بخشی از مقاله

چکیده:

منطقه مطالعاتی در شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. بخش اعظم این منطقه دشت گون که حد فاصل بین کوههای سبلان و بزقوش قرار داد توسط پادگانه های آبرفتی مربوط به دوران سنوزوئیک پوشیده شده است. در این مقاله سعی شده با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره ای لندست ETM+ 7 و با بکار گیری روش هایی همچون نسبت گیری باندی با تاکید بر روش M-Ratio، همچنین با بهره گیری از اطلاعات زمین شناسی استخراج شده از نقشه 1/100000 اهر، رخساره های اکسیدی احیایی پلاسرهای منطقه مورد بررسی واقع شود.

هدف از این مطالعه ارائه بهترین مدل برای شناسایی نواحی امید بخش معدنی در ارتباط با رخساره های رسوبی و تفکیک رس ها از اکسید آهن با استفاده از تکنیک های سنجش از دور می باشد.

-1 مقدمه

روستای دچان در نیمه شمالی شهرستان سراب و درجنوب برگه1:100000 اهر، بخشی از واحد زمین ساختی البرز غربی-آذربایجان به شمار می رود،که منطبق با کوهزایی آلپ - هیمالیا می باشد.. بدین ترتیب که حرکات کوهزایی، آلپی اصلی در این ناحیه با چین خوردگی شدید و گسل خوردگی در کرتاسه پایانی یا ترسیر آغازی شروع می شود. اولین آثار آتشفشانی قابل توجه نیز مربوط به کرتاسه بالایی است، ولی فعالیت آتشفشانی مهم و عمدتاً زیر دریایی طی ائوسن به ظهور رسیده است

در آغاز اولیگوسن، بر اثر حرکات کوهزایی پیرنه همانند بسیاری از نقاط البرز مرکزی و ایران مرکزی، توده های نفوذی متعدد، مانند سینیت بزگوش - لطفی، - 1354، کلیبر و اهر - بابا خانی، - 1360 به داخل سنگ های آتشفشانی ائوسن نفوذ کرده و موجب چین خوردگی ها در رسوبات غرب و جنوب غربی آذربایجان شده است

با این تفاصیل توده نفوذی فلدسپاتوئیدی با سن ائوسن-الیگوسن ، مارن هایی به سن میوسن با میان لایه هایی از ماسه سنگ و زیپس و رسوبات آبرفتی کواترنری که به طور گسترده ای اکثر بخش های محدوده مورد مطالعه را پوشش می دهد.

بررسی های دور سنجی به دلیل داشتن داده هایی با دید وسیع و یکپارچه و طول موج های مختلف از بهترین روش ها در پی جویی کانسار ها شناخته می شود. یکی از کاربرد های علم سنجش از دور استخراج اطلاعات مورد نیاز از تصاویر ماهواره ای به منظور اکتشاف معادن سطحی می باشد به گونه ای که می توان با استفاده از تصاویر سنجنده های مختلف و به کار گیری تکنیک های خاص جهت پردازش تصاویر ، اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی معادن مختلف را بدست آورد. بطوری که منجر به کاهش هزینه ها و سهولت در امر پی جویی کانسار های مختلف می گردد.

شکل -1 تصویر ماهواره ای از محدوده مورد مطالعه

-2 روش تحقیق

پردازش بر روی داده های Landsat Enhanced Thematic Mapper plus - ETM+ - از محدوده مورد مطالعه که از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور بدست آمده در نرم افزارENVI5.3 اعمال شده است که هیچ گونه منافاتی با تصحیحات نداشت. پارامتر های آماری و همبستگی طیفی بین باندها در جدول 1 آورده شده است.

جدول -1 ماتریکس همبستگی بین باند های لندست 7 از منطقه دچان ، آذربایجان شرقی

جدول -2 پارامتر آماری باندهای تصاویر لندست ETM+ 7 محدوده دچان

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید