بخشی از مقاله

چکیده

رایانش ابری یک الگوی محاسباتی است که در آن تعداد بسیار زیادی از سیستم ها به یکدیگر متصل شدهاند تا زیرساخت پویا و مقیاس پذیر را برای برنامه های کاربردی ذخیره داده ها و فایل ها فراهم آورند. به طورسنتی، شرکتها به گزارش مالی یا غیرمالی در دورههای سه ماهه و سالانه نیاز دارند. بااین حال، تغییر سریعی که در بازار و جامعه اتفاق میافتد باعث میشود که این گزارشهای دورهای به سرعت منسوخ شوند. از سوی دیگر، رقابت بیشتر در بین شرکتها نیازمند اطلاعات به روزتر است تا مدیریت را قادر سازد که به سرعت با فرصتها تطبیق یابد و به مشکلات پاسخ دهد. به طور کلی سیستمهای اطلاعات حسابداری مجموعهای از اطلاعات حساس و محرمانه - دفاتر حسابرسی کلی، اطلاعات لیست حقوقی و پایگاه اطلاعاتی مالی - را پردازش و ذخیره میکنند و اتخاذ فناوری ابری نیازمند یک تحلیل جدی اطلاعات و امنیت نرم افزاری است. در این مقاله تاثیر رایانش ابری و فناوریهای موبایلی بر روی سیستم های اطلاعات حسابداری مورد بررسی قرار می گیرد. در سیستم های حسابداری مبتنی بر ابر، حسابدار و مشتری شرکت و همچنین اشخاص ثالث مانند حسابرسان می توانند به طور همزمان بر روی داده های بلادرنگ کار کنند. این، به نوبه خود، باعث می شود که تقسیم کاری بیشتری بین طرفین ایجاد شود.

مقدمه

توسعه و استفاده کنونی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمانها تاثیر مهمی بر سیستمهای اطلاعات حسابداری دارد. شرکتهای کوچک و متوسط تجاری بیشتر و بیشتر خود را تطبیق دادهاند و در حال حاضر از رایانش ابری و فناوریهای موبایلی استفاده میکنند.[1] شرکتهای بزرگ مراکز اطلاعاتی بزرگ، ابر خصوصی یا ابر ترکیبی خود را به منظور پشتیبانی از پردازشهای خود در معماری سرویس-های اشتراکی، توسعه دادهاند.[3][2] روش سرویسهای اشتراکی تاثیر مهم و مستقیمی بر فرایندهای حسابداری و مالی شرکت دارد. از دورنمای کلی، توسعه تجاری از طریق استفاده گسترده اینترنت و فناوریهای موبایلی و ابری صورت گرفته است. بر اساس تکنولوژی و سرویسهای ابری، این روش جدید منجر به یک الگوی مدل تجاری به نام الگوی مدل تجاری ابری شده است. این الگو، به صورت قابل توجهی بر استراتژیهای تجاری شرکتها تاثیر میگذارد یعنی روشی که شرکتها تجارت را انجام میدهند و زیرساختهای سخت افزاری، نرم افزاری و ارتباطاتی، مدیریت ریسک و مدیریت هزینه را تعریف میکنند.

معروفترین و پراستفادهترین سرویسهای ابری در مدلهای تجاری جدید عبارتند از: نرم افزار به عنوان یک سرویس، زیرساخت به عنوان یک سرویس، پلتفرم - بستر - به عنوان یک سرویس و فرایند تجارت به عنوان یک سرویس. با توجه به تاثیر فناوریها و نرم افزارهای موبایلی در فرایندهای تجاری شرکتها، می توان آنها را در پرداختهای موبایلی، ثبت اتوماتیک اسناد، سرویس مشتری موبایل و سرویس حسابداری موبایل استفاده کرد. همچنین با در نظر گرفتن نقش و معماری سیستم های اطلاعات حسابداری [4] میتوان مشاهده کرد که فناوریهای ابری و موبایلی به صورت قابل توجهی بر سیستم های اطلاعات حسابداری از داخل سازمان و همچنین خارج آن تاثیر می-گذارند.

با ملاحظهی مفاهیم چندگانه فناوریهای ابری و موبایلی در فرایندهای تجاری حال حاضر، در این مقاله هدف انجام پژوهشی در این زمینه است که چگونه این فناوریها را میتوان در سیستمهای اطلاعات حسابداری استفاده کرد تا دقت، کامل بودن و بی انتهایی اطلاعات حسابداری، بهبود یابد. در واقع به طور همزمان فاکتورهای تعیین کننده در پیادهسازی فناوریهای موبایلی و ابری در سیستم های اطلاعات حسابداری تحلیل می شوند. همچنین یک تحلیل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها از این فناوریها در زمینه سیستم های اطلاعات حسابداری فراهم می گردد.

پژوهشهای پیشین

گوپتا، سیسارامان و راج [5] در پژوهش خود بر روی تمایل شهودی تجارتهای کوچک و بسیار کوچک در خصوص رایانش ابری و پنج فاکتور کنونی تاثیرگذار بر استفاده از رایانش ابری توسط SMEها و SMBها، تمرکز کردند: سهولت استفاده، امنیت، کاهش هزینه، قابلیت اطمینان و اشتراک گذاری و همکاری.

دین و همکاران [4] خلاصهای از رایانش ابری موبایلی را از طریق پژوهشی در رابطه با معماری، برنامهها و روشهای MCC ارائه میدهند. رایانش ابری موبایلی بر مشکلات مربوط به عملکرد، محیط و امنیت غلبه میکند. دین و همکاران همچنین بر مسائل مشخصی - معایب - رایانش ابری موبایلی مانند پهنای باند پایین، مدیریت دسترسی ضعیف به شبکه، کیفیت پایین خدمات، هزینهی بالا، رابط و همگرایی خدمات تاکید میکند.

در یک پژوهش نمونه که توسط موسسهی رایانش ابری انجام گردید، گسترده ترین نواحی راهکار ابری که در حال حاضر گسترش یافتهاند مدیریت مالی/حسابداری میباشند. در میان مدیران دارای برنامه برای دستیابی به راهکارهای نرم افزار به عنوان سرویس ، 74% به راهکارهای نرم افزاری مدیریت مالی/ حسابداری اشاره کردند .[7] [6]

.3 اثر و دورنماهای استفاده از رایانش ابری و فناوریهای موبایلی در سیستم های اطلاعات حسابداری.

در این پژوهش دستهبندیهای زیر را در مورد چشم اندازها و نواحی تاثیر می توان مشخص نمود: - 1 - اثر تکنولوژی و چشم اندازها؛ - 2 - اثر ریسک و امنیت و چشم اندازها؛ - 3 - اثر مالی و حسابداری و چشم اندازها؛ - 4 - اثر استراتژی تجاری و چشم اندازها. مدل مفهومی ارائه شده در این مقاله در شکل 1 نشان داده شده است که در زیر بخش های بعدی اجزاء آن توضیح داده می شود.

استفاده از راهکارهای نرم افزار به عنوان سرویس برای پیاده سازی و اجرای راهکارهای - ERP برنامه ریزی منابع کسب و کار - در سیستم های اطلاعات حسابداری نشان دهندهی بیشترین تاثیر است.[9][8] در مفهوم یک مدل نرم افزار به عنوان سرویس ، شرکتها یک راهکارERP را اجاره میکنند، بنابراین بیشتر معاملات و گزارشات از سیستم های اطلاعات حسابداری در زیرساخت ابری میزبانی - هاست - می شوند. شرکتهای بزرگ از مدل نرم افزار به عنوان سرویس به منظور فراهم آوردن سرویسهای ERP در معماری خدمات اشتراکی شرکت، استفاده میکنند. اثر آن بر سیستم های اطلاعات حسابداری در هردو بخش سخت افزاری و نرم افزاری است. برخی از این نرم افزارها عبارتند از: SAP، Netsuite، Oracle ERP Cloud Services، Microsoft Dynamics ERP cloud-based وغیره.

استفاده از PaaS در سیستم های اطلاعات حسابداری به منظور توسعهی ماژولها و نرم افزارهای کاربردی متعارف در پردازشهای مالی، حسابداری، بازاریابی، منابع انسانی و غیره - برای مثال پلتفرم - بستر - ابری . - SAP HANA اگر SaaS تنها اجازهی ارائهی راهکارهای استاندارد ERP در سیستم های اطلاعات حسابداریرا دهد، PaaS امکان گسترش و تنظیم این راهکارها را از طریق ابزارهای پلتفرم توسعه فراهم میکند.

استفاده از زیرساخت فناوری اطلاعات به عنوان سرویس در سیستم های اطلاعات حسابداری اجازهی نصب سرورهای پایگاه داده و راهکارهایپشتیبانگیری در یک زیرساخت ابری را میدهد. زیرساخت فناوری اطلاعات به عنوان سرویسظرفیت ذخیرهسازی بزرگ و پردازش دادهی اطلاعات مالی را فراهم میکند.

استفاده از فناوریها و نرمافزارهای موبایلی در سیستم های اطلاعات حسابداری اجازهی میدهد تا نرمافزارهای مربوط به سرویسگیرندگان در پروسههای مقدماتی مالی و حسابداری شرکت توسعه یابد. سیستمهای پرداخت موبایلی و سیستمهای موبایلی برای ضبط اطلاعات در اسناد بیشترین تاثیر را در سیستم های اطلاعات حسابداری دارند.

با در نظر گرفتن دورنما، فناوریهای ابری میتوانند یک محیط یکپارچه را ایجاد کنند که در آن سیستمهای اطلاعات حسابداری شرکت-های مختلف که یک ابر هستند و از ERP یکسانی استفاده میکنند، میتوانند در جابجایی اطلاعات الکترونیک راحت تر و سریع تر تعامل داشته باشند.

همچنین میتوان از تکنولوژیها و نرمافزارهای موبایلیبه عنوان ترمینالهای موبایلی برای جمع آوری اولیه دادهها، ثبت داده و نقل و انتقالات مالی و حسابداری ، در سیستم های اطلاعات حسابداری استفاده کرد.

 اثر ریسک و امنیت و چشم اندازها

در اغلب تحقیقات، مسئلهی ریسک و امنیت فناوریهای ابری و موبایلی حیاتی است.[10] اگرچه برخی نویسندگان معتقدند کهانتقال به فضای ابری بیانگر ارتقای امنیتی است، خطرات و مشکلات امنیتی بسیاری همچنان باقی میماند. اغلب ارائه دهندگان سرویسهای ابری معمولا راهکارهای امنیتی قویای را اجرا کیکنند که برای بسیاری از شرکتهایی که به سرویسهای ابری تغییر مسیر میدهند، منجر به افزایش امنیت می شود .. ما در پژوهش خود، در زمینهی نگرانیهای مربوط به سرویسهای امنیتی موبایلی و ابری، خطرات و موارد امنیتی زیر را که تاثیر مهمی بر سیستم های اطلاعات حسابداری دارند، شناسایی نمودیم:
از دست دادن دادههای مالی و حسابداری دادههای پردازش و ذخیره شده در سیستم های اطلاعات حسابداری برای شرکت حیاتی هستند - برای مثال دفتر حسابرسی عمومی، اطلاعات پرداختیها و فروشها - . این دادهها پایه و اساس همهی گزارشات و تحلیلهای شرکت هستند.[10][8] ذخیره سازی دادهها و اطلاعات در زیرساختی خارج از شرکت SaaS - یا - IaaS این تاثیر را دارد که خطر از دست دادن آن اطلاعات افزایش یابد. شرکت تنها اطلاعات را در اختیار دارد و زیرساخت ارائه شده توسط سرویس ابری را دارا نمیباشد و نمیتواند سیستمهای ذخیره سازی و پردازش داده ها را کنترل یا صحت آنها را بررسی کند.
 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید