بخشی از مقاله

چکیده

متیل ترشیو بوتیل اتر ترکیب شیمیایی است که از واکنش بین متانول و ایزوبوتیلن بدست می آید. استفاده اصلی آن به عنوان یک افزودنی در سوخت اتومبیلها می باشد. این ماده با اضافه شدن به بنزین، سبب افزایش عدد اکتان آن شده و فرایند احتراق سوخت را بهبود می دهد و لذا سبب کاهش مواد منتشر شده زیان آور موجود در گازهای حاصل از احتراق می گردد متیل ترشیو بوتیل اتر ماده ای است سمی که خیلی سریع در آب و رطوبت خاک جذب می شود و خاک ها و منابع آب زیر زمینی را آلوده می سازد بنابراین رعایت دقیق ملاحظات زیست محیطی، بهداشتی و ایمنی در انتقال متیل ترشیو بوتیل اتر از نقاط تولید و بنادر به پالایشگاهها و همچنین حمل بنزین محتوی آن از پالایشگاهها به سایر نقاط مختلف ضروری می باشد. در این مقاله روشهای مناسب پاکسازی آب و خاک در صورت آلوده شدن به متیل ترشیو بوتیل اتر مورد بررسی قرار گرفته است.

مقدمه

یکی از موادی که برای بالا بردن درجه اکتان به بنزین اضافه می شود متیل ترشیو بوتیل اتر است. متیل ترشیو بوتیل اتر یک ترکیب شیمیایی است که از فعل و انفعالات میان متانول و ایزوبوتیلن بدست می آید، متیل ترشیو بوتیل اتر ماده ای بیرنگ، روشن و با ویسکوزیته کم، آتش گیر و با طعم و بویی شبیه اتر است، که کارخانه تولید آن به تازگی در کشور در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام احداث گردیده است.

از لحاظ مسائل زیست محیطی ، یکی از نکات اساسی که توجه به آن در مورد حمل متیل ترشیو بوتیل اتر ضروری است، پیشگیری از نشت و استفاده از امکانات مناسب برای جلوگیری از پخش این ماده می باشد، ولی بدلیل اینکه احتمال نشت این ماده دور از انتظار نیست، بررسی روشهای مناسب پاکسازی آب و خاک آلوده شده به آن یکی از موضوعات مهم و مورد بحث در سالهای اخیر بوده، که توسط سازمانهایی که از این ماده استفاده کرده اند مورد توجه قرار گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید