بخشی از مقاله

چکیده

فرودگاه بین المللی بوشهر یکی از مهمترین فرودگاههاي کشور به شمار می رود. با افزایش ترافیک هوایی در سالهاي اخیر و اتمام عمر روسازي هاي موجود فرودگاه، پروژه بهسازي گسترده اي شامل بهسازي بتنی اپرون موجود و بهسازي باندهاي فرود و به مرحله اجرا گذاشته شده است. در این راستا بهسازي اپرون فرودگاه درسال 1395 به روش قالب هاي ثابت و دال هاي بتنی و در فازهاي مختلف انجام گردید.

پژوهش کنونی مشخصات فنی مصالح و بتن و روشهاي اجرایی به کار رفته در ساخت اپرون را جهت مقایسه و استفاده آتی مستند سازي می نماید. مستندسازي کنونی این فرصت را فراهم می کند که بتوان اثر مصالح محلی، گذرزمان، شرایط اقلیمی، ترافیک و خاك بستر را بر مشخصات و عمر روسازي بتنی بررسی کرده و به این صورت مصالح محل، شرایط محیطی و تکنولوژي اجرا را براي پروژه هاي روسازي و دیگر پروژه هاي بتنی موردارزیابی قرار داد.

1.    مقدمه

فرودگاه بین المللی بوشهر یکی از مهمترین فرودگاههاي کشور به شمار می رود. در راستاي اهمیت فرودگاه، بهسازي فرودگاه در سال 1394 آغاز گردید. در همین راستا و با افزایش ترافیک هوایی و نیاز به اصلاح و گسترش اپرون، بهسازي اپرون آسفالتی موجود با دال هاي بتنی ساده به روش قالب هاي ثابت مد نظر قرار گرفت. در سال جاري، توسعه کامل اپرون بتنی در حال انجام است. مطالعه موردي حاضر جمع بندي مشخصات فنی بکار رفته در تولید بتن مصرفی رویه بتنی اپرون بتنی این فرودگاه در مجاورت محیط نامساعد ساحل خلیج فارس و مقایسه مستند سازي کنونی با تغییرات کیفی بتن در سالهاي آتی موضوع پژوهش حاضر می باشد.

.2  روشهاي اجراي رویه بتنی فرودگاهی

روشهاي اجراي رویه بتنی به طور کلی به سه دسته اصلی سنتی با قالب ثابت، مدرن با قالبهاي لغزان و روشهاي ساخت سریع تقسیم می شود. در روش سنتی معمولا ابتدا در سطح مورد نظر قالب بندي هایی مربع شکل بصورت خالی و پر انجام می شود و بدین صورت دال ها یکی در میان و در کل سطح بصورت شطرنجی از دال ها ساخته شده و فضاي خالی بین آنها بوجود می آید بصورتی که دیواره دال هاي ساخته شده بصورت قالب دیواره دال هاي ساخته نشده عمل می کند.

با این روش زمان قالب بندي و باز کردن قالب ها و همچنین خطاي تجمعی به حداقل می رسد. استفاده از روش مدرن دستگاه هاي بتن ریز با قالب لغزان باعث بالا رفتن سرعت کار و همچنین بدلیل استفاده از دستگاه هاي داول گذار حذف سبد هاي نگهدارنده داول ها و تاي بار ها، برش زود هنگام درز و همچنین بتن ریزي ، ویبره کردن و داول گذاري با دقتی بالاتر از روش دستی سنتی می گردد. در نهایت نیز روش ساخت سریع علاوه بر سرعت بخشدن به ساخت با وسایل مدرن، شامل تسریع در کسب مقاومت نیز می گردد گرچه در رویه هاي عادي زمانی حدود5 تا 14 روز براي نگهداري وسپس تردد بروي آنها لازم است اما مقاومت لازم جهت بازگشایی در این روش در کمتر از 12 ساعت حاصل می گردد.[1] روش اجرا در این پروژه با توجه به امکانات پیمانکار، روش قالب ثابت با مضرس سازي دستی سطح و عمل آوري با چتایی مرطوب در نظر گرفته شده است.

.3  طرح اختلاط رویه بتنی فرودگاهی

در مرحله اول براي تامین مصالح سنگی بتن از منابع تولید مصالح شن و ماسه اقدام به نمونه گیري و انجام مطالعات گوناگون براي شناخت کیفیت مصالح شن و ماسه شده است در بررسی و مطالعات اولیه کلیه منابع مصالح واقع در اطراف بوشهر مورد بازدید قرار گرفت. از منابع مصالح سنگی مناسب در این فاصله می توان از معادن صادقی برازجان در فاصله 50 کیلومتري و معدن زرین شن خورموج در فاصله 60 کیلومتري نام برد.

به منظور ارزیابی کامل آزمایشهاي دانه بندي ، جذب آب، شستشوي روي الک دویست، هم ارز ماسه اي، تعیین ناخالصی آلی، درصد کلوخه هاي رسی، ضریب تطویل و تورق و واکنش قلیایی در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاك استان بوشهر انجام گرفته است. همچنین آزمایشهاي سیمان شامل میله ضخیم ویکات، گیرش، مقاومت فشاري، سلامت و آنالیز شیمیایی بوده است در نهایت آب مصرفی بتن نیز آزمایش گردیده است. هدف طرح اختلاط بتن رویه، تولید بتنی کار پذیر، مطابق مقاومت طراحی و با دوام در مقابل سایش و عوامل شیمیایی مهاجم می باشد.

با توجه به اینکه نسبت آب به سیمان روسازي بتنی معمولا در حدود 0.4 است که این میزان آب تابع حداکثر اندازه سنگدانه ،دانه بندي، کارایی ، نوع بافت و شکل دانه ها می باشد که در این پروژه بر اساس شرایط نیاز به مقاومت بالا و آیین نامه بتن ایران 0.37 تا 0.38 است. براساس منحنی تعیین مقدار آب براساس مدول نرمی در استاندارد ACI مقدار آب آزاد بتن حدود 200 لیتر می باشد که این میزان براي براي مدول نرمی حدود 3 در نظر گرفته شده با توجه به اینکه مدول نرمی ماسه زرین شن خورموج 3.89 و صادقی برازجان 3.45 و کلا زبر می باشد براي اصلاح زبري ماسه تا حد مناسب تمهیدات دیگري مانند تغییر در درصد دانه بندي هاي صفر تا 3 میلیمتر و و 3 تا 6 میلیمتر انجام می گیرد تا مدول نرمی به حد مورد نیاز برسد.

در اینجا لازم به ذکر است که آب آزاد با آب کل که شامل آب آزاد بعلاوه آب جذب شده سنگدانه می باشد متفاوت می باشد. سپس ترکیب دانه بندي بر اساس توصیه هاي موسسه بتن آمریکا و بتن ایران انجام و منحنی دانه بندي نهایی تهیه شده با منحنیهاي میانگین سایر استانداردها کنترل مضاعف می گردد. یک نمونه از فرمولهاي تعیین دانه بندي فرمول فولر می باشد که در آن d قطر دانه ها به میلیمتر، P درصد رد شده از الک به قطر d و D حد اکثر قطردانه ها به میلی متر می باشد فرمول دانه بندي فولر بصورت ٣٣٣.٠ - d/D - ^١٠٠ P= می باشد.

مقاومت مشخصه پیش بینی شده استاندارد سازمان هوانوردي امریکا براي این نوع روسازي بتنی مقاومت فشاري 375 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع نمونه استوانه اي استاندارد امریکا و نمونه منشوري خمشی دو نقطه اي معادل 45 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشد. براي حصول کارایی اسلامپ بتن تازه حداکثر 5 سانتیمتر، با نسبت آب به سیمان زیر 0.4 و در شرایط آب و هواي گرم از افزودنی فوق روان کننده تهیه شده از شرکتهاي داخلی به میزان نیم درصد وزنی سیمان استفاده گردیده است. میزان سیمان مورد استفاده از تیپ 2 کارخانه سیمان دشتستان بر اساس مقاومت مشخصه و مقدار آب آزاد و نسبت آب به سیمان تعیین می گردد. [3],[2]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید