ساختار ماده پتروشیمی معروف به می باشند که به صورت تزریقی و به روش صنعتی و به همراه ذوب این محصول در فشار بالا تولید می شود. این محصول تفاوت های زیادی با انواع مشابه دارد از جمله آن مهار آتش و عدم انتشار گاز های سمی هنگام آتش سوزی و قابلیت های مقاومتی، چگالی و کنترل هدایت حرارتی و رطوبتی فوق العاده بالا که جایگزین دیگری در حال حاضر برای این صفحات وجود ندارد.

مشخصات ابعادی دیوار سبز :

در حال حاضر قطر هسته مرکزی دیوارها در سه اندازه 50 ، 70 و 100 میلیمتر قابل اجرا می باشند . عرض هر پانل دیوار حداکثر 600 میلیمتر و طول آنها حداکثر 3 متر می باشد .

-4 مزایای سیستم دیوارهای سبز :

الف: مزایایی که برای تولید کننده یا سازنده ساختمان دارد به شرح ذیل می باشد:

·به علت سرعت بالای تولید ونصب،زمان اجرای پروژه کمتر شده در نتیجه سر بار پروژه کاهش پیدا کرده و همچنین پروژه زودتر به بهره برداری میرسد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید