بخشی از مقاله

چکیده

تشخیص واحد های آهن فرو از فریک و همچنین تغییرات Eh کاربرد زیادی در زمین شناسی اقتصادی به ویژه در حوزه های رسوبی با رخساره غالب ماسه و شیل دارند، در مجاورت شیل ها و مواد آلی، با افزایش آهن فرو و با دور شدن از محیط احیاء آهن فریک غالب می گردد. همچنین شایان ذکر است که کاهش Eh منجر به تجمع اورانیوم و مولیبدن و افزایش آن منجر به رسوب اکسید آهن ، تشکیل گوسان و هیدروکسیل های آهن می شود.

هدف از این پژوهش درک بهتری از فهمیدن این است که چگونه سنجش از دور در ترسیم الگو های تغییرات حاکی از پتانسیل کانی سازی اورانیوم در حوضه رسوبی شرق استان آذربایجان شرقی گردید. این مطالعه با استفاده از داده های استر و ETM+ به کمک خواص طیفی مناسب ، نسبت باندی بالاخص تکنیک جدید و کار آمد Mratio94 و ترکیب باندی حاصل از آن ، نتایج و پیامد های مهم در شناسایی کانی سازی احتمالی اورانیوم در یک حوضه رسوبی را نشان می دهد .

مقدمه

ذخایر معدنی تشکیل شده از طریق نفوذ مایعات مهاجر اغلب دلالت بر گسترش دگرنهادی در حجم زیادی از سنگ ها که در مسیر مهاجرت مایعات نفوذ کننده می باشد. غنی سازی ثانویه ، کانی سازی اورانیوم رسوبی یکی از نمونه های ارائه شده در مناطق تغییر رنگ یافته در سنگ های اطراف است. اورانیوم در محیط های نزدیک به سطح و تحت سلطه شرایط اکسیدان است. محلول های آبدار روان - آب های زیر زمینی ، آب های سازندی - حاوی اورانیوم 6 ظرفیتی می باشند.

رسوب و تمرکز اورانیوم چهار ظرفیتی زمانی که محلول غنی از اورانیوم وارد محیط های اکسیداسیون احیاء می شوند به وسیله واکنش با لیتولوژی مناسب در سنگ پایه که موجب کاهش اورانیوم 6 ظرفیتی می شود، صورت می گیرد. عکس این حالت در ارتباط با آهن اتفاق می افتد به این صورت که رسوب ترکیبات آهن در محیط اکسیدان و روان شدن آهن п در یک محیط احیاء می باشد. کاهش آهن ш به п در نتیجه انحلال آهن ш یون های آهن п محلول حذف می شود و باعث می شود سنگ آهن دار رنگی به شدت سفید شود.

شرایط اکسیدان باعث ثبات آهن سه ظرفیتی به حالت محلول و باعث می شود که یون های اورانیوم چهار ظرفیتی به حالت محلول باقی بماند درحالی که در محیط های احیاء به اورانیوم شش ظرفیتی اجازه رسوب در مرز اکسیداسیون –احیاء که مرز مشترک با محیط های سفید شده است را می دهد. بنابراین کانی اورانیوم ممکن است توسط سفید شدگی به دلیل حذف ترکیبات آهن п از سنگ ها و تشکیلات مجاور مشخص شود. تشخیص درست و مناسب از بی هنجاری کنتراست رنگی بدین ترتیب اجازه تشخیص موثر و کارآمد مناطق تحت تأثیر به واسطه مایعات با پتانسیل کانی سازی از این نوع را می دهد.

محدوده مورد مطالعه در شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی و در زون ساختاری البرز غربی واقع شده است. به لحاظ تکتونیکی محدوده مورد مطالعه دارای گسل های محلی با روند شمال شرق – جنوب غرب و به لحاظ زمین شناسی همانطور که نقشه زمین شناسی محدوده نشان می دهد . مارن های ژیپس دار و ماسه سنگ فسیل دار به سن ترشیری و پادگانه های آبرفتی با سن کواترنری بخش اعظم محدوده را پوشش می دهد. شایان ذکر است نزدیکترین توده ماگماتیسم به محدوده سینیت های رزگاه می باشد. و به لحاظ مورفولوژی رودخانه تلخه رود و انشعابات آن نیز در محدوده جریان دارند.

روش تحقیق

پردازش بر روی داده های Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection - ASTER - Radiometer و ETM+ از محدوده مورد مطالعه که از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بدست آمده در نرم افزارENVI5.3 اعمال شده است که هیچ گونه منافاتی با تصحیحات نداشت. ابتدا از ترکیب ساده - 351 - در سنجنده ETM+ با شاخص معرفی اکسید آهن در باند 3 - قرمز - و کانیهای رسی در باند 5 - سبز - استفاده شد.که در تصویر حاصل از آن طیف رنگی زرد دارای 50 درصد از آهن و 50 درصد از رس است ولی در طیف زرد مایل به سبز این نسبت به حدود 25 درصد آهن و 75 درصد رس رسیده است. در محدوده رنگ نارنجی که البته در این تصویر چندان نمودی ندارد، حدود 25 درصد رس و 75 درصد آهن خواهیم داشت. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید