بخشی از مقاله

چکیده

در این نوشتار سامانه خودروي هیبریدي با استفاده از سلول خورشیدي درکناربخش احتراقی خودروي پراید 111 مورد بررسی قرار می گیرد. از نرم افزار هاي PVSYST و ADVISOR جهت شبیه سازي خودروي پراید 111 استفاده گردیده است . در خصوص شبیه سازي خودروي ذکر شده الگوي بدنه و چرخ ها با در نظر گرفتن کلیه فراسنج هاي مربوط به آنها به نرم افزار اضافه شده است . در هر دوحالت نتایج بدست آمده از قبیل مصرف سوخت و بازده سامانه در چرخ ها مورد بررسی قرار گرفته وبا یکدیگر مقایسه شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که خودروي هیبریدي علاوه بر کاهش مصرف سوخت و افزایش بازده و آلایندگی کمتر از نظر فراسنج هاي عملکردي سرعت ، شتاب و شیب پیمایی قابل رقابت با نمونه احتراق داخلی خود می باشد.

-1 مقدمه

تا کنون پژو هشگران و کارخانجات بزرگ خودروسازي سعی کرده اند که خودروهایی با بازده بالا و سازگار با محیط زیست را توسعه دهند . به همین دلیل فناوري سلول خورشیدي ، پیل سوختی و خودروي هیبریدي توجه بسیاري را به خود جلب نموده است . خودروهای هیبریدی معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند .

این خودروها هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند.این انعطاف پذیری ذاتی خودروهای هیبریدی آنها را برای ناوگان حمل و نقل ومصرف شخصی مناسب کرده است خودرو های هیبریدی می توانند سرعت و مسافت بیشتری نسبت به انواعی که موتورهای درون ساز دارند داشته باشند، با این حسن بزرگ که شارﮊباتری هایش هرگز تمام نمی شود بازدهی این خودروهابسیار بالا بوده و میزان تولید آلودگی شان کاهش یافته است. بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی – الکتریکی هستند گرچه بعضی شرکتهای خودروسازی مانند پژو-سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل- الکتریکی نیز تولید کرده اند. امروزه با توجه به آلودگی های ناشی از خودروها و محدودیت های سوخت فسیلی، کارخانه های خودروسازی گام مهمی در مقابله با این امر برداشته اند که از جمله آنها می توان به خودروهای هیبریدی ، تکنولوﮊی پیل سوختی ، موتورهایی با پاشش مستقیم بنزینی ، موتورهای مششع و خودروهای دو گانه سوز اشاره کرد.

بازده بالا، آلایندگی کم، مسافت قابل پیمایش بالا، ایمنی مطلوب و قیمت قابل رقابت با خودروهای متداول از جمله ویژگیهای حائز اهمیت برای خودروهای هیبریدی است. بسیاری از خودروسازان بزرگ مبادرت به تولید این خودروها در سطحی گسترده نموده اند.مشخص و مبرحم است که تامین کل انرژي یک خودرو توسط انرژي خورشیدي امکان پذیرنمی باشد، لذا در این پروژه با استفاده از نرم افزار هاي مرتبط - Advisor و - Pvsyst به شبیه سازي مدلی پرداخته ایم که تامین انرژي بخش رفاهی خودرو، بر عهده انرژي خورشیدي می باشد.. نتایج حاصل از شبیه سازي موید این مطلب است که ما قادر خواهیم بود با ساخت سلول هاي خورشیدي با قیمت ارزانتر خودروي پراید را به صورت خودروي هیبریدي به تولید انبوه برسانیم . زیرا در حال حاضر ساختار پنلهاي خورشیدي به گونه اي است که میزان راندمان کاري آنها بشدت پایین و قیمت آنها نسبتا زیاد می باشد .

-2 نحوه محاسبه سلول خورشیدي بکار گرفته شده

در این قسمت لیست اجزا و مقدار مصرفی آنها که از شرکت سایپا براي خودروي پراید 111تهیه شده ارائه می گردد . در نظر داریم که اجزاء جدول زیر توسط پنل هاي خورشیدي تغذیه گردد.

جدول 1-2 لیست اجزا و مقدار مصرفی براي خودروي پراید 111

با توجه به نمودار زیر که نشان دهنده مقدار تابش خورشید در شهر تهران براساس ماه هاي مختلف سال می باشد ، در این بخش شبیه سازي را در 4 مرحله مختلف انجام میدهیم . این 4 مرحله براي تفکیک مقدار انرژي لازم براي 4 فصل از سال می باشد .

شکل 2-2 نمودار تابش به تفکیک ماه

بر طبق نمودار فوق مجموع مقدار تابش سالیانه تهران برابر 1826/9 کیلو وات ساعت بر متر مربع می باشد. واضح است مقدار تابش در فصل تابستان در حداکثر خود است . این مقدار براي ماه ژوئن عدد 223/6 کیلو وات ساعت بر متر مربع را نشان می دهد . با توجه به اینکه تمامی نمودارها و اطلاعات به تاریخ میلادي می باشد ، ناگزیر فصل ها را بر طبق اطلاعات فوق طبقه بندي می کنیم . با توجه به شرایط تابش خورشید و تفاوت مصارف اجزاي خودرو در ماه هاي مختلف شبیه سازي می بایست

در 4 مرحله - فصل - انجام شود.در بخش بعد نتایج جمع آوري اطلاعات و میزان ساعات مصرف هر قطعه به تفکیک در فصول مختلف در جداول جداگانه ارائه شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید