بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه رایانش ابری بر شاخصهای ارزیابی عملکرد از جمله کیفیت، کارایی، اثربخشی و بهرهوری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سهماهه نخست سال 1395 صورت پذیرفته میباشد. دادههای لازم برای تبیین رابطه رایانش بر متغیرهای بهرهوری و کارایی از طریق پرسشنامه با طیف لیکرت چند گزینهای طراحی و پس از تأیید روایی و پایایی از مدیران ردههای مختلف شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که تا قبل از بازه زمانی تحقیق به این فناوری مجهز شده،جمعآوری گردید. همچنین برای بررسی متغیر اثربخشی، با بهرهگیری از چارچوب عمومی رویکرد ارزشهای رقابتی و نمودار ارزیابی کویین و رورباخ پرسشنامه طراحی گردید.

همچنین جهت تبیین رابطه رایانش و کیفیت با استفاده از پرسشنامه مستخرج از ابزارسنجش کیفیت - سروکوال - اقدام به جمعآوری دادههای لازم از مشتریان شرکت نمونه ارائه دهنده خدمات پس از فروش در یک بازه سه ماهه در نمایندگیهای مجاز در سطح شهر تهران شده است. نتایج حاکی از آن است که، رایانش ابری بر بهرهوری رابطه معناداری نداشته ولی بر اثربخشی،کارایی و کیفیت خدمات و محصولات شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران تأثیر داشته، که این مطابق با یافته های پژوهش-های دیگر در سایر کشورها میباشد، و با توجه به مفهوم عملی و علمی متغیرهای مذکور کسب چنین نتیجهای دور از تصور نیست.

-1 مقدمه

مزایای زیادی برای رایانش ابری برشمرده شده است اما همواره مهم ترین چالش پیش روی سازمان ها برای حرکت به سمت این فناوری بحث امنیت اطلاعات می باشد. چرا که داده های افراد در مکانی ذخیره می شود که شخص نه اطلاعی از محل آن ها دارد نه تحت کنترل اوست. توجه به رشد عظیم رایانش ابری از آنجا شکل گرفت که کسب و کارها و پیچیدگیهای روز افزون آن مشکلاتی از قبیل کنترل، نظارت، برنامهریزی کمبود منابع سخت افزاری، کم بودن عمر سرورها پیش آمد.

از اینرو ایده رایانش ابری برای غلبه بر این مشکلات شکل گرفت. البته مدت زمان زیادی از عمر این تکنولوژی در کشور ما نمی گذرد. بسیاری از افراد روزانه در حال استفاده از این تکنولوژی هستند اما از معماری و سازوکار آن بی اطلاع هستند.  بسیاری از افراد هم با توجه به مزایای احتمالی برای فعالیت هایشان هنوز از این سرویس استفاده نکرده اند. لذا در این تحقیق به بررسی اثر این تکنولوژی بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده و در نهایت راهکارهایی ارائه گردیده است.

-2 بیان مسأله

ایده یک شبکه کامپیوتری کهکشانی در سال 1960 مطرح و با گذشت زمان به این دیدگاه ختم شد که این پدیده می تواند هدف اصلی بیشتر مدیران اجرایی که افزایش هر چه سریعتر درآمدهای بالقوه شرکت هایشان برای دادن تضمین به مالکان، سرمایه گذاران وسهامداران در بازگشت سرمایه مناسب آنها است، کمک شایانی نماید.فناوری اطلاعات مدیران را به صوت مستقیم یا غیر مستقیم وادار به تغییر روش انجام فعالیت های کسب وکار خود میکند - دهرتی1،2010، دهنینگ و ریچاردسون22002، کزروینسکی،2008،نوستینی3،. - 2003

مدیران اجرایی برای حداکثر سازی درآمد و منافع مالکان، سرمایه گذاران، سهامداران فعلی و آتی نیاز دارند به طور همزمان و عینی منابع کمیاب خود را به صورت کارا و اثر بخش مدیریت کنند. و همواره سعی میکنند تا به سؤالات مطرح در مورد چالشهایی همچون بهبود عملکردهای مالی از قبیل بهبود کارایی، اثر بخشی ، افزایش بهره وری، پاسخگو باشند. از طرفی تعداد زیادی از مدیران و پاسخخواهان برای پاسخ به این چالشها به سمت اینترنت معطوف شده اند که بازار خدمات و محصولات خود را در سطح دنیا به معرض دید و نمایش بگذارند.

از سرمایهگذاری بر روی یک فناوری جدید همچون رایانش ابری انتظار میرود اثری مثبت بر روی عملکردهای عملیاتی سازمان داشته باشند. بهبود کارایی و اثر بخشی، افزایش بهره وری و بهبود کیفیت از یک سو - هابارد2010،دهرتی - 2010 همچنین بهبود عملکردهای شرکت از سوی دیگر، از طریق سرمایه گذاری بر روی IT حاصل و در نهایت بر روی عملکردهای شرکت موثر واقع میشوند. افزایش هزینه های عملیاتی و افزایش درآمدها و سود آوری برای مالکان و سهامداران نیز به عملکردهای بازار سهام کمک می کند - چاترج و همکاران42001،داسسانتوس19935، - . بنا براین، این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ سؤال زیر میباشد:

آیا بین استفاده از رایانش ابری و عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، رابطه وجود دارد؟

-3 اهمیت و ضرورت موضوع

اهمیت این پژوهش از چند بعد به صورت زیر بیان میشود:

- فناوری های رایانش ابری می توانند هزینه های نگهداری و توسعه خدمات و نرم افزارها را کاهش دهند، تحقیقات درباره متدهای گوناگون و راه حل های مختلف برای همه ی محیط ها و سیستم های فناوری اطلاعات سبز را ترویج ، خدمات متنوعی در این زمینه برای کاربران با حداقل هزینه ایجاد کند - اپن،. - 2010

-    فضای ذخیره سازی بیشتر یکی از مزایای کلیدی خدمات ابری می باشد. کاربران می توانند اطلاعات را در سرور های ابری و با ابزارهای الکترونیکی متنوع ذخیره کنند و به صورت بدون سیم به آن ها دسترسی داشته باشند، - وارتین و ماتیلا، - 2010

-    از طرفی این تحقیق منجر به ارائه یک ادبیات جامع در زمینه دانش حسابداری و IT با استفاده از توسعه دانش بر اساس ارتباط بین سرمایهگذاری های IT و عملکرد شرکت از طریق یافته ها و نتایج میشود. به این دلیل که تحقیقات IT حسابداری در دهه 1990 بر اساس مشاهدهIT/IS افزایش یافته و منجر به تغییر روش کسب و کار و فعالیتهای مدیران اجرایی شرکتها گردید - کزروینسکی - 2008

-    نتایج حاصل از این مطالعه به مدیریت اجرایی شرکتها در توسعه چهارچوبی مناسب برای انتخاب موثر و تفویض اختیار به زیر ساختهای جدید IT برای مدیریت کار و اثر بخشی شرکت هایشان کمک خواهد نمود. این امر پیش بینی شده که یافته های مطالعه ، نتایج تعمیم پذیری را روشن کرده که ارتباط بین سرمایه گذاری های IT و عملکرد شرکتها را با استفاده از تحلیل همبستگی نشان میدهد.

-4 مبانی نظری تحقیق

رایانش ابری

یک تعریف رسمی برای رایانش ابری وجود ندارد. مرور ادبیات فناوری و رایانه نشان می دهد که هر یک از نویسندگان یک تعریف خاص را به کار برده اند. با این وجود اکثرا به تعریفی که توسط موسسه ملی استانداردها و فناوری برای رایانش ابری ارایه شده است استناد می کنند: یک مدل برای توانایی دسترسی به یک سری از منابع محاسباتی قابل پیکربندی - مثل شبکه، سرورها، ذخیره سازی، نرم افزارها و خدمات - که به سرعت فراهم شده و با کمترین تلاش مدیریتی یا فراهم کننده سرویس فسخ می شود - هان، - 2010

انواع سرویس های ابری

رایانش ابری بسته به انواع مدل های قابل ارایه به سه دسته طبقه بندی می شود. در ادامه هر یک از این سه مدل توصیف می شود: نرم افزار به عنوان یک سرویس: در این مدل این قابلیت برای مصرف کننده ایجاد شده تا از نرم افزارهای فروشنده سرویس تحت یک زیرساخت ابری استفاده کند. مصرف کننده مجبور نیست تا زیرساخت ابری مثلا سرورها، سیستم عامل، فضای ذخیره و شبکه را مدیریت کند.

تمامی سرویس ها از طریق یک کاوشگر متن قابل دسترس هستند. پلتفرم به عنوان یک سرویس: این مدل این قابلیت را برای مصرف کننده ایجاد می کند تا نرم افزارهایی تحت مالکیت خودش و از طریق ابزارهای فراهم شده توسط فراهم کننده زیرساخت ابر بسازد. مصرف کننده بر نرم افزارهایی که خودش توسعه داده است کنترل دارد اما مجبور نیست هیچ سرور، فضای ذخیره، شبکه یا سیستم عاملی را مدیریت کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید